Har någon provat Epic 18X?

Har läst en del om Epic 18X och tycker den verkar intressant.
Vem vet vad om den? Sits, pedaler, balans, täta luckor osv...
Är Performanceutförandet optimalt eller är det värt att satsa på Ultra? Tål den något?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har en sån!

Hej

Jag har en 18X performance sen ett år tillbaka.

Gillar den väldigt mycket. Varför?
-Bra kvalitet på bygget
-relativt lätt
-fotstöd bra för motionspaddling, går att justera sitsen också
-snabb (ungefär som en turbåt)
-snygg (med sina infällda luckor och moderna design)
-om jag bara skulle ha en kajak skulle jag välja den
-den är lätt att rolla

Jag har provat att träna i den,det funkar bra. Hade tänkt ha den att träna i under vintern men det blev surfski hela tiden istället. Dock lånat ut den till träningskompisar som gillat den.

Kört några tältturer också, den rymmer rätt mycket last.

Performance duger bra, även om Ultra givetvis är läckert. Dock känns ultra väl skört kanske för turande.

Kom gärna med fler frågor!
/Erik

Här kommer fler frågor :)

Hur håller den sig stabilitet å fartmässigt tror du mot tex: Speedliner/Commander å Extreme?
Har paddlat dessa men inte Epicen!

/Janne

Inte testat Speedlinern än

...men jag kan nog göra det, dock är den här veckan rätt tight.

Dom som testat båda verkar föredra Epicen framför Speedlinern. Sittbrunnen är lite trång på Speedlinern? Och den främre fikaluckan sitter lite ivägen?

Extremen borde vara snabbare. Men 18x är stabilare än Extreme. ...svårt när man inte testar på samma dag...

Ok! Kan nog hålla med att främre fikaluckan är lite ivägen på Speedlinern men den går att beställa utan(fikaluckan är faktiskt extra utrustn)
Kan tänka mig att Epic 18x är som Commandern då (fart å stabilitet) alltså!

Tack för vettigt svar Erik, men hör gärna av dig igen när du paddlat Speedlinern!

/Janne

Absolut

Ok! Kan nog hålla med att främre fikaluckan är lite ivägen på Speedlinern men den går att beställa utan(fikaluckan är faktiskt extra utrustn)
Kan tänka mig att Epic 18x är som Commandern då (fart å stabilitet) alltså!

Tack för vettigt svar Erik, men hör gärna av dig igen när du paddlat Speedlinern!

/Janne

Tror Nomado har en hemma, ska ta med GPS och mäte lite.

Janne, du vet att vi har folk på klubben som har 18x?
Hör av dig om du vill ha namnen, det är inte alls omöljigt att du kan få lov att testa en sväng. Jag tror att du redan känner en av dem.

(By the way, jag är lite sugen på att testa ditt kapell nån gång.... :) )

Klart du ska testa mitt kapell(om du vill kan jag lägga det i ditt skåp,hör av dig om du bytt kod isåfall) Eller ryck av det som sitter på min Commander eller på Speedlinern, å testa :)
Visste att Sven A. hade skaffat en 18x men har inte sett den på länge(å vet att han byter ofta)
Han har alltså kvar den? Då ringer jag honom!
Men vill oxå senare höra vad Erik tyckte om Speedlinern!

/Janne

Eller ryck av det som sitter på min Commander eller på Speedlinern, å testa :) .... Visste att Sven A. hade skaffat en 18x .
Han hade den kvar för ungefär en månad sedan. Men jag tror att den är på Orust nu över sommaren. (Det finns en till på föreningen, en annan "A-son", som du kanske inte känner.)

Jag plockar av det kapellet som ligger på din orangesvarta båt (Speedliner?). Så slipper jag fundera ut när det blir lugnare vindar och mindre svullen hals... Okey? Eller så hör jag av mig för att matcha dina turer. (Jag är ju oftast du på kvällar, du oftast på dagar? Jag är sällan ute längre än en timme...)

Gör så Patric det är helt ok! Ryck kapellet av den orange/svarta båten(Speedlinern) Har ett extra kapell i mitt skåp som reserv :) I fall att vi skulle paddla samtidigt!

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips