HB Soulo - Rött eller Sand?

Ensten...

Hehe - bara skriv vad folk helst vill höra, så blir du geniförklarad :)
Låter som du egentligen inte behövde fråga ;)

Tja, så kan det tyckas, men då jag är fullständig nybörjare inom vandring, aldrig fjällvandrat tillika ägt ett Hilleberg, så kändes det nyktert om någon veteran också delade inställningen att "icke rött" funkar även i vinterfjällen 👍
 
Jag kör genomgående grönt på mina tält då jag uppskattar att de smälter in i naturen både för mig själv såväl som för andra vandrare som kanske inte uppskattar ett rött/gult/orange tält mitt i den vackraste fotovyn;).
Skulle jag välja en annan färg hade sand legat bäst till då även den färgen smälter bra in i naturen.
 
Signalpanel

Använder helst naturnära färger också och har en signalpanel i neonfärgad spinnakerväv att använda om jag eller utrustningen behöver synas.

...röda tält bleks snabbt och ljuset inomhus blir lite underligt. Sand borde vara ett utmärkt alternativ ljusmässigt :).

//J
 
Jag kör genomgående grönt på mina tält....

Hej!

Det var väldigt hänsfullt 👍

Dock gissar jag att Sand på många ställen nog kan smälta in lika väl, i vissa fall bättre hoppas jag (?).

I mitt fall handlar det oftast om höst-vinter-vår, men inte otänkbart på sommaren om jag någonsin lyckas skaffa en havskajak.

Tack för tipsen om en bit signalfärg att ta med 👍
 
Använder helst naturnära färger också och har en signalpanel i neonfärgad spinnakerväv att använda om jag eller utrustningen behöver synas.

...röda tält bleks snabbt och ljuset inomhus blir lite underligt. Sand borde vara ett utmärkt alternativ ljusmässigt :).

//J

Har man ett rött tält skall det inte sitta uppe dagtid iaf...
Ett rött tält skall man bara satsa på om man verkligen måste , typ nån Alaska eller Sibirien expedition där man vill maximera sin synlighet.

Var nån som haft sitt Hilleberg uppsatt i trädgården som lekstuga för knattarna under en sommar.

De var ett rött , eller var...satan vad gräsligt urblekt det var

Självast Mr Hilleberg skulle behövt en rejäl prozac kur om han sett bilden , den fanns här har jag för mig
 
Hej!

Det var väldigt hänsfullt 👍

Dock gissar jag att Sand på många ställen nog kan smälta in lika väl, i vissa fall bättre hoppas jag (?).

I mitt fall handlar det oftast om höst-vinter-vår, men inte otänkbart på sommaren om jag någonsin lyckas skaffa en havskajak.

Tack för tipsen om en bit signalfärg att ta med 👍

Ska man ha med en "bit signalfärg" då bör den nog vara ganska stor, ett par kvadratmeter åtminstone. Att vifta med ett färgglatt plagg eller en packpåse, eller både och, funkar inte. Jag har provat. Det är inte kul att vänta på fjällräddningen i flera timmar i ösregnet och sedan få se att helikoptern flyger iväg igen för att de inte hittar en (och då hade de tom hovrat precis ovanför mig ett tag). Ett rött Hillebergtält funkar däremot, om man brer ut det helt och hållet. :)

Apropå rött eller sandfärgat Hillebergtält så har vi båda, och jag har inte märkt att det sandfärgade skulle vara ljusare inuti. Jag har för mig att Hillebergs sandfärgade var ljusare förr men nu är de mörkare och borde kanske kallas "bronsfärgade" istället. De är jättefina men man kanske blir besviken om man förväntar sig ett ljust sandfärgat tält.
 
Överhuvudtaget bör man undvika att ha tält uppsatta en längre tid då väven bryts ned av UV-strålning. Nylontyger (ex Hillebergs Kerlon) är känsligare än exempelvis polyester. Är man rädd om sitt tält tar man ned det på dagen, åtminstone på sommaren.
 
Ska man ha med en "bit signalfärg" då bör den nog vara ganska stor, ett par kvadratmeter åtminstone.

Apropå rött eller sandfärgat Hillebergtält så har vi båda, och jag har inte märkt att det sandfärgade skulle vara ljusare inuti.

Återigen, nyttig info; tack!

Japp, du har nog rätt, storlek som en stor flagga gissar jag är bra.

Återigen så är inte det huvudsakliga skälet till Sand före Rött ljuset inuti (då jag antog det var ganska lika), utan däremot möjligheten att slippa upptäckas. Och sen har jag lärt mig det här ang. blekningen/röda tält också ;-)

Håller precis på att förbereda paketet så jag kan byta det!!
 
Överhuvudtaget bör man undvika att ha tält uppsatta en längre tid då väven bryts ned av UV-strålning. Nylontyger (ex Hillebergs Kerlon) är känsligare än exempelvis polyester. Är man rädd om sitt tält tar man ned det på dagen, åtminstone på sommaren.

Det där har jag läst om, men 4-6 veckor per år, kan det verkligen ha så stor effekt..? Är det någon större skillnad på UV-strålning om det regnar eller solen lyser?

Tyckte jag såg något om en kille som bott i flera år i sitt MSR Hubba Hubba NX..?
 
Ett rött tält kan definitvt vara märkbart blekt på 6 veckor under sommaren.

Uv strålningen vid mulet/regn och vintertid är ju naturligtvis mycket lägre.
Notera att på hög höjd kan man ha relativt saftigt med UV även på vintern speciielt en två månader efter årets mörkaste dag

Som signalduk finns ett lättviktsalternativ med dubbelfunktion.Sådana här räddningsfiltar finns med ena sidan signalorange - vet inget ställe som säljer dom men det går väl o hitta
 
Ja den är funkis.

Sen kan man ha en röd lightstick i kittet också för att man skall gå att hitta nattetid/mörker med helikopter och deras mörkerspaningsutrustning (NVG).

Lightsticken syns ju inte långt för ögat men uppåt en mil i mörkerspaningsutrustning vid klart väder och du slipper hänga ut ficklampan utanför tältet t.ex.

Dom är specade för 8-12 timmar men lyser vettigt uppåt 2-3 dygn.
Notera att för positionsmarkering mot mörkerspaningsutrustning så måste dom vara röda , gröna och speciellt blåa stavar kan vara helt osynliga i NVG.
Köp att bra märke , Lumica eller Cyalume
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
almberger Soulo RL vs BL Bo och sova 15
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
Tundraman Hilleberg Soulo mesh Bo och sova 1
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
pirx hilleberg soulo - fast billigare? Bo och sova 49
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
avslutat_17_06_20 Recension av Soulo och Allak? Bo och sova 9
Raskesven HB:s Soulo-angivelser fel Bo och sova 4
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
bensson Rött eller grönt? Bo och sova 5
diluruf Rött eller grönt... Bo och sova 40
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
kvchs9 Rött eller grönt? Bo och sova 8
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...