Tack för alla svar - 2 år efter
Har inte använt skorna speciellt mycket senaste två åren men det betyder ju bara att de kommer hålla längre!
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra gore-tex eller läderkängor kan jag inte tillägga så mycket huruvida vaxet täpper igen gore-tex eller inte. Blir lite svettigt som med alla andra skor jag använt under längre dagar. Skulle inte gå utan NikWax då det enligt mig fyller funktionen perfekt.
De har fungerat riktigt bra när jag är ute på mina fisketurer och har nästan ingenting negativt att säga förutom ett (kanske) stort problem som för vissa betyder att de helt går bort.
På berg och liknande får de inget bra fäste. Första vandringen märkte jag detta då vi gick på berg/hård yta. De kan tappa fästet helt och glida vilket kan vara livsfarligt på sluttande kanter. Bra att man fick reda på det under första vandringen. Nu när jag använder skorna undviker jag att gå på sten/bergytor som egentligen mina vanliga sneakers klarar galant. Beror nog på sulans hårdhet då den inte får bra kontakt mellan mark och sko. Är det blött underlag kombinerat med sten försämrar det fästet ännu mer såklart.
Har inte haft problem med detta sedan de var nya och vet inte om det beror på nötning av sula eller mina försiktighetsåtgärder. Dock så vandrar jag inte långa sträckor genom berg vanligtvis. Kan återkomma med testresultat om någon verkligen vill veta.