Hemsytt 2-manstarptent 500 g

tigertamjaren; sa:

Vi hade tur med vädret och kom upp redan den första möjliga dagen. Dagen före hade haft ruttet väder på toppen enligt några vi mötte. Dagen efter var förmodligen hyfsad, sedan blev det sämre efter vad vi kunde se.

Naturligtvis gick vi båda i gympadojor :)

Jörgen
 
Klart att vi kom upp! Sista biten från toppstugan tog vi Sealskinz (Jakob) och hemsydda "fotpåsar" i P2B från Pennine (jag) för att hålla fötterna torra i snön. Det var torr snö så det hade nog inte varit nödvändigt.

Jakob behöll Sealskinzen hela nedfärden, men använde dem inte i övrigt på hela turen. Jag tog av påsarna vid toppstugan. Pulsningen i blötsnön nedför drivan till Kitteldalen kylde rejält, om man säger så. Men efter 5-10 minuter var fötterna varma igen och efter en halvtimma faktiskt torra. Jag använder mini-absorberande damstrumpor på 30 denier som torkar snabbt.

Jag vågar nog gissa att en kille som klagade över snö i kängorna i just den drivan inte var lika torr och varm efter en halvtimma. Åtminstone inte torr.

Noterade en annan kille på toppen ungefär samtidigt med oss som också hade Salomon och Sealskinz. En annan uttryckte ett stort intresse för gympadojor och tänkte testa själv. Fler och fler använder, tyckte han.

Jörgen

PS. Tack för hälkappa och tåparti!
 
NUI; sa:
Jag använder mini-absorberande damstrumpor på 30 denier som torkar snabbt.

Grattis till toppbestigningen samt en härlig fras (ovan) som kan gà till historien! Hemsydda fotpâsar samt mini-absorberande damstrumpor. Kan bli násta ârs Outdoor award, màske?
 
Nordesjö; sa:
NUI; sa:
Här hittar ni några bilder på tältet och gympadojorna i aktion:
http://jorgenjohansson.blogspot.com/

Jörgen

Trevligt! En blogg - så populistiskt ;)

Är det ett aluminiumnätsvindskydd man skymtar där i röran? Funkar det?

(För ordningens skull får väl eventuellt svar hamna i den här tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27785&pagenumber=6 )

Jag tog risken med en blogg, det är ju valår...
Svar på nätvindskydd kommer. Kortfattad variant: Nej.

Jörgen

Jörgen
 
Hej,

jag kanske har missat det, men vad använder du för något lättviktssnöre till staglinor? Hur skulle en flätad fiskelina i dimension så den klarar 100-150 kg brottstyrka vara?

Går nämligen själv i tankar på att sy ett lättviktstält för löpning, men silnylon verkar vara ett bökigt material att arbeta med, överväger därför andra material.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.