Helsport eller Hilleberg?

Jag går i tältköpar tankar men kan inte bestämma mig, vill ha ett 4 säsongstält, ett som både klarar av vinterfjällen och medelhavet. Budet står mellan Helsports Isfjell 3, Svalbard 3 samt Hillebergs Nammatj 3 GT, Keron 3 GT. Snälla hjälp mig, vill ha ett bra tält, men inte dumköpa mig.....

helsport

Hej!

Har själv använt ett helsport några gånger i hårt vinterväder och kan säga att det inte har varit några problem med det. Jag tror inte att det är några större skillnader i kvalitet på tälten, utan att de största skillnaderna är i konstruktionslösningar. En sak som jag finner på helsports tält men ej på hillebergs är stormmattorna som jag tycker är väldigt bra att ha. Skulle kunna tänka mig att Svalbard är något vindstabilare än Isfjell, men eftersom bägge går under "x-treme"-avdelningen så är de nog bägge väl fungerande. Så vilket tält du än väljer så har du gjort ett bra köp :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Nammatj och Saivo

Hej,

Nammatj 3GT är ett mycket bra val för alla årstider. Väl beprövat och enkelt att hantera. Jag har själv använt N3GT som vintertält och det fungerar utmärkt. Nammatj är ett slags kompromiss mellan olika egenskaper men klarar det mesta med tillräcklig säkerhetsmarginal.

Ett extremare alternativ är Saivo som nog är det enklaste tältet att resa. Saivo är också det mest stryktåliga som Hilleberg har i sitt sortiment. Saivos mer kompromisslösa design gör att vikten ökar i jämförelse med N3GT. Perfekt på vinterturen eller en höghöjdstur men kanske overkill på en medelhavstur.

/J.

Stormmattor

Jag trodde att man nuförtiden kunde få stormmattor på alla tält från seriösa tillverkare, tex Hillebergs, Fjällräven etc?

Jag det är inte lätt!

Kvalitén är nog ungefär lika bra på alla tälten så det är nog bara detaljerna som skiljer. Om vikten har minst betydelse skulle jag utan tvekan välja Hilleberg Keron 3GT. På vintern är det bra att huvud- och fotände på innertältet är vertikala då undviker du kondens på sovsäcken vilket är risken med de andra tälten. Dessutom ökar ventilationsmöjligheterna dramatiskt på sommaren med keron 3GT då du kan öppna yttertältet i bägge ändarna. Det jag inte gillar med helsport är att ingången till innertältet är betydligt mindre än på Hilleberg. Dessutom verkar stånghållarna vara lite besvärligare på helsport (om de inte gjorts om senaste tiden) Förut var det små plastkoppar i bägge ändarna vilket medför mer spring fram och tillbaka innan tältet kan resas. Hilleberg har ju valt en annan lösning.

Urban.

hilleberg och stormmattor

För det första skulle jag nog välja Hilleberg. Största anledningen är att jag inte hört nån som är missnöjd med ett Hillebergtält (dessutom har jag aldrig testat helsport, varför byta bort något som man är helnöjd med?)

För det andra så är jag ganska så säker på att det går att få stormmattor till Hillebegers tält.

// Martin

Hilleberg fås med stormmatter

Hilleberg syr på stormmatter på sine telt hvis du ber dem om det. Teltet blir da noen hundrelapper dyrere og 2-300 gram tyngre.

Tält

Hej.

Jag kan bara säga att ett Helsport inte kan mäta sig ett Hilleberg tält. Inte på något vis!!

Som sagt, storm-mattor fås på beställning!

Vinterturer är det suveränt med ett Keron GT då det lätt blir mycket utrustning!!

mvh // Lynx

Litet Helsport feedback

Har ett Helsport Börgefjell sedan 5 år tillbaka, och det har varit i minst sagt flitig användning. Vi har varit helnöjda med tältet vad gäller kvalitet, vindtålighet och framförallt lätthet. Ett perfekt (litet) tält för långa vandringar.

Några kommentarer ang just denna modell:
Utan rejält tilltagen absid är det knepigt att koka inne i riktigt uselt väder. Takhöjden är även låg, vilket gör att stormdagar är eländiga att vänta ut. Vi har även haft vissa problem med kondensen på innerduken, och på den här punkten tror jag att Hilleberg är strået vassare. Eller så fungerar de litet större tunneltältens ventilation bättre.
En aspekt är trots allt att åtminstone vårt Börgefjell är klart lättare än de flesta motsvarande tält, utan att kvaliteten lidit. Väger bara strax på 2 kg, och är ändå ett välfungerande tre årstiders tält även för fjället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips