Hemsytt 2-manstarptent 500 g

NUI; sa:
Raskesven; sa:
Har du inte funderat på att byta bransch så man kan lägga in en beställning?
Såå roligt är det inte...
"Behoven hos våra kunder styr våra undersökningsmetoder. Vi arbetar med de flesta former av marknadsundersökningar, från djupintervjuer och fokusgrupper till telefonintervjuer, postala enkäter och olika former av Internetburna undersökningar." låter inte så mycket roligare, men är kanske ett smidigare sätt att på lång sikt somna mätt, varm och torr.


Jag uppskattar boende med vädersäkerhet, takhöjd, rymlighet, insektsskydd och låg vikt. Du verkar klara alltihop. (Vädersäkerheten är kanske mest svårbedömd.) Är du säker på att du inte ska reka möjligheten att lägga ut småskalig produktion i Baltikum? Jag tror att du som företagare redan är van att hantera många av de delar som är avskräckande för oss andra.
 
Nordesjö; sa:
pal2; sa:
Tja, var det inte KL, Komfort-Lätt kontra UL det hette.

Inte om jag får bestämma :)

Jag skulle härmed officiellt vilja ta på mig upphovet till begreppet "lätt komfort", bland annat i följande tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30729

/Lätt Blygsam

...men som mer gångbart begrepp skulle man ju kunna använda "Ultimate". Eller "Intense" :D

Men visst få du det (lite lätt i vart fall) :). Tråden mindes jag, blandade bara ihop ordningsföljden. Jag tar aldrig ansvar för eventuella minnesfel. :)

Peter P.
 
muminfar; sa:
Skulle man kunna få se någon närbild på hur du löst stormlinefästena mitt på duken?

Tackar för uppskattningen. När får vi se bilderna på dina avancerade konstruktioner då :)

Har inga detaljbilder. Stormlinefästena är helt enligt Ray Jardine i boken Beyond Backpacking. En 5 cm cirkel av ganska kraftig ryggsäcksväv (typ Cordura) har två två parallella snitt på 1,5 cm skurna med lödkolv. Den cirkulära biten sys sedan direkt i silnylonet. Dubbla sömmar runt om.

Sedan trär man helt enkelt en lina av lagom längd genom snitten och knyter till. Denna hänger permanent på plats, och när man vill nyttja "stormlinefunktionen" (har ju inte testat i storm än, men de ökar volymen inne i tältet på ett bra sätt) fäster man en lina i denna lina och drar den till backen, ev via en pinne.

Jörgen
 
Det verkar ju vara en enkel och bra lösning. Bilder på mina avancerade konstruktioner kommer förhoppningsvis efter en provtur i helgen. Enmannatältet är för närvarande ett vilande projekt som väntar på innertält, all tid har istället gått åt till att sy en kåta.
 
Ska sätta igång att sy tarptältet snart och har en del frågor. Jag utgår från att en vanlig symaskin funkar men...
- behöver vi en särskild tråd till silnylonet?
- särskild nål?

Fler frågor lär följa :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...