Havsöring - utrustning och teknik

Jag har gjort några mer eller mindre riktade försök efter havsöring med viss framgång.
Så då har det dykt upp lite frågor.

Utrustningen jag använt har varit det jag har tillgängligt. Spöna har varit ett 7’ 2-12 gram och ett 7’6 3-20 gram.
Betena jag haft framgång med är wobbler på 8 cm och en liten kastpilk.

Vad det gäller spön, hade jag haft nytta och glädje av ett längre spö dom många verkar använda sig av när dom fiskar havsöring? Räcker det att gå upp på 9’ eller ska det vara ännu längre saker?

Var i vattenkolumnen är det viktigast att söka? Behöver jag ner på botten och leta också? Hur villig brukar fisken vara att stiga?
 
Och det där med att när det gäller linintag (utväxling) så verkar det i de fall det nämns vara hög som gäller. De gånger jag fått på havsöring har det inte gått speciellt fort i inspinningen.
 
Jag har gjort några mer eller mindre riktade försök efter havsöring med viss framgång.
Så då har det dykt upp lite frågor.

Utrustningen jag använt har varit det jag har tillgängligt. Spöna har varit ett 7’ 2-12 gram och ett 7’6 3-20 gram.
Betena jag haft framgång med är wobbler på 8 cm och en liten kastpilk.

Vad det gäller spön, hade jag haft nytta och glädje av ett längre spö dom många verkar använda sig av när dom fiskar havsöring? Räcker det att gå upp på 9’ eller ska det vara ännu längre saker?

Var i vattenkolumnen är det viktigast att söka? Behöver jag ner på botten och leta också? Hur villig brukar fisken vara att stiga?

Hmmm... Älv eller hav? Från land eller båt? Var i landet? Vilken årstid?
 
Hmmm... Älv eller hav? Från land eller båt? Var i landet? Vilken årstid?

Ja det är ju en del information som saknas ifrån min sida.
Främst kring Göteborg och ibland kring övriga västkusten.
Enbart fiske ifrån land som sker. Har inga vadare.

Årstiden var i kolumnen fisken finns är ju främst just nu jag tänkte på.
 
Längre spö, längre kast, större sökyta. 9' funkar, men 10'6" är bättre. 12' börjar bli riktigt bra. Vart i kolumnen beror på terräng, tid, väder, vind, solunarposition. Men väldigt sällan på botten. Däremot kan de ofta stå och hänga vid djupkanter för att göra räder in mot grundområdena, men då alltså "utanför" botten-

Glöm wobbler. Havsöringsdrag, helst genomlöpare, westin d360, OGP snurrebassen, sen har fladen gjort någon fulkopia på snurrebassen som verkar ok. Köper du "vanliga havsöringsdrag" typ toby motsv så byt trekrok, de flesta levereras med för stor och dålig krok. Kör owner tubflug-trekrok, en rund fjäderring och en oval, ökar dina krokningschanser rejält. Genomlöpare är bättre. Läs gärna Havsöringsfiske av Jens Bursell. Hans releasetackel är på riktigt jäkligt bra, och ökar landningarna rejält. Finns artiklar gratis på hans hemsida.

Köp vadare, sjukt mycket bättre och ökar din räckvidd väldigt mycket. Vadare eller en mindre båt är verkligen att rekommendera. Vadare kan du ha till mycket annat fiske också. Inga konstigheter.

Litet addendum; häromdagen skulle vi se om makrillen kommit, så vi körde kastmete från en klippa med stagg som agn. Fick inte en enda makrill men två havsöringar varav den ena var 61 cm. Så det funkar uppenbarligen. Tror nog att min fiskekamrat hade sitt flötesstopp för långt ner.
 
Ja det är ju en del information som saknas ifrån min sida.
Främst kring Göteborg och ibland kring övriga västkusten.
Enbart fiske ifrån land som sker. Har inga vadare.

Årstiden var i kolumnen fisken finns är ju främst just nu jag tänkte på.

Västkusten har jag mycket sparsam egen erfarenhet från då jag bor och bott på landets östra sida. Så här års (sommartid) är det den mörkare delen av dygnet som ger bäst chanser, dvs sent kvälls-, natt, och tidigt morgonfiske. Öringen är en rovfisk och söks därför på ställen där man kan förvänta sig att den kan hitta byten. Strömsatta sund och uddar, grynnor etc är som vanligt intressanta.

Västkustöringen är småväxt så du behöver inte grövre utrustning än vad du har. I mörkret vågar sig fisken närmare land än vad man tror så det finns knappast anledning att för kastlängdernas skull byta till längre spö. Långa kast är mer intressant vid vadfisket vid långgrunda stränder längs ost- och sydkusterna. Själv skulle jag testa UL på västkusten (tog en skaplig - ca 1,5 kg - havsöring i Norge i fjoil på UL med 0,14 mm nylon och det var inga som helst problem).

Små, kompakta, skeddrag är bra och långkastande beten och norrmännen gör fina sådana. Vid nattfiske jagar fisken byten som avtecknas i siluett mot den (relativt) ljusa himlen så man kan med fördel ta hem sitt drag ganska ytligt.

Och glöm inte: Allt annat lika så är det den tid du har ett bete i vattnet som har störst betydelse för dina chanser att få fisk på kroken.
 
Västkusten har jag mycket sparsam egen erfarenhet från då jag bor och bott på landets östra sida. Så här års (sommartid) är det den mörkare delen av dygnet som ger bäst chanser, dvs sent kvälls-, natt, och tidigt morgonfiske. Öringen är en rovfisk och söks därför på ställen där man kan förvänta sig att den kan hitta byten. Strömsatta sund och uddar, grynnor etc är som vanligt intressanta.

Västkustöringen är småväxt så du behöver inte grövre utrustning än vad du har. I mörkret vågar sig fisken närmare land än vad man tror så det finns knappast anledning att för kastlängdernas skull byta till längre spö. Långa kast är mer intressant vid vadfisket vid långgrunda stränder längs ost- och sydkusterna. Själv skulle jag testa UL på västkusten (tog en skaplig - ca 1,5 kg - havsöring i Norge i fjoil på UL med 0,14 mm nylon och det var inga som helst problem).

Små, kompakta, skeddrag är bra och långkastande beten och norrmännen gör fina sådana. Vid nattfiske jagar fisken byten som avtecknas i siluett mot den (relativt) ljusa himlen så man kan med fördel ta hem sitt drag ganska ytligt.

Och glöm inte: Allt annat lika så är det den tid du har ett bete i vattnet som har störst betydelse för dina chanser att få fisk på kroken.

Jag håller inte med om allt här. Fisken är fortfarande mycket aktiv i skymning och gryning. Och långgrunda stränder finns det gott om här med, nu bor jag några mil norr om gbg, men har fiskat en del kring gbg också, kungälv, jörlanda har gott om stränder där vadarfiske är nödvändigt. Även söder om gbg i halland finns långgrunda stränder inom en timmas bilfärd. Norrmännen gör knappast bäst havsöringsdrag (som inte är skeddrag, skeddrag görs av en stansad plåt, havsöringsdrag är gjutna). Danskarna har sedan länge tagit över bollen vad det gäller havsöringsdrag.
 
Jag håller inte med om allt här. Fisken är fortfarande mycket aktiv i skymning och gryning. Och långgrunda stränder finns det gott om här med, nu bor jag några mil norr om gbg, men har fiskat en del kring gbg också, kungälv, jörlanda har gott om stränder där vadarfiske är nödvändigt. Även söder om gbg i halland finns långgrunda stränder inom en timmas bilfärd. Norrmännen gör knappast bäst havsöringsdrag (som inte är skeddrag, skeddrag görs av en stansad plåt, havsöringsdrag är gjutna). Danskarna har sedan länge tagit över bollen vad det gäller havsöringsdrag.

Jag bor i Göteborg och har fiskat havsöring (oftast från båt) i många år. Just strömsatta platser är bäst och utmed stränder och vikar, däremot har jag tagit de flesta mitt på dagen så tiden på dygnet tycker jag spelar mindre roll. Havsöringen kan dock vara mycket snabb på att byta vilket byte de går på, ena studen är de helt fokuserade på Stagg eller småfisk, nästa second är det tångräkor som gäller.

Notera minimimåttet 45cm som gäller här på västkusten, detta innebär att man behöver sätta tillbaka de flesta man får.
 
Tack för er information och synpunkter, kom gära med mer!

Att byta ut krokar som är dåliga och för tjockt gods är något jag oftast gör. Ibland händer det att det blir någon tur med den dåliga kroken men då blir det ett väldigt slipande.

Betena jag fångat fisk på och haft med mig ut hittils bifogar jag bild på. Dom två som ligger utanför någon låda är dom jag fått fisk på.

Det har blivit en tur till butiken under lunchen och köpte några genomlöpare för att testa.
Inget spö eller vadare den här gången. Men kände på lite olika spön. Det som kändes skönast var ett nio fots fyrdelat spö. Kände även på någon tiofotare som var både två delad och fyrdelad.
Fyrdelat är ju en klar fördel då jag för det mesta går och åker lokaltrafik till fisket.

Nu ska jag bara hitta något tillfälle att se om mina nya genomlöpare kan ge någon extra lycka.
 

Bilagor

  • 6C651581-91C2-4D93-BC27-A57038EFDC0A.jpg
    6C651581-91C2-4D93-BC27-A57038EFDC0A.jpg
    34.3 KB · Visningar: 766
  • 4A8CC502-762F-4DD6-9547-CF4775FED0EF.jpg
    4A8CC502-762F-4DD6-9547-CF4775FED0EF.jpg
    35.4 KB · Visningar: 763
Jag bor i Göteborg och har fiskat havsöring (oftast från båt) i många år. Just strömsatta platser är bäst och utmed stränder och vikar, däremot har jag tagit de flesta mitt på dagen så tiden på dygnet tycker jag spelar mindre roll. Havsöringen kan dock vara mycket snabb på att byta vilket byte de går på, ena studen är de helt fokuserade på Stagg eller småfisk, nästa second är det tångräkor som gäller.

Notera minimimåttet 45cm som gäller här på västkusten, detta innebär att man behöver sätta tillbaka de flesta man får.

Det där är ju kul att veta att det kan finnas chans på fisk oavsett tid på dygnet.
Vilket stämmer bra med hur det gått också. Jag har fått fisk vid solnedgång och när det varit som ljusast mitt på dagen.

Ingen godkänd ännu men har varit ganska nära med en riktigt fin på 40.
 
Fick bli en rigg med det jag hade hemma.

BKK fangs i storlek 10
Fjäderring
Tippetring
Pärlor
Genomlöpare
Pärla
Stoppknut

Releasriggen ser bra ut. Men det blir lite shopping och pyssel för att få ihop den. Sedan var det ju det där med att det inte ska göras mothugg när man fiskar med den.
 

Bilagor

  • B8AC64B1-EBA7-4CD6-8692-07863A2729CB.jpg
    B8AC64B1-EBA7-4CD6-8692-07863A2729CB.jpg
    72.3 KB · Visningar: 591
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...