Har någon provat Epic 18X?

Sitter redan så långt bak jag kan utan att få kontakt med sargkanten! Det funkar dock om jag sitter med lite rakare ben än vanligt!

/Janne

18X sport

I senaste nummret testar Sea Kayaker kajaken i stort test. Den rörliga bakdelen fick mindre bra betyg och ska byggas om. Fotstöden har även problem med justeringen. Bra fart, workout paddling i 1 timme 5.2 knop och max strax under 7.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I senaste nummret testar Sea Kayaker kajaken i stort test. Den rörliga bakdelen fick mindre bra betyg och ska byggas om. Fotstöden har även problem med justeringen. Bra fart, workout paddling i 1 timme 5.2 knop och max strax under 7.

Testet gäller Epic 18X sport. Den är breddad i vattenlinjen ca 1" (2,5 cm) jämfört med den vanliga 18X. Så den flyter högre och kan därmed få en sämre rodereffekt. Har annars bara hört gott om roderfunktionen på 18X. Förmodligen är det för dyrt att bygga så de vill byta ut det av den orsaken.

18X sport

Testet gäller Epic 18X sport. Den är breddad i vattenlinjen ca 1" (2,5 cm) jämfört med den vanliga 18X. Så den flyter högre och kan därmed få en sämre rodereffekt. Har annars bara hört gott om roderfunktionen på 18X. Förmodligen är det för dyrt att bygga så de vill byta ut det av den orsaken.

Tror att de tänker göra fenan lite djupare om jag fattade rätt då det var problem i medsjö./BL

Nytt roder

Enligt Oscar Chalupsky kommer det nya rodret se ut som dagens, dock med en fjädrande fena som sticker ner för att få bättre grepp i sjö. Det ska gå att eftermontera. Dock vet jag inte när det kommer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips