Tillbaka till tråden. Här är min egen uträkning för själva resan enligt Klimatsmart:s formulär. Resesträckan är Lund - Abisko t o r. Bilen är liten och eldriven. Märkligt nog finns ej kollektivtrafik som alternativ för transfer till/från Sturup resp. Kiruna flygplats, så liten elbil är vald även där (de rosafärgade delarna av flygstapeln), men det är försumbara poster jämfört med helheten.
TÄNKVÄRT 1:
En liten
bensinbil hade i stället "kostat" 578 kg/p, dvs långt mer än flyget!
TÄNKVÄRT 2:
En liten bil driven med
biogas hade "kostat" 77 kg/p, dvs radikalt bättre än el. Förhoppningsvis är även den tillverkningskostnaden (för både bil och bränsle) medräknad i formulären.
TÄNKVÄRT 3:
Om flygplanet drivs med 100%
biobränsle, "kostar" resan bara 156 kg/p, dvs faktiskt mindre än liten elbil.
Jag är lite undrande/skeptisk inför de optimistiska värdena på biobränsledrivna bilar och flyg. Dels tvistar de lärde om klimatavtrycket, främst för att det kan bli mycket olika utfall beroende på HUR biobränslet produceras. Och dels såklart för att det (ännu?) sällan är möjligt att välja, och då kostar 3-7 gånger mer än fossilbränsle.
Oavsett: det föga överraskande utfallet är ju att INGET alternativ kan slå
tåget.
Det är f.ö. mycket lärorikt att läsa
kommentarer/förklaringar till Klimasmart:s beräkningsmetoder.
Visa bilaga 46925
Väl uppe på fjället bor jag i ett tält som jag nu använt flitigt i 13+ år. Min sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, gasbrännare m är ännu äldre. Alla andra saker använder jag även till vardags. Mat skulle jag ju äta ändå, och min fjällmat kräver minimalt med uppvärmningsenergi jämfört med hemmamaten, men hemtorkningen och den fossila gasen med sin stålpatron är klimatmässiga merkostnader. Jag använder som mest 110 g gas på två veckor.
Under tiden jag är ute används å andra sidan inte min stora work station till dator, inte heller spisen, mikrougnen, belysningen, vattnet etc i min lägenhet.
Att försöka räkna ut något nettoutfall av alla dessa småposter är inte meningsfullt; det är för liten precision på ingångsdata, och det sammanlagda utfallet lär ändå hamna inom felräkningsmarginalen för själva resan.
PS (OT) om halmgubbar: jag har sökt i tråden efter olika varianter av uttrycket "cykla för klimatet". Första gången det dyker upp är i ett inlägg som kritiserar uttrycket, fast det alltså inte förekommit i tråden.