Helsport eller Hilleberg?

Jag går i tältköpar tankar men kan inte bestämma mig, vill ha ett 4 säsongstält, ett som både klarar av vinterfjällen och medelhavet. Budet står mellan Helsports Isfjell 3, Svalbard 3 samt Hillebergs Nammatj 3 GT, Keron 3 GT. Snälla hjälp mig, vill ha ett bra tält, men inte dumköpa mig.....
 
helsport

Hej!

Har själv använt ett helsport några gånger i hårt vinterväder och kan säga att det inte har varit några problem med det. Jag tror inte att det är några större skillnader i kvalitet på tälten, utan att de största skillnaderna är i konstruktionslösningar. En sak som jag finner på helsports tält men ej på hillebergs är stormmattorna som jag tycker är väldigt bra att ha. Skulle kunna tänka mig att Svalbard är något vindstabilare än Isfjell, men eftersom bägge går under "x-treme"-avdelningen så är de nog bägge väl fungerande. Så vilket tält du än väljer så har du gjort ett bra köp :)
 
Nammatj och Saivo

Hej,

Nammatj 3GT är ett mycket bra val för alla årstider. Väl beprövat och enkelt att hantera. Jag har själv använt N3GT som vintertält och det fungerar utmärkt. Nammatj är ett slags kompromiss mellan olika egenskaper men klarar det mesta med tillräcklig säkerhetsmarginal.

Ett extremare alternativ är Saivo som nog är det enklaste tältet att resa. Saivo är också det mest stryktåliga som Hilleberg har i sitt sortiment. Saivos mer kompromisslösa design gör att vikten ökar i jämförelse med N3GT. Perfekt på vinterturen eller en höghöjdstur men kanske overkill på en medelhavstur.

/J.
 
Stormmattor

Jag trodde att man nuförtiden kunde få stormmattor på alla tält från seriösa tillverkare, tex Hillebergs, Fjällräven etc?
 
Jag det är inte lätt!

Kvalitén är nog ungefär lika bra på alla tälten så det är nog bara detaljerna som skiljer. Om vikten har minst betydelse skulle jag utan tvekan välja Hilleberg Keron 3GT. På vintern är det bra att huvud- och fotände på innertältet är vertikala då undviker du kondens på sovsäcken vilket är risken med de andra tälten. Dessutom ökar ventilationsmöjligheterna dramatiskt på sommaren med keron 3GT då du kan öppna yttertältet i bägge ändarna. Det jag inte gillar med helsport är att ingången till innertältet är betydligt mindre än på Hilleberg. Dessutom verkar stånghållarna vara lite besvärligare på helsport (om de inte gjorts om senaste tiden) Förut var det små plastkoppar i bägge ändarna vilket medför mer spring fram och tillbaka innan tältet kan resas. Hilleberg har ju valt en annan lösning.

Urban.
 
hilleberg och stormmattor

För det första skulle jag nog välja Hilleberg. Största anledningen är att jag inte hört nån som är missnöjd med ett Hillebergtält (dessutom har jag aldrig testat helsport, varför byta bort något som man är helnöjd med?)

För det andra så är jag ganska så säker på att det går att få stormmattor till Hillebegers tält.

// Martin
 
Hilleberg fås med stormmatter

Hilleberg syr på stormmatter på sine telt hvis du ber dem om det. Teltet blir da noen hundrelapper dyrere og 2-300 gram tyngre.
 
Tält

Hej.

Jag kan bara säga att ett Helsport inte kan mäta sig ett Hilleberg tält. Inte på något vis!!

Som sagt, storm-mattor fås på beställning!

Vinterturer är det suveränt med ett Keron GT då det lätt blir mycket utrustning!!

mvh // Lynx
 
Litet Helsport feedback

Har ett Helsport Börgefjell sedan 5 år tillbaka, och det har varit i minst sagt flitig användning. Vi har varit helnöjda med tältet vad gäller kvalitet, vindtålighet och framförallt lätthet. Ett perfekt (litet) tält för långa vandringar.

Några kommentarer ang just denna modell:
Utan rejält tilltagen absid är det knepigt att koka inne i riktigt uselt väder. Takhöjden är även låg, vilket gör att stormdagar är eländiga att vänta ut. Vi har även haft vissa problem med kondensen på innerduken, och på den här punkten tror jag att Hilleberg är strået vassare. Eller så fungerar de litet större tunneltältens ventilation bättre.
En aspekt är trots allt att åtminstone vårt Börgefjell är klart lättare än de flesta motsvarande tält, utan att kvaliteten lidit. Väger bara strax på 2 kg, och är ändå ett välfungerande tre årstiders tält även för fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
mafor71 Helsport eller Marmot Bo och sova 1
AndreasÖ Hillerberg eller Helsport? Bo och sova 20
ErikBergm Bergans Compact 2 ELLER Helsport Jostedal 3? Bo och sova 3
CrazyFin Helsport Jotunheimen och Masi eller Ajungilak Kompakt? Bo och sova 2
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...