Helge Ingstad vs. Svenska äventyrare?

Jag lyckades till slut att få tag i boken Pälsjägarliv av Helge Ingstad. Har du inte läst den så rekommenderar jag den på det starkaste (den är lite svår att få tag på men biblioteket har den).

På ca. 280 sidor återger Helge Ingstad med egna ord om hur han vid en ålder av 26 år beslutar sig för att avsluta sin karriär som advokat, säljer det mesta av sina ägodelar och ger sig av till Kanadas norra vildmarker. I starten av sin resa möter han den redan då erfarne pälsjägaren Hjalmar Dale. De två slår följe för att resa till de outforskade vilda områdena öst om den stora slavsjön för att leva/överleva som pälsjägare. Detta är starten på ett äkta vildmarksäventyr som kommer att ta tre år. Vid tidpunkten är landet till stora delar ej kartlagt. Det är de sista åren innan de norra vildmarkerna nås av de första vattenflygplanen. De enda sätten att nå den till tider ogästvänliga vildmarken är till fots, med kanot eller med hundspann, släde och snöskor.

Denna boken handlar inte om att ta något rekord i antal km eller annat (även om det säkerligen blev gjort). Den handlar om att uppleva det fria livet där ute i det vilda.

Boken Pälsjägarliv har varit den stora inspirationskällan till många senare vildmarksäventyrare som nämner den som det stora startskottet i deras äventyrsliv. Lars Monsen är bara en av de. I en Norsk podcast hörde jag nyligen hur de pratade om just det fenomenet att man i Kanadas ödemarker relativt ofta kan stöta på folk i kanot med kläder från Bergans och tält från HelSport (alltså norrmän) men aldrig en Svensk. Är anledningen till detta att svenskarna inte har denna typen av förebilder i form av Svenska författande pionjärer? Har de funnits och i så fall, vad heter de samt deras verk?
Ingstad winter camp.jpg
 
Suveränt att läsa denna typer av böcker, och se Lars Monsens filmer. Men det är inte för alla. Bara ett litet fåtal väljer den typen av turer, dom flesta stannar vid några dar eller en vecka i naturen, och då är det leder och stugor och mobiltäckning. Det är ändå kul att läsa hemma i soffan, även om man inte har sådana planer.

Finns ju några. Sven Hedin, Nordenskjöld, och korkbollen Andrée med ballongen.
 
Men så kul, jag började läsa samma bok här i veckan! Jag kan verkligen rekommendera Ingstads bok "Nunnamiuterna" också, helt fantastisk!!
Även böcker av Peter freuchen och Harry MacFie är väldigt intressanta. Mcfee rör sig i Nordamerika på liknande sätt som Ingstad gör (och han är från Sverige, trotts sitt engelska namn), medans Freuchen (Danmark) är en av de första vita på Grönland och som väljer att bosätta sig där i många år för att leva med inuiterna.
 
Jag kände bara till namnet från en av Åsnes skidmodeller.

Skall absolut läsa Ingstads bok tack för tipset. Verkar lättare att få tag i ett exemplar på norska än på svenska. Enligt wikipedia var ha också arkeolog på 1960-talet och visade att vikingar hade en bosättning vid L'Anse aux MeadowsNewfoundland.

Peter Freuchens och Harry MacFies böcker är mycket intressanta och läsvärda liksom Frithiof Nansens skildringar.

Knud Rasmussens färder verkar också intressanta. Knud Rasmussen – Wikipedia Någon som läst något av honom?

Troligen mycket vanligare med norska pälsjägare än svenska i Kanada i början på 1900-talet. Norrmännen har traditionen med päls och säljakt bl a på Spetsbergen men det torde ha funnits en del svenskar som var i Kanada när arbetslösheten var stor hemma i Sverige.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag kände bara till namnet från en av Åsnes skidmodeller.

Skall absolut läsa Ingstads bok tack för tipset. Verkar lättare att få tag i ett exemplar på norska än på svenska. Enligt wikipedia var ha också arkeolog på 1960-talet och visade att vikingar hade en bosättning vid L'Anse aux MeadowsNewfoundland.

Peter Freuchens och Harry MacFies böcker är mycket intressanta och läsvärda liksom Frithiof Nansens skildringar.

Knud Rasmussens färder verkar också intressanta. Knud Rasmussen – Wikipedia Någon som läst något av honom?

Troligen mycket vanligare med norska pälsjägare än svenska i Kanada i början på 1900-talet. Norrmännen har traditionen med päls och säljakt bl a på Spetsbergen men det torde ha funnits en del svenskar som var i Kanada när arbetslösheten var stor hemma i Sverige.

Thure
Knud Rasmussen och Peter Freuchen var ett team under långa tider på Grönland, om det finns en del att läsa i Freuchens böcker. Jag har också hört talas om att Knud skrivit egna böcker, men aldrig läst någon själv.
Bägge dessa två ska dock ha otroligt färgstarka historier, och man kan misstänka att de är lite saltade ibland...
 
Enligt wikipedia var ha också arkeolog på 1960-talet och visade att vikingar hade en bosättning vid L'Anse aux MeadowsNewfoundland...

Ja det stämmer. Han hittade till slut det som troligtvis är Leif Erikssons bosättning i Nordamerika vilket bekräftar att vikingarna var där åtminstone 500 år före Columbus. Han skriver om det i boken - Västervägen till Vinland. Det är nog detta arbete som gjorde att han verkligen blev erkänd och prisad också som akademisk pionjär. I Norge så är Ingstad som sagt mycket känd, medans i Sverige är det endast de speciellt intresserade som har hört hans namn (förutom från Åsnes skidor och då krigsskeppet med samma namn förliste för några år sedan). Sannolikt så beror det till stor del på att hans bok inte trycktes i så stor upplaga i Sverige.

Idag reser norrmän till Kanada för att resa i Ingstads fotspår i vildmarken uppe vid Stora Slavsjön, Artillery Lake, Snowdrift River och det som idag heter Ingstad Creek.
Tyvärr så är platsen där han övervintrade första året tydligen så välbesökt att endel anser att platsen blivit förstörd. Turister tältar mitt i det gamla lägret, eldar och slänger kvikklunsj plast i skogen. Detta trots att det är en lång och strapatsrik färd för att komma sig dit.
Ett gäng med extra entusiastiska norrmän har upprepande gånger rest på expeditioner till området och de har till slut lyckats att hitta Ingstads andra vinterläger (det som är avbildat i trådstarten). Man kan tydligt känna igen de två granarna vid tältet samt att hans kanot ligger kvar där än idag. Denna plats håller de dock hemlig så att den skal få vara i fred. Deras expeditioner för att finna platserna finns väl dokumenterade både på YouTube och på en egen site. Detta ger en liten översikt av den status Ingstad har än idag, i alla fall i Norge och i Kanada.
Helge Ingstad Kano.JPG
 
... Den handlar om att uppleva det fria livet där ute i det vilda. ...
Kul fundering. Jag har inte läst Pälsjägarliv men ser att den gavs ut 1931 av en välbärgad person som tycks valt att busa lite under en del av sitt liv och skriva om det. Om jag förstått saken rätt så fanns ganska många i Sverige årtiondena innan boken kom ut som inte hade frihet att avstå från pälsjakt. Det var vardagligt slitgöra för fattigt folk. Kanske därför det fattas svenska inspirationsböcker inom trappergenren från den perioden. Allt runt pälsjakt saknade så att säga det romantiska skimmer det senare fått.
 
Kul fundering. Jag har inte läst Pälsjägarliv men ser att den gavs ut 1931 av en välbärgad person som tycks valt att busa lite under en del av sitt liv och skriva om det...

Jag tror du missupfattat saken. Årtalet stämmer men de pengar som Ingstad klarade att skrapa ihop efter att ha sålt sin då ganska nystartade verksamhet räckte inte långt. Han reste först lite i Europa på medelhavskusten då han egentligen hade tänkt att resa till Afrika. Han ändrade sig och siktade istället mot norra Kanada. Han hade vid det laget råd att resa till Edmonton samt att inhandla minimalt med utrustning, inte mer. I sina unga dagar var Ingstad definitivt inte någon förmögen person som ville leka trapper. Följande är ett utdrag från början av boken "Vi grävde djupt i våra fickor, och det räckte till en kanot, gevär, ammunition och lite till. Det var en mager början på en lång men anspråkslös utrustningslista... Det fanns andra ting som vi räknade med att finna någon utväg för om vi här och där på vägen lyckade få något jobb. Det vilade i gudarnas knän. När vi gjort våra inköp hade vi precis tillräckligt med mynt till tåget så långt det gick och till två glas öl. När ölet var drucket fanns det inte längre någon rimlig orsak för oss att stanna i Edmonton, och tidigt en aprilmorgon bar det av norrut till Waterways, där floderna möts."

Jag tyckte det var lite intressant att såhär i januari se på denna länk: https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-5983263/Canada/Northwest Territories/Ingstad Creek
Där övervintrade de alltså med sin enkla utrustning...
 

Bilagor

  • Capture1.JPG
    Capture1.JPG
    90.7 KB · Visningar: 130

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.