Har någon provat Epic 18X?

Hej lånar tråden lite, har kollat runt ett par dar för att kolla efter någon kajak som lämpar sig till 90% motion på insjö och som man kan paddla nerför lite strömande(liten fors) vatten i någon å. Sen kanske det blir någon flerdagar tur också.
Verkar som om Epicen och kanske commander type-s är poppis för motion men funkar dom för det andra. Epicen har ju den lilla skeddan som kanske inte klarar ett iskrap från en sten.

Har paddlat lite prijon T505, seyjak och kodik och förra sommaren lånade jag en kajaksport viking som det blev 2-3 turer i veckan med. Men som sagt så är det dags att köpa en egen kajak snart.

//
Per
 
Både Epicen å Commander type-S lämpar sig mkt bra för träning/motion å fungerar mkt bra i stora havet som mkt snabba expedition kajaker(för flerdagarsturer!
Men skulle tveka använda dom fina styva skroven i nån mindre fors!
Dom är bra på mkt men tyvärr inte på allt :)

/Janne
 
Åh, nu har du ju redan beställt så då kanske man inte ska dra ned förhoppningarna :).

En snabbgenomläsning verkar det som bara 18x fått pluspoäng gentemot speedliner så jag tänkte balansera bilden lite :).

Jag har testat både speedliner och epic 18x, och jag föredrog speedliner framför den. Epic 18x är påtagligt initialstabilare än speedliner, men känns också långsammare, dock hade jag inte möjlighet att göra nåt vetenskapligt farttest. Det kan vara så att jag blev så överraskad av att den var så stabil och så kändes den trög bara av det. I det här läget föredrar jag att ha en kajak som utmanar min balans lite lagom, och Epic 18x kändes inte som en sån.

Sittbrunnen är bättre för mig i speedlinern, problemet med Epic 18x är att den är så låg att när man sitter med knäna upp (tävlingsposition) blir det lite väl trångt när man ska ut med knäna åt sidorna, känns som om fotplattan ska vara längre bort när man har knäna åt sidorna helt enkelt. Med speedlinern kändes det naturligt att med samma position på fotplattan ha knäna upp och ut åt sidorna.

Men byggkvalitet är bra (bättre än Lettmann, men den är ju dyrare också), roderlösningen är bra. Bra stabil fotplatta som i en tävlingskajak -- tycker de flesta havskajaker har riktigt kassa pedalsystem, men i 18x är det bra, gillar också Lettmanns mittmonterade pedaler med ordentligt fotstöd.
 
Sämme;367890 sa:
Nu har jag beställt en EPIC 18X och läntgar tills jag får hämta den nästa vecka.

Du måste berätta allt om den när du har testat den! Jag är inne på att köpa en Epic dock 16x, jag är rätt kort i rocken och ska hantera dendär kajaken på egen hand vad gäller transporter till och från havet och då verkar det i teorins värld som att 16X är ett bättre alternativ.
 
Epic 18 är skön tycker jag.

Howdie

Har paddlat Epic 18 X ett bra tag nu och är väldigt nöjd, trevlig att paddla, lätt att bära, skön att sitta i. Känner mig trygg i den tack vare stabiliteten och upplever att fartkänslan är strax under när jag sitter i en turbåt men att den faktiska farten är likvärdig min fd turbåt.
Försöker även mjuka upp höfterna i en Zedtech Pyton inför nästa års ÅEC, känns som en riktigt bra och snabb kajak lätt o fin är den med, men jag har inte gett den den tid den förtjänar då jag oftast njuter av att nöta in en bekväm sittställning på min nya tempo cykel.

Epicen kommer finnas kvar länge i min ägo, om någon är hugad att prova så hör av er. den mår bara bra av lite vatten och jag behöver alla skäl i världen för att komma i böljan lite oftare..
 
Hur gick det sen?

Vill veta om wildenstam fick kört nån Speedliner å då kunnat jämföra den med Epicen tex fart å stabilitetsmässigt?
Skulle oxå vara roligt höra vad Sämme tycker om sin!
Nappar nog på Iron Abe´s erbjudande om en provpaddling, ligger den på föreningen Sven?

/Janne
 
Vill veta om wildenstam fick kört nån Speedliner å då kunnat jämföra den med Epicen tex fart å stabilitetsmässigt?
Skulle oxå vara roligt höra vad Sämme tycker om sin!
Nappar nog på Iron Abe´s erbjudande om en provpaddling, ligger den på föreningen Sven?

/Janne

Hann aldrig, Nomado-Erik sålde den...
 
Nu har man paddlat Epicen några gånger och jag tycker att den passar mig bra. Såg att det var någon som inte heller var så lång. Jag är 170cm.

Eftersom jag inte paddlat allt för mycket förut så tycker jag att stabileteten som det ändå är i den är lagom funkar när det är så stora vågor som det blir i den sjö som jag oftast paddlar(Runn, Falun) Inte lika stabil som Prijon T505 eller Seayak men den glider betydligt lättare än dessa två. Epicen bromsar inte speciellt mycket när man försöker köra på lite utan det är upp till mig hur fort det går. Med Seayken så känns det som om man slänger i ankaret om man försöker paddla på lite.

Sen att man kanske inte kan ha fotstödet på samma ställe om man paddlar med knäna ihop eller ut åt sidorna så brister min teknik när det gäller paddling med knäna ihop, testar dock några minuter varje gång men känns inte bekvämt ännu. Men det är väl tanken att man ska ha något att träna på;-).

Om man paddlar med vågorna snett bakifrån så får man verkligen vara med och styra för att hålla den rakt. Ibland så vrider den sig 45 grader om man inte är beredd.

Gillar packluckorna som är enkla att öppna och stänga och framför allt håller tätt. Justeringen av fotstödet fungerar bra och det är skönt att man inte behöver justera styrningen när man flyttat fotstödet.

Testade den lite med GPS första gången jag provade min egen och kunde hålla 9,4Km/h ett längre tag, toppade 13,3 Km/h.
Att jämföra med Seayak som jag höll 7,5-8km/h med ett längre tag. Topp 11,1Km/h.

Har inte provpaddlat någon av dom andra som skulle passa bra till motion tyvärr så jag kan inte jämföra med dem men om man letar en kajak som ska funka till långturer och motion så tycker jag att Epicen funkar kalas.

//
Sämme
 
Har nu äntligen fått paddla Epic 18X tycker den i stabilitet känns exakt som Speedlinern!
Kunde helt enkelt inte skilja dom åt varken i begynnelse/slutstabilitet! Fartmässigt oxå mkt lika!
Vikt liten fördel till Epicen! Speedliner tar mer last! Båda pedalsystemen fungerar(men inte så bra som tex pinnstyrning i Commander/Extreme)
Tyvärr är Epicen lite låg framtill i sittbrunnen jag får inte riktigt plats med benen(sitter med benen i mitten å rätt så böjda)
Gillar Epicens lätta snygga integrerade luckor även att både sits å pedalsystem är lätta att justera!
Rodret som jag var lite skeptisk till fungerar oxå otroligt bra! Körde idag 10km på ett snitt av 10,3Km/tim utan att gå på max!
Kan återkomma när jag fått testa den i lite "tuffare" väder!

/Janne
 
Senast ändrad:
Har nu äntligen fått paddla Epic 18X tycker den i stabilitet känns exakt som Speedlinern!
Kunde helt enkelt inte skilja dom åt varken i begynnelse/slutstabilitet! Fartmässigt oxå mkt lika!
Vikt liten fördel till Epicen! Speedliner tar mer last! Båda pedalsystemen fungerar(men inte så bra som tex pinnstyrning i Commander/Extreme)
Tyvärr är Epicen lite låg framtill i sittbrunnen jag får inte riktigt plats med benen(sitter med benen i mitten å rätt så böjda)
Gillar Epicens lätta snygga integrerade luckor även att både sits å pedalsystem är lätta att justera!
Rodret som jag var lite skeptisk till fungerar oxå otroligt bra! Körde idag 10km på ett snitt av 10,3Km/tim utan att gå på max!
Kan återkomma när jag fått testa den i lite "tuffare" väder!

/Janne

Jag gissar att du sitter ganska rakt upp när du paddlar så min fråga blir: Går det att flytta sits lite bakåt utan att du tar i sargkanten och följa efter med pedalerna. I så fall "skapar" du några cm till för benen att vifta på...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
1145 Har någon provat vituddens Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
C Elegans Har någon en Isfjord nära Stockholm? Paddling allmänt 6
knatte Någon som har testat denna torrdräkt Reed? Paddling allmänt 21
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
mattias_altin Någon som har kört Devizes to Westminster Canoe Race? Paddling allmänt 0
carl 2d i Stockholm. Har någon tips? Paddling allmänt 5
Arneri Någon som har testat Epic Endurance 18? Paddling allmänt 5
ian_gotthard Har någon Paddlingstips för åar/kanaler/småforsar? Paddling allmänt 4
bluewing Har någon testat medvindsegel på vanlig kajak? Paddling allmänt 2
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
storfiskarn? Någon som har testat? Paddling allmänt 0
ANDBEN Någon som har testat Paddling allmänt 0
Någon som har erfarenhet av... Paddling allmänt 0
Mattz Har någon testat Point 65 N? Paddling allmänt 4
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.