Hilleberg Anjan 3

Tackar! Inte för att det blev så mycket lättare att bestämma men det blir inget köp förän till våren i vilket fall. Men det låter ju som om Anjan klarar sig fint på sommarfjället.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett klagomål som har framförts mot Anjan är att regn kan studsa upp under den rätt högt uppdragna yttertältduken, och därmed blöta ner innertältet. Kan tänka mig att det blir ett problem om man tältar på ett hårt och platt underlag. Men är det någon som har märkt sådana tendenser i typisk svensk fjällterräng? Eller är det som jag antar: att ris, gräs och annan växtlighet gör att det inte studsar så mycket?

Frågan är hur ofta man slår upp tältet på ett underlag som är så hårt att regnet stänker på det viset? I skogen och på fjället ser jag knappt att det kan hända ens i teorin. I helgen lade jag min fiskelåda längs med ytterduken på ett sådant sätt att regndropparna med ovanstående resonemang borde kunna studsa in mot innertältet, märkte inget av det alls trots många timmar av ihållande regn.

Hilleberg med sitt kunnande borde ju inte göra ett tält med denna svaghet känns det som.

Den dagen man hamnar i en regnstorm och tältet ligger platt efter marken och regnet kommer på tvären, då kan det säkert regna in men å andra sidan är det nog rätt många tält som går sönder helt i detta väder...

Anjan 2

Hade samma funderingar efter att ha läst de recensioner som fanns på nätet. Min slutsats innan köpet var att i normal svensk terräng där tältet går att resa finns det 9 fall av 10 någon sorts markvegitation som gör att duken kommer att nå underlaget.

Har tidigare haft ett Nallo och där tyckte jag det ibland var svårt att få ner duken mot underlaget utan att mosa ihop tältduken allt för mycket. Med Anjan så brukar det kännas mer lagom på så sätt. Summa summarum så kan jag bekräfta vad ni misstänker.

Är det någon som hittat en bra teknik för att ta ned och montera innertält och yttertält var för sig? Enl Hilleberg kan fästa stånghållarna i marken med xtra markpinnar för att ta ner innertältet, men det verkar var en krånglig teknik att tillämpa vid resning därefter.

// L

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips