Hemsytt 2-manstarptent 500 g

öringen; sa:
Mmm kanske på industrisymaskiner med Olga som sytt 346356 tält i sina dar bakom spakarna .... Jag lär knappast få några problem med överhettad nål tror jag :)

Jag tror att det är mer avhängigt nålens hastighet än din. Men ungefär här slutar mina sykunskaper. Eller... i själva verket har jag redan överskridit gränserna för dem.

Jag fick plötsligt en idé - vore det inte trevligt med en "Studiecirkel i friluftssömnad"?
 
Herregud pojkar, vad ger ni er in på?! Vet ni inte att symaskiner sticks, rivs och driver en till vansinne? Bara att trä tråden kan ju få vem som helst att springa till skogs i bara kalsongerna.
 
Eftersom jag helt saknar humor kan jag bara tillägga att jag använt vanlig syntettråd från sybehörsaffären och en vanlig, tunn synål. Storlek 70 nu senast, men 80 har också gått bra.
Och jag har tydligen haft tur med just min (jag gifte mig till den för 20 år sedan) symaskin, eftersom den verkar klara de flesta tyger hyfsat med i stort sett oförändrad trådspänning. Men jag sy mest tunna tyger.

Ett bra knep är att istället för knappnålar använda pappersklämmor för att hålla ihop tyget innan man syr. Men jag klämmer inte ihop så långa längder i taget, ofta går det bra utan.

Jörgen
 
Jag brukar använda tejp (maskeringstejp) då jag ska sy i något som ska vara så vattentätt som möjligt.

Det svåraste för mig (jag lär mig aldrig) är att hålla rent under pressarfoten och förhindra att ”fel” tyg åker in och sys ihop med det som ska sys. Först så förstörs tyget av att nålen går igenom och sedan måste man sprätta. Allt överflödigt tyg ska ut åt vänster.

Per
 
Några erfarenheter från Kebnekaiseturen juli 2006.
En sexdagarstur med min trettonårige son, hans första riktiga fjällvandring. Han bestämde förra sommmaren att han vill upp på Sydtoppen i år. Väl motiverad således. Hans packvikt var 5 kg plus 3 kg mat vid start. Min packvikt var 7 kg plus 7 kg mat vid start. Det innebar att vi båda bar 18% av våra respektive kroppsvikter. Han bar sin utrustning och jag bar all gemensam utrustning (tält, kök, säkerhetsprylar etc)

Tältet har funkat bra utan att ha utsatts för värre prövningar. Det blåste rätt rejält några nätter (10-15 m/s gissar jag), men då låg vi ganska skyddat i en håla. Det regnade rejält någon natt. Inga problem, men hårdtestat känns det väl inte precis.

För en tur med barn är det nog lite spartanskt, utan golv och allt. Jakob är en tålig kille och 13 år, så han klagade inte alls. För mindre barn hade jag nog valt en lösning med botten och ett enda stort och myggsäkert utrymme. Framförallt om man blir inblåst/inregnad något dygn. Det finns lösningar som inte är speciellt mycket tyngre, Henry Shire's Tarptent verkar vara sådana. I värsta fall hade man kunnat gå upp till något av de tält som väger 2,2 kg för ett tvåmans, eller så. Det hade ökat vår gemensamma packvikt med drygt 1 kg. Det kunde det nog varit värt.

Just nu känns mitt tarptent som ett mycket lyxigt och lätt enmanstält. Möjligheterna att fälla upp hela framsidan är utmärkta när det är blåsiga morgnar med sol t ex.


Jörgen
 
Skoj att höra att tältet pallade med lite hårdare väder. Men nu vill jag se bilder på tältet "in action" :)

Jag kommer nog inte hinna sy klart mitt innan hösten pga utlandsreas, flytt mm men det ser iaf fint ut på ritbordet ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.