HB Soulo - Rött eller Sand?

Har ni sett röda Hilleberg som är blekta av en sommar?!??!

Tycker röda är mysiga och som fjälltält är det bra med synligheten. Smaksak såklart. Jag köpte rött. Hade grönt innan och ville prova byta.

Kommer att bli bra hursomhelst :)
 
Mitt gröna Tentipi-kåta har blekts en hel del.
Den del av väven som ligger under topphatten är mycket mörkare, men då har den också många dagar i fält.

Tycker Hillebergs nya gröna är för mörk, men jag har funderat om det inte borde ha en viss fördel på vinterturer då det kan öka tempen inuti på soldagar.

Mitt nästa skulle jag nog valt sandfärgat, vill gärna vara så osynlig som möjligt.
 
Har ni sett röda Hilleberg som är blekta av en sommar?!??!

Ja. Då tar jag en repris från 2005. Från fallskärmsklubben Aros


Jag lovade mig själv att aldrig köpa ett rött tält från Hilleberg, men minnet är dålig ibland så jag har nu ägare av ett rött Staika. Men jag låter det inte tältet stå upplaget dygnet tunt på en flygplats utan skugga någon del av dygnet.

Mitt förra tält var gult. Inte sand, utan gult som det gula i svenska flaggan, och det gula tältet gillade rapsbaggarna. Rapsbaggarna tror kanske att allt som är gult är raps.

Per

Foto: Ego
 

Bilagor

  • Hilleberg_2.jpg
    Hilleberg_2.jpg
    42.5 KB · Visningar: 489
Ska man ha med en "bit signalfärg" då bör den nog vara ganska stor, ett par kvadratmeter åtminstone.

Alla mina tält är gröna. Signalfärgen har jag på undersidan av footprinten. Andra sidan av footprinten är "silverduk". Normalt får den skydda tältgolvet och minska fukten i tältet, men i nödsituation får tältet klara sig utan och då fungerar footprinten som räddningsfilt och/eller signalflagga. winwinwinwinwin (tältet syns inte, tältet skyddat, signalfärg, nödfilt, viktbesparing).

Packpåsarna har jag gärna färgglada så de inte försvinner i terrängen (nyttigt för mig i "vardagen" men nyttigt också vid en eventuell räddningsinsats) men tokigt nog kommer gröna tält i grön påse som standard.
 
Förstår jag rätt, du har gjort en Footprint av en räddningsfilt?

I princip kunde man pyssla footprint av räddningsfilt men jag har köpt tyget i metervara. Det är nåt mittemellan tunna räddningsfiltar av plastfilm och de typiska tjocka räddningsfiltarna som påminner om lättviktspresenningar. Slutresultatet är lättare än Hillebergs egna footprints men jag har inte upplevt problem med slitstyrkan. Jag har nog sett färdiga räddningsfiltar i samma tyg men de är sällsynta.
 
Tack, vet du vem som för Lumica/Cyalume?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Köp inte i Sverige fan dyra - Bushcraftstore uk.
Tog hem 30 st för 400 spänn nyligen - Lumica

Köp Gröna för ledljus och lite röda för nödutrustningen och lek.

Tar man några röda och tejpar dom med svart tejp och lämnar två lysande prickar , sen hänger man upp dom i skogen , helst så dom svajar lite i jetteleskiga skogbrynet.

Har ni med er brudar så har ni alla inne i era tält när dom sett alla röe ögene stirra på dom bland granarna - haha.
 
Jag provkörde ett sandfärgat Soulo i somras och det var jättetrevligt. Ljust och fint inuti och inte lika hysteriskt ljus på insidan som i ett rött.

Man kan ju tycka att man kunde fått utvärdera värmen i solsken efter två veckolånga turer mitt i sommaren men jag lärde mig andra saker, som att färgen smälter in bra mot en kombination av tung grå himmel, hagel och gyttjig mark.
 
Det håller nog ett bra tag , jag har några gröna tält som använts på mc semestrar och dom har varit uppslagna stationärt i solsken i 200-400 nätter totalt.Dom är lite ljusare åt limehållet men inte så det sticker ut i.g alls.

Det röda här uppe i tråden är ju fan så fult det kan bli
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
almberger Soulo RL vs BL Bo och sova 15
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
Tundraman Hilleberg Soulo mesh Bo och sova 1
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
pirx hilleberg soulo - fast billigare? Bo och sova 49
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
avslutat_17_06_20 Recension av Soulo och Allak? Bo och sova 9
Raskesven HB:s Soulo-angivelser fel Bo och sova 4
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
bensson Rött eller grönt? Bo och sova 5
diluruf Rött eller grönt... Bo och sova 40
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
kvchs9 Rött eller grönt? Bo och sova 8
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.