Hilleberg ökar omsättningen

Läste att Hilleberg gör rekordvinster och omsättningen ligger runt 200 MKR. SVD har nominerat dem till "affärsbragd 2023"

Men vad säger ni, är tälten värda sitt höga pris och är företaget ett genuint bra företag? Jag gillar gillar deras kvalitetstänk och tycker Unna är det bästa tält jag haft även om det finns saker som är mindre genomtänkta, som det tunga innertältet tex.

Familjen ger ett reko intryckt tycker jag och känns seriösa, men ibland verkar det som att de styr prissättningen lite väl mycket och butiker får inte sätta annat pris än vad konkurenten har, så nånting skaver där. Rea verka inte som att det är tillåtet, för det ser man sällan. Eller är det inte Hilleberg som styr detta?
 

Bilagor

  • Firefox_Screenshot_2023-04-27T07-22-07.468Z.png
    Firefox_Screenshot_2023-04-27T07-22-07.468Z.png
    3.6 MB · Visningar: 177
Skriver man så här får man inlägg ftån ´varumärkesbyggare´detta är inga nyheter om marknadsstyrning som tyvärr är laglig i SV.
Jag har ett HB unna köpt beg bra men tungt.
HS i Norge är ju nedlagt som hade motsvarande kvallitet till något lägre priser sedan har du tex Expeed kvar och några till att välja på i det segmentet som HB valt att ligga i.
Sänker du priset som återförsäljare under HB riktprislista får du ej fler tält att sälja av dem,och så länge det finns efterfrågan från kunder så finns de till salu.
 
Som hsp skriver är detta inga nyheter inom marknadsföring. Man kan tillägga att kravet på likartad prissättning även kommer från butikerna. Exempelvis Naturkompaniet gillar inte att andra butiker säljer samma märkesvaror som de till ett lägre pris (efter vad jag hört). Då blir de tveksamma att tillhandahålla från den tillverkaren som får en press på sig att i sin tur sätta villkor för andra återförsäljare.

Visst är Hillebergs tält dyra och inte alltid perfekta i sin konstruktion. Dock är kvalitén generellt mycket hög tycker jag. Att de har ett annat tänkande, med produktion i Estland istället för Kina, tycker jag är utmärkt. Likaså att de undvikit lean-konceptet (vilket nämndes i artikeln). Priset för konsumenten ökar förstås i och med detta, så man impulsköper knappast ett Hillebergtält. Sedan kan man ju jämföra med andra prylar. En riktigt bra fågelskådarkikare kostar numera 15-20 tusen kr eller mer och en stor märkestubkikare 40-50 tusen. Ändå köps dessa prylar flitigt så många idag verkar ha gott om pengar. Kanske får man trots allt mycket för pengarna när man köper ett Hillebergtält? (Klen tröst för den som inte anser sig ha råd... ) 🙄
 
Läste att Hilleberg gör rekordvinster och omsättningen ligger runt 200 MKR. SVD har nominerat dem till "affärsbragd 2023"

Men vad säger ni, är tälten värda sitt höga pris och är företaget ett genuint bra företag? Jag gillar gillar deras kvalitetstänk och tycker Unna är det bästa tält jag haft även om det finns saker som är mindre genomtänkta, som det tunga innertältet tex.

Familjen ger ett reko intryckt tycker jag och känns seriösa, men ibland verkar det som att de styr prissättningen lite väl mycket och butiker får inte sätta annat pris än vad konkurenten har, så nånting skaver där. Rea verka inte som att det är tillåtet, för det ser man sällan. Eller är det inte Hilleberg som styr detta?

Mina tält har alla köpts på rea. Addnature brukar ha HB-rea ett par ggr om året, ett annat tips är finska varuste.net men det finns fler.

Min erfarenhet av tälten är att man får vad man betalar för och att deras omsättning ökar tyder väl på att de flesta som köper uppfattar det så. Konkurrensen är ju inte direkt obetydlig så den som av någon anledning inte vill köpa HB har ju en uppsjö av andra alternativ.

//J
 
Priset är ju till stor del vad marknaden är beredd att betala och jag tycker nog man får rätt mycket för pengarna också. Visst är det en ganska bra slant men som Fovve är inne på så har de ju också gjort val i produktionen som förstås också innebär en fördyrning, speciellt om man sätter dem i relation till asienproducerade tält. Hilleberg har också högt andrahandsvärde så för egen del har nog andra (billigare) tält egentligen varit dyrare.

Jag tycker det är ett större problem med starka varumärken (t ex Klättermusen och Rapha) som när de blir stora och uppköpta börjar tumma på kvalitén och alltför mycket förlitar sig på det starka varumärket.

Jag tycker f ö tältmarknaden är betydligt öppnare nu än för bara 20 år sedan. Det har ju uppstått nya segment t ex runt lättpackning där det finns många alternativ tillgängliga.
 
Jag hade ett Hilleberg Akto på 90-talet och det var hög kvalitet rakt igenom men priset var ju vansinnigt skyhögt.
På den tiden fanns det inget motsvarande alternativ för åretrunt-tältning och fjälltältning så det var bara att bita i det sura äpplet och betala.

Numera finns det andra tält med samma höga kvalitet men till mer humana priser, så enbart pga priset kommer jag inte att köpa något Hilleberg när dom likvärdiga konkurrenterna har har kommit ikapp och är därför mer prisvärda.
 
Det var hur man bryter dessa betenden som borde diskuteras som köpbojkott masstalan och anmälan till marknadsdomstolen eller politisk påverkan att lagar förbjuder dessa affärsmetoder,och ej lägga sig platt och betala dessa fantasipriser för en relativt enkel produkt att utveckla och tillverka.

Tex MSR har ju ett exp sortiment med kvalitet eller vad man vill kalla det med betydligt bättre material än vad de flesta behöver för kanske någon månad sammanlagt användning.
Impregneringen tex på golv släpper och vävar är ju endast ytbehandlade lite fler gånger.
Alla vävar inkl de som HB hindrar konkurrenter att köpa bryts ju ner av UV strålning på de delar som exponeras tex vid sol och snö,och för de som sover länge på morgonen.
 
Jag köper inte tält ofta. Jag kanske inte tältar jättemycket med utsidan-mått mätt, men det blir ju ändå ett hyfsat antal nätter per år.

Utslaget per år eller per tältnatt blir det alltså ingen jätteskillnad på "dyra" tält och billiga. Visst är det dumt att betala för varumärke eller finesser jag inte behöver men så länge tältet faktiskt blir använt så även dyra tält värda pengarna.

Nej Hilleberg är inte den enda kvalitetstillverkaren. Ja ofta funkar det lika bra med ett billigare tält. Men dyrast av allt är ett tält som blir liggande i förrådet.
En enda natt på fjällstuga/vandrarhem/hotell för familjen äter ju upp prisskillnaden.
 
Det var hur man bryter dessa betenden som borde diskuteras som köpbojkott masstalan och anmälan till marknadsdomstolen eller politisk påverkan att lagar förbjuder dessa affärsmetoder,och ej lägga sig platt och betala dessa fantasipriser för en relativt enkel produkt att utveckla och tillverka.
Nu är jag inte riktigt med i ditt resonemang. Även om tält från Hilleberg kostar mer än många andra tält så bryter företaget inte mot några lagar genom det. Massbojkott ifråga om tält låter i mina öron också främmande (men så klart kan ju alla som vill köpa något annat tält om man inte gillar Hilleberg). Den verkliga orättvisan finns nog att finna någon annanstans i samhället än i Hillebergs prissättning - men det är en helt annat fråga.
 
Jag upplever nog inte Hilleberg som särskilt mycket dyrare än vissa andra märken. Exmpelvis kostar Nammatj 3GT 12900 kr, att jämföra med Helsports Lofoten X-Trem 3 som också kostar 12900 kr, eller Fjällräven Keb Endurance 3 som kostar 11499.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.