Varför har inte Hilleberg blivit billigare?

Vad jag förstår tillverkar Hilleberg sina tält i Baltikum. Efter att de baltiska länderna gick med i EU borde det innebära att tullen på de nytillverkade Hillebergtälten har försvunnit.

Men varför har de då inte blivit billigare? Har Hilleberg eller affärerna höjt påslaget vid försäljning av tälten?
 
Det är ganska naturligt att man hellre ökar marginalen än reglerar priset vid en positiv förändring.

Det är därför det finns regler för prissättning när man går över till Euron.

Ganska osmakligt.
 
Efterfrågan styr

Om folk köper tälten till ett högt pris, så finns ingen anledning att sänka priserna. Alla privata företags mål e ju att maximera vinsten.

Hilleberg kör ju även nån form av premium prisstrategi. Med sitt goda rykte (väl förtjänat) och sin position på marknaden, vill man framstå som top of the line. Produkten blir då inte så priskänslig.
 
chralm; sa:
crazy; sa:
Vad? att ett privat företag vill maximera sin vinst?

Nej, det osmakliga brukar vara att företagen försöker framstå som sina kunders frälsare och gör allt för kunderna.

Folk som gnäller över att tidningarna skriver saker som inte är sanna har ofta missat att tidningarnas syfte är inte att sprida nyheter eller sanningar. Tidningarna syfte är att dra in pengar till sina ägare.

Fram för fler ekonomiska föreningar! :) (Coop Norden har ju tydligen kastat ut Kellogs ur sortimentet för att de inte fick tillräckligt bra pris. Tror ni nån av de privatägda kedjorna skulle våga sig på det?)
 
Som om Coop skulle göra allt för sina kunder...
Dom är nog lika intresserade av att maximera sina vinster och lägga ner mindre butiker i landsbygden som inte kan leva upp till deras lönsamhetskalkyler.
 
Eh, Coop är en ekonomisk förening. Vilka får vinsten? Jo, medlemmarna. Det är det som är det fiffiga. Det finns inga aktieägare som vill att deras aktier skall stiga i värde eller ge mer utdelning, det finns bara tusentals medlemmar som hoppas på att få lite återbäring.

(Fast nu spårade det ju ur lite här.)
 
nermander; sa:
chralm; sa:
crazy; sa:
Vad? att ett privat företag vill maximera sin vinst?

Nej, det osmakliga brukar vara att företagen försöker framstå som sina kunders frälsare och gör allt för kunderna.

Folk som gnäller över att tidningarna skriver saker som inte är sanna har ofta missat att tidningarnas syfte är inte att sprida nyheter eller sanningar. Tidningarna syfte är att dra in pengar till sina ägare.

Fram för fler ekonomiska föreningar! :) (Coop Norden har ju tydligen kastat ut Kellogs ur sortimentet för att de inte fick tillräckligt bra pris. Tror ni nån av de privatägda kedjorna skulle våga sig på det?)

FÖr att fortsätta urspårningen skulle jag nog vilja påstå att de Konsumaffärer jag har i närheten är kännbart dyrare än de billigare som Willys och Ica. Dessutom handlar jag hellre i en affär där jag kan välja om jag vill köpa Kellogs eller Eldorado. :)

/D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
Farbrorvattenmelon Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden? Butiker och leverantörer 9
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
UteMats Outnorth har läckt epostadress? Butiker och leverantörer 66
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
madir Vad har hänt med Tierra? Butiker och leverantörer 15
avslutat_medlemskap_20-11-23 Hilleberg ökar omsättningen Butiker och leverantörer 53
Joakim Ambrosson Hilleberg/Moontrail Butiker och leverantörer 2
johanv Artikel om Hilleberg Butiker och leverantörer 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.