Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur?

Noterat. Ska försöka använda dem mer. Har förvarat dem enligt Scarpas instruktioner och de är nästan som nya förutom lite spår i lädret - vilket ger dem charm. Sulan är hård förstås men det är på grund av konstruktionen och var så när jag fick dem. Om några år kanske det visar sig att sulan släpper men det tror jag inte kommer hända så länge jag förvarar dem svalt och använder dem iaf några gånger per år. När jag väl använder dem är det oftast under flera dagar eftersom jag bara använder ett par skor.

Kanske inte var tydlig nog men det är faktiskt tvärt om jag menade. Pga nötning har de fått bättre grepp på berg jämfört med när de var nya. Som spåren i bildäck. Nöts de för mycket förlorar de såklart grepp som på bildäck. Då snackar vi år framåt och nötningen är nog det minsta problemet om sulan nu sitter kvar.

Kanske är skitsnack och/eller placebo vågar inte säga mer utan att testa dem nu på sommarn'.
Det där med bättre grepp med sneakers vs din kängor
Tack för alla svar - 2 år efter

Har inte använt skorna speciellt mycket senaste två åren men det betyder ju bara att de kommer hålla längre!

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra gore-tex eller läderkängor kan jag inte tillägga så mycket huruvida vaxet täpper igen gore-tex eller inte. Blir lite svettigt som med alla andra skor jag använt under längre dagar. Skulle inte gå utan NikWax då det enligt mig fyller funktionen perfekt.

De har fungerat riktigt bra när jag är ute på mina fisketurer och har nästan ingenting negativt att säga förutom ett (kanske) stort problem som för vissa betyder att de helt går bort.

På berg och liknande får de inget bra fäste. Första vandringen märkte jag detta då vi gick på berg/hård yta. De kan tappa fästet helt och glida vilket kan vara livsfarligt på sluttande kanter. Bra att man fick reda på det under första vandringen. Nu när jag använder skorna undviker jag att gå på sten/bergytor som egentligen mina vanliga sneakers klarar galant. Beror nog på sulans hårdhet då den inte får bra kontakt mellan mark och sko. Är det blött underlag kombinerat med sten försämrar det fästet ännu mer såklart.

Har inte haft problem med detta sedan de var nya och vet inte om det beror på nötning av sula eller mina försiktighetsåtgärder. Dock så vandrar jag inte långa sträckor genom berg vanligtvis. Kan återkomma med testresultat om någon verkligen vill veta.
Det där med sulans hårdhet och grepp sneakers vs känga, jag tror att du är inne på rätt spår.
Jag prövade att vandra 6mil oledat i Sarek en sommar med barfota kängor, tunn sula med bra mönster. Det blev en hel del av att gå på rasmassor.
Vad jag lärt mig är att man får MYCKET bättre grepp på alla underlag om sulan är tunn och böjbar jämfört med en stel tjock sula.
Det är någon form av balans i foten som gör att du kan placera den så att du får grepp (självklart är erfarenhet om olika ytor viktigt), vet inte hur jag ska förklara men exempelvis om du är barfota så kan du greppa en sten och lyfta upp den, helt omöjligt om du har en sko på foten. Tunn sula som rör sig med foten är mer som en deg än en tjock hård sula som inte följer foten. Märkbart hur det fungerar när man ska gå på hal is alltså tekniken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips