Hilleberg Anjan 3

Är det nån som har erfarenhet av Anjan 3 i fjällmiljö (sommar/höst)? Är det problematiskt med de uppdragna väggarna? Uppväger fördelen med ventilationen?

Nej, men Anjan 2! Inga problem med uppdragen vent. Sidorna på golvet är uppdragna för att kompensera det. Är helnöjd med mitt efter en 1-veckas höstvandring i regn, lättare snöfall och vind.

// Lelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag var själv tveksam till tältet just pga. detta och försökte därför läsa på så mycket som möjligt inför mitt köp. Jag tältar både i skogsterräng och i fjällen men tillhör inte den mest extrema skaran fjällvandrare, utifrån vad jag lyckades läsa mig till så verkade tältet passa mina krav och önskemål, tyvärr köptes tältet så pass sent på säsongen så det är fortfarande oanvänt, premiären blir förhoppningsvis under våren.

Jag hittade en blogg där skribenten hade använt tältet i fjällmiljö och dåligt väder utan att ha negativa synpunkter, tyvärr hittar jag inte tillbaka till den bloggen nu och jag minns inte några detaljer från texten. Vill minnas att det finns flera inlägg här på forumet som berör ämnet.

Som jag upplever det är många skeptiska utan att ha använt tältet, men bland dem som faktiskt använder det så är det få som klagar.

Kan skriva under även på det Erik här ovan skriver, för det var faktiskt även så jag gick till väga när jag köpte mitt. När det sen gäller att dissa saker utan att själv ha erfarenhet av dem, så verkar det vara ett ofta återkommande fenomen här......

// L

avslutad210712

Gäst
Kan skriva under även på det Erik här ovan skriver, för det var faktiskt även så jag gick till väga när jag köpte mitt. När det sen gäller att dissa saker utan att själv ha erfarenhet av dem, så verkar det vara ett ofta återkommande fenomen här......

// L

Jag läste en lång recension om en kamera på en systersida till utsidan där han som skrev den öste beröm över kameran. Vilka bilder, hur fin den var att använda, hur många finesser den hade. Sen avslutade han det hela med

Nu hoppas jag bara att den snart kommer ut i affärerna så jag kan köpa en

Införskaffade ett Anjan 3 i somras inför en tur till Keb.

2 vuxna samt stor hund, regn samt kraftig blåst, inga problem på något sätt.

Då är jag lugnad

Jag känner mig lugnad. Jag har köpte det för att använda med delar av familjen under sensommar/höst. Det blir nog perfekt.

Bumpar tråden lite. Efter en tur i Rondane med nollgradigt, regn och blåst önskar jag mig ett lite större tält som pallar dåligt väder men ändå är lätt. Tältar på kalfjället men försöker förstås hitta en hyfsat skyddad tältplats. Har ni hunnit få mer erfarenhet av Anjan? Funderar på Anjan 3 GT. Alternativt Nallo 3 GT men jag tältar aldrig på vintern så Anjan kanske duger bra?

Tillbaka efter 9 dgr på fjället med Anjan 2. Har övervägande haft kanonväder, så det blev ingen större prövning för tältet. Hade dock en dag och en natt med ihållande regn, inga problem. En del ganska kraftig vind, både vid uppsättning och nedtagning, men kunde utan problem sätta upp och ta ned tältet själv. Väl uppe känns tältet helt tryggt trots kraftig vind, visst fladder i duken, men av det lite mer dova slaget, inget envist irriterande fladder. Lite kondens vid fuktig eller varm väderlek, ungefär som i mitt Nallo. Inte lika vindskyddat inne i tältet med påföljd att det blir svalare än i ett Nallo ( jämför med mitt Nalllo 3 GT). Enda egentliga nackdelen som jag hittat är att tältet saknar stabiliseringsband mellan stånghållarna. Det är innertältet i sig som fyller den funktionen. Det innebär att det är knepigt att montera ned och sedan sätta upp inner- och yttertält var för sig när tältet är blött.

Jag är mycket nöjd med mitt Anjan utifrån mitt användningsområde som rymlig enmanstält för sommar/ sensommar vandring. Om jag bara fick äga ett tält, så skulle jag dock satsa på t ex ett Nallo, då jag tycker att det har ett större användningsområde ( har vintertältat på fjället med mitt utan problem) , är lite robustare men f f har en relativt låg vikt.

// Lelle

Har premiärtältat i mitt Anjan 3 nu och det utsattes för mycket regn och en hel del blåst, detta gick galant. Man känner dock att det är välventilerat, det är minimalt med kondens men på bekostnad av att det är lite svalare i tältet än vad man annars kanske är van med. Lite beroende på hur det blåser så kan man känna lite drag inne i tältet, inte så att det blåser men luften rör sig markant mer än i modeller med duken ända ner mot marken. Efter bara några nätter är det svårt att säga så mycket mer men det jag hittills har märkt har mer än väl infriat mina förväntningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips