Har du räknat ut vad din tur kostar klimatet?

Tillbaka till tråden. Här är min egen uträkning för själva resan enligt Klimatsmart:s formulär. Resesträckan är Lund - Abisko t o r. Bilen är liten och eldriven. Märkligt nog finns ej kollektivtrafik som alternativ för transfer till/från Sturup resp. Kiruna flygplats, så liten elbil är vald även där (de rosafärgade delarna av flygstapeln), men det är försumbara poster jämfört med helheten.

TÄNKVÄRT 1:
En liten bensinbil hade i stället "kostat" 578 kg/p, dvs långt mer än flyget!
TÄNKVÄRT 2:
En liten bil driven med biogas hade "kostat" 77 kg/p, dvs radikalt bättre än el. Förhoppningsvis är även den tillverkningskostnaden (för både bil och bränsle) medräknad i formulären.
TÄNKVÄRT 3:
Om flygplanet drivs med 100% biobränsle, "kostar" resan bara 156 kg/p, dvs faktiskt mindre än liten elbil.

Jag är lite undrande/skeptisk inför de optimistiska värdena på biobränsledrivna bilar och flyg. Dels tvistar de lärde om klimatavtrycket, främst för att det kan bli mycket olika utfall beroende på HUR biobränslet produceras. Och dels såklart för att det (ännu?) sällan är möjligt att välja, och då kostar 3-7 gånger mer än fossilbränsle.

Oavsett: det föga överraskande utfallet är ju att INGET alternativ kan slå tåget.
Det är f.ö. mycket lärorikt att läsa kommentarer/förklaringar till Klimasmart:s beräkningsmetoder.

Visa bilaga 46925

Väl uppe på fjället bor jag i ett tält som jag nu använt flitigt i 13+ år. Min sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, gasbrännare m är ännu äldre. Alla andra saker använder jag även till vardags. Mat skulle jag ju äta ändå, och min fjällmat kräver minimalt med uppvärmningsenergi jämfört med hemmamaten, men hemtorkningen och den fossila gasen med sin stålpatron är klimatmässiga merkostnader. Jag använder som mest 110 g gas på två veckor.

Under tiden jag är ute används å andra sidan inte min stora work station till dator, inte heller spisen, mikrougnen, belysningen, vattnet etc i min lägenhet.

Att försöka räkna ut något nettoutfall av alla dessa småposter är inte meningsfullt; det är för liten precision på ingångsdata, och det sammanlagda utfallet lär ändå hamna inom felräkningsmarginalen för själva resan.

PS (OT) om halmgubbar: jag har sökt i tråden efter olika varianter av uttrycket "cykla för klimatet". Första gången det dyker upp är i ett inlägg som kritiserar uttrycket, fast det alltså inte förekommit i tråden.
Att tåget är klimatsmartast kommer inte som en överraskning. Den som orkar kan räkna på skillnaden ful kolel och fin vattenkraftel till tåget.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varför "ful kolel" för en resa Lund-Abisko? I Sverige producerades 2023 ungefär 0,3% av elen av kol, och ungefär 0,2 % av olja
Ja du, det var bara ett exempel som någon kanske orkar räkna på. Om tåget drivs med ful kolel från valfritt kolland eller fin vattenkraftel från Sverige blir koldioxidutsläppen olika. Men "alla vet" att det bara är en skrivbordsprodukt, det där med att köpa el. Självklart är det inte elmolekylen från kolel som når tåget i Abisko. Men det är en helt annan historia.

Det är bara ett exempel, Helge! (Sven Melander-citat)

Ja du, det var bara ett exempel som någon kanske orkar räkna på. Om tåget drivs med ful kolel från valfritt kolland eller fin vattenkraftel från Sverige blir koldioxidutsläppen olika. Men "alla vet" att det bara är en skrivbordsprodukt, det där med att köpa el. Självklart är det inte elmolekylen från kolel som når tåget i Abisko. Men det är en helt annan historia.

Det är bara ett exempel, Helge! (Sven Melander-citat)
Vi importerar ibland och då nästan uteslutande från Norge (vattenkraft) eller från Danmark (vindkraft). Under vintern 2023/2024 hade vi nettoimport under totalt 160 timmar. Om vi inte importerar kolel och vi inte heller producerar kolel själva kan jag inte se relevansen i att jämföra med det du kallar "ful kolel". Men visst .... den som vill får såklart räkna på vad sjutton som helst.

Förresten... vad är en "elmolekyl"?

Vi importerar ibland och då nästan uteslutande från Norge (vattenkraft) eller från Danmark (vindkraft). Under vintern 2023/2024 hade vi nettoimport under totalt 160 timmar. Om vi inte importerar kolel och vi inte heller producerar kolel själva kan jag inte se relevansen i att jämföra med det du kallar "ful kolel". Men visst .... den som vill får såklart räkna på vad sjutton som helst.

Förresten... vad är en "elmolekyl"?
Det var bara ett exempel med fulel.

Elmolekyl…jorå , serru…det är det som kommer ut i uttaget. Eller bara hittepå från min sida.

Har en utlänsk bekant vars son räknade ut vad familjen samlade friluftsutrustning kostade i energi och vatten innan den hamnade i familjen välutrustade stora klädkammare samt i deras stora garage. De sysslade med segling, kanoting, fjällturer sommar och skidåkning vintertid, alla fem hade sportcyklar och ett par sysslade med sportdykning. De reste mest med bil till platserna när de inte flög. Luntan som vid kaffebordet visades upp var centimetertjock. Vattenförbrukningen vid syntettyg framställning var avsevärd minns jag speciellt. Fadern i familjen skämtade med att hade han som ung vetat detta hade han lett in familjen på musseumsbesök istället för utomhusaktiviter. Vi hade en familjebekant som var avfallsingenjör och dennes för 30-år sen problem med syntettygåtervinning minns jag speciellt. Uppenbart är att våra politiker har hoppats på mirakel. Istället för att agera. Liknande som med eldistributionen i landet.
Så efter fikapromenader blir definitivt även utrustningen en miljöbelastning, men jag tänker ännu inte upphöra, det gäller ju att bruka det man har och trivs med.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips