Hilleberg ökar omsättningen

HB har väl alltid varit svindyrt. Tälten är tänkta för skitväder i Skandinaviska fjäll. Men numera finns många (billigare & lättare) alternativ, speciellt för mer skyddade lägen.
 
På 90-talet kostade mitt Akto 6900kr. Indexreglerar man det priset så är det enormt dyrt.
Oj det var ett saftigt utlägg. Ett Akto kostar idag 7100 kr.

7100 kr idag motsvarar 4600 kr år 1999.
6900 kr i december 1999 motsvarar 10640 kr i mars 2023.
Om man får tro www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/ i alla fall. Det borde betyda att priset på Akto sänkts. Man kan undra om Hilleberg effektiviserat eller om dom kanske har tummat på Aktos kvalitet.
 
Senast ändrad:
MrP måste väl har en Akto gjort av guld ;) eller tryckfelsnissen är på gang.
I Hillebergs prislista från 1998 kostar en Akto 2900 kr (motsvarar 4183 kr idag), så den blev dyrare men visst blev det några förändringar under denna tid också, så inte 100% samma tält längre.

Henning
 
MrP måste väl har en Akto gjort av guld ;) eller tryckfelsnissen är på gang.
I Hillebergs prislista från 1998 kostar en Akto 2900 kr (motsvarar 4183 kr idag), så den blev dyrare men visst blev det några förändringar under denna tid också, så inte 100% samma tält längre.

Henning

Jag köpte Akto-tältet -95 och det var definitivt inte det priset som du uppger. Jag är osäker men jag tror att den modellen var helt ny då och precis hade kommit ut på marknaden.
 
Det är naturligtvis högst personligt och beror på användningområde. Mitt första tält var ett Norrøna tunneltält som jag köpte innan Hilleberg fanns. Därefter har jag bara haft lite olika tält från Hilleberg. Men man behöver dock inte köpa de dyraste, starkaste och därmed de tyngsta. Det finns flera olika enklare och lättare varianter som är helt tillräckliga. Gillar att de fortfarande är ett familjeföretag, att de inte försöker göra allt möjligt eller bli en modefirma som Fjällräven (som jag slutat köpa).
 
Jag köpte Akto-tältet -95 och det var definitivt inte det priset som du uppger. Jag är osäker men jag tror att den modellen var helt ny då och precis hade kommit ut på marknaden.
Ja Akto var ny 1995, nu har jag ingen prislista från 1995 men Naturkompaniets katalog 1996 (som kom ut i sensommar 1995) och där finns Akto för 2900 kr.
Jag har kollat en annan prisutvekling därifrån:
Trangia 25-3 1995/96 265 kr (motsvarar ca 415 kr idag) 2023 ca 900 kr :eek: visst den är i UL-aluminium idag men ända...
 
Det gick att fjällvandra med bomulls enkelvägstält, Ett tarptak över höll det torrt, med klokt vald tältplats. Nästa fjälltält blev ett Tarfala. Som äldre solist valde jag ett Akto när de kom ut, dock ej förgyllt, Friluftsmagasinet hade lågt introduktionspris med en Micra på köpet. Mycket facilt och gedigen kvalitet. Därefter blev det ett Nallo som har fått bekänna färg och håller väl. De jag saknade ett myggtätt skydd blev det ett Rajd med, från HBs Outlet, kombinerat med ett tarptak har det fungerat väl även på fjällturer. Men mitt förhållande mellan låglands och fjällnätter numera är 15:1. Den som klagar på somliga esensiella klossars pris kan ju sova i stugorna. Det blir även lättare på ryggen.

go tur
 
Ja Akto var ny 1995, nu har jag ingen prislista från 1995 men Naturkompaniets katalog 1996 (som kom ut i sensommar 1995) och där finns Akto för 2900 kr.
Jag har kollat en annan prisutvekling därifrån:
Trangia 25-3 1995/96 265 kr (motsvarar ca 415 kr idag) 2023 ca 900 kr :eek: visst den är i UL-aluminium idag men ända...
Kul jämförelse! Man får en känsla för marginaler. Hos Naturkompaniet kostar idag Trangia 25-3 spritkök 899 kr, Hylte Jakt&Lantman tar 490 kr. 490 kr ligger ändå hyfsat nära det 415 kr du uppger skulle varit priset om det följt index. Skillnaden motsvarar kanske kostnader för produktutveckling.

Enligt katalogpriset så har Hilleberg i alla fall höjt priset på Akto långt över index men så är det en helt annan verksamhet än Trangias också.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Det tält jag anv mest och tex på JO-JO leden var ett Caravan keb 3, ett ryggåstält var ett uthyrningstält från en sportaffär i GBG kostade inte många hundra i mitten på 70-T.

HB köpte upp tält delen av Caravan och gjorde egna varianter på dess modeller men det vill de ej kännas vid.

Tältet var ett ryggåstält med bomull/syntet innertält med Nylon yttertält liknar dagens HB Anaris fast stängerna lev med tältet.

Året innan var jag med på en tur på Hardangervidda med scouttält enkel väv i 100% bomull en natt/morgon gick det åt en hel toarulle för att kunna sova klart utan att blöta ner hela sovsäcken och kläderna av det vattnet som regnade in.En av de jämnåriga fick nog och fick avbryta på en fjällstuga med väg.

Köper man tält på andra ställen än tex Biltema till fjällturen går det oftast bra utan logga HB på tältet,om man väljer syntetmaterial och anv huvudet vid val av tältplats.

Förra året gick jag mellan Finse och Haukeliseter via Hardanger Jökull.
Öppen terräng mellan 1100-1400 möh jag hade ett Bergans Trollhetta 1p för 2000 kr fungerade mkt bra.

En kväll kom det en kraftigt lokalt oväder och den 30 D ytterduken fladdrade så det förde rejält oväder men inga tecken på slitage och inte ens tältpinnar lossade i marken fast mkt sten och inga ankrings stenar på linor.Dock hade jag lånat HB pinnar från HB unna som var för tungt året innan och bidrog till knäproblem det året.Bergans ca 800 gr lättare och 1/3 del av beg priset på HB.
 
Det tält jag anv mest och tex på JO-JO leden var ett Caravan keb 3, ett ryggåstält var ett uthyrningstält från en sportaffär i GBG kostade inte många hundra i mitten på 70-T.

HB köpte upp tält delen av Caravan och gjorde egna varianter på dess modeller men det vill de ej kännas vid.
Mitt första egna tält var ett Caravan Keb 3 som jag köpte i mitten av 1980-talet på MatsSport i Göteborg. Om jag minns rätt kostade det 1700kr vilket inte var billigt på den tiden. Ett mycket bra tält som följt med mig på många turer. Jag har kvar det tältet fortfarande men numera pensionerat till förmån för modernare tält.
Bo Hilleberg samarbetade med Caravan på den tiden och hjälpte Caravan med deras tältdesign. Tyvärr brann Nordiska Fjäders fabrik i Malmö ner senare och med det även varumärket Caravan med både tält och sovsäckar mm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.