Hemsytt 2-manstarptent 500 g

Jag skulle nog inte rekomendera fiskelina - även om den nu klarar påfrestningarna så ger jag inte mycket för slitstyrkan.
Persiensnöre (polyesterlina) fungerar bra men ännu bättre är en lina med spectra/dynema kärna.
Sådana linor används av bl.a drakflygare.
Iallafall skall man välja en lina med en stark kärna skyddad av en slitstark mantel.

Sen kan jag bara säga - våga sy SilNylon.
Det kan verka jätte jobbigt att få arbeta med.
Det är ett halt tyg som verkar ha en egen vilja ibland :)

Men efter ett tag upptäcker man fördelarna och då är mycket förlåtet. Så var det för mig iallafall...
Här är några bra grejer med silnylon:
* Kanterna repar inte uppsig.
* Lätt fixa hål när man har sytt fel, smeta på lite silikon.
* Lätt få fina veck. Bara att dra med nageln över det vikta tyget och du har ett synligt veck. Väldigt bra för flatsöm.
* Eftersom beläggningen är lika på båda sidorna så behöver man inte bry sig om avig och rätsida.


/jonas
 
Strykarräven; sa:
Hej,

jag kanske har missat det, men vad använder du för något lättviktssnöre till staglinor? Hur skulle en flätad fiskelina i dimension så den klarar 100-150 kg brottstyrka vara?

Går nämligen själv i tankar på att sy ett lättviktstält för löpning, men silnylon verkar vara ett bökigt material att arbeta med, överväger därför andra material.

Har just återvänt från vidderna...

Jag har inget speciellt lättviktssnöre till staglinor. Jag har använt linor som jag plockat från pensionerade gamla tält eller köpt vanlig 2-3 mm lina i båtbutiken. Har också provat tunt persiennsnöre, funkar fint.

Nu köpte jag en packe lösvävda linor på Jula. Finns i separata påsar och kostar inte mycket, vilket alltid tilltalar mig :)

De riktiga lättpackarproffsen använder ju olika tunna varianter med Spectra-innehåll, tunna som fiskelinor misstänker jag. Men eftersom den samlade vikten på linorna på mitt tält är 35-40 g så känns det inte som någon himlatormande framgång att skala bort 50-75% av vikten på detta. Däremot funderar jag på att skaffa tältpinnar som väger hälften av de jag har (14 g). Får se..

Jörgen

PS. Kan bara instämma i kommentarerna kring silnylon. Jag tycker det är mycket enklare att sy i än sitt rykte. Kör på det.
 
öringen; sa:
NUI; sa:
Har just återvänt från vidderna...

Var det en bra vandring?

Alla vandringar är bra vandringar, det är det som är det fantastiska.

Jag gick från Övre Soppero längs Lainio älv och tvärade sedan över Rostonsälkö till Keinovuopio, där det finns en hängbro över Könkämä älv. Stiglöst land, för att citera Svante Lundgren som skrev en bok om detta område runt 1950.

Regn första dagen och några nätter, annars växlande molnighet med en hel del sol. Blåste kallt som sjutton uppe på Rostonsälkö, vilket väl inte lär förvåna någon.

Packningens basvikt var 6,5 kg, sedan tillkom ungefär 6 kg mat vid starten. Allt funkade perfekt. Jag är tacksam för att jag införskaffat en kraftig drybag för sovsäcken, som höll denna helt torr trots en del blöta bäckövergångar. Det saknas broar i området och en del av åarna i myrområdena är ganska djupa.

Jörgen
 
Re: Re: Inspirerande Jörgen.

NUI; sa:
thureb; sa:
Men en del bilder kom inte upp. Kanske är det något fel med bildadresserna.

Thure

Tack.
Mysko, bilderna funkar på min dator, både hemma och på jobbet. Nu är bilderna rejält stora, kan problemet vara att du sitter på en långsam uppkoppling?

Jörgen

Japp, om jag klickar på dem blir det:



Google
Error


Server Error
The server encountered a temporary error and could not complete your request.

Please try again in 30 seconds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.