Att tåget är klimatsmartast kommer inte som en överraskning. Den som orkar kan räkna på skillnaden ful kolel och fin vattenkraftel till tåget.Tillbaka till tråden. Här är min egen uträkning för själva resan enligt Klimatsmart:s formulär. Resesträckan är Lund - Abisko t o r. Bilen är liten och eldriven. Märkligt nog finns ej kollektivtrafik som alternativ för transfer till/från Sturup resp. Kiruna flygplats, så liten elbil är vald även där (de rosafärgade delarna av flygstapeln), men det är försumbara poster jämfört med helheten.
TÄNKVÄRT 1:
En liten bensinbil hade i stället "kostat" 578 kg/p, dvs långt mer än flyget!
TÄNKVÄRT 2:
En liten bil driven med biogas hade "kostat" 77 kg/p, dvs radikalt bättre än el. Förhoppningsvis är även den tillverkningskostnaden (för både bil och bränsle) medräknad i formulären.
TÄNKVÄRT 3:
Om flygplanet drivs med 100% biobränsle, "kostar" resan bara 156 kg/p, dvs faktiskt mindre än liten elbil.
Jag är lite undrande/skeptisk inför de optimistiska värdena på biobränsledrivna bilar och flyg. Dels tvistar de lärde om klimatavtrycket, främst för att det kan bli mycket olika utfall beroende på HUR biobränslet produceras. Och dels såklart för att det (ännu?) sällan är möjligt att välja, och då kostar 3-7 gånger mer än fossilbränsle.
Oavsett: det föga överraskande utfallet är ju att INGET alternativ kan slå tåget.
Det är f.ö. mycket lärorikt att läsa kommentarer/förklaringar till Klimasmart:s beräkningsmetoder.
Visa bilaga 46925
Väl uppe på fjället bor jag i ett tält som jag nu använt flitigt i 13+ år. Min sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, gasbrännare m är ännu äldre. Alla andra saker använder jag även till vardags. Mat skulle jag ju äta ändå, och min fjällmat kräver minimalt med uppvärmningsenergi jämfört med hemmamaten, men hemtorkningen och den fossila gasen med sin stålpatron är klimatmässiga merkostnader. Jag använder som mest 110 g gas på två veckor.
Under tiden jag är ute används å andra sidan inte min stora work station till dator, inte heller spisen, mikrougnen, belysningen, vattnet etc i min lägenhet.
Att försöka räkna ut något nettoutfall av alla dessa småposter är inte meningsfullt; det är för liten precision på ingångsdata, och det sammanlagda utfallet lär ändå hamna inom felräkningsmarginalen för själva resan.
PS (OT) om halmgubbar: jag har sökt i tråden efter olika varianter av uttrycket "cykla för klimatet". Första gången det dyker upp är i ett inlägg som kritiserar uttrycket, fast det alltså inte förekommit i tråden.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har du räknat ut vad din tur kostar klimatet?
- Trådstartare xoxoxo
- Start datum
Varför "ful kolel" för en resa Lund-Abisko? I Sverige producerades 2023 ungefär 0,3% av elen av kol, och ungefär 0,2 % av oljaAtt tåget är klimatsmartast kommer inte som en överraskning. Den som orkar kan räkna på skillnaden ful kolel och fin vattenkraftel till tåget.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Ja du, det var bara ett exempel som någon kanske orkar räkna på. Om tåget drivs med ful kolel från valfritt kolland eller fin vattenkraftel från Sverige blir koldioxidutsläppen olika. Men "alla vet" att det bara är en skrivbordsprodukt, det där med att köpa el. Självklart är det inte elmolekylen från kolel som når tåget i Abisko. Men det är en helt annan historia.Varför "ful kolel" för en resa Lund-Abisko? I Sverige producerades 2023 ungefär 0,3% av elen av kol, och ungefär 0,2 % av olja
Det är bara ett exempel, Helge! (Sven Melander-citat)
Vi importerar ibland och då nästan uteslutande från Norge (vattenkraft) eller från Danmark (vindkraft). Under vintern 2023/2024 hade vi nettoimport under totalt 160 timmar. Om vi inte importerar kolel och vi inte heller producerar kolel själva kan jag inte se relevansen i att jämföra med det du kallar "ful kolel". Men visst .... den som vill får såklart räkna på vad sjutton som helst.Ja du, det var bara ett exempel som någon kanske orkar räkna på. Om tåget drivs med ful kolel från valfritt kolland eller fin vattenkraftel från Sverige blir koldioxidutsläppen olika. Men "alla vet" att det bara är en skrivbordsprodukt, det där med att köpa el. Självklart är det inte elmolekylen från kolel som når tåget i Abisko. Men det är en helt annan historia.
Det är bara ett exempel, Helge! (Sven Melander-citat)
Förresten... vad är en "elmolekyl"?
Det var bara ett exempel med fulel.Vi importerar ibland och då nästan uteslutande från Norge (vattenkraft) eller från Danmark (vindkraft). Under vintern 2023/2024 hade vi nettoimport under totalt 160 timmar. Om vi inte importerar kolel och vi inte heller producerar kolel själva kan jag inte se relevansen i att jämföra med det du kallar "ful kolel". Men visst .... den som vill får såklart räkna på vad sjutton som helst.
Förresten... vad är en "elmolekyl"?
Elmolekyl…jorå , serru…det är det som kommer ut i uttaget. Eller bara hittepå från min sida.
Har en utlänsk bekant vars son räknade ut vad familjen samlade friluftsutrustning kostade i energi och vatten innan den hamnade i familjen välutrustade stora klädkammare samt i deras stora garage. De sysslade med segling, kanoting, fjällturer sommar och skidåkning vintertid, alla fem hade sportcyklar och ett par sysslade med sportdykning. De reste mest med bil till platserna när de inte flög. Luntan som vid kaffebordet visades upp var centimetertjock. Vattenförbrukningen vid syntettyg framställning var avsevärd minns jag speciellt. Fadern i familjen skämtade med att hade han som ung vetat detta hade han lett in familjen på musseumsbesök istället för utomhusaktiviter. Vi hade en familjebekant som var avfallsingenjör och dennes för 30-år sen problem med syntettygåtervinning minns jag speciellt. Uppenbart är att våra politiker har hoppats på mirakel. Istället för att agera. Liknande som med eldistributionen i landet.
Så efter fikapromenader blir definitivt även utrustningen en miljöbelastning, men jag tänker ännu inte upphöra, det gäller ju att bruka det man har och trivs med.
Så efter fikapromenader blir definitivt även utrustningen en miljöbelastning, men jag tänker ännu inte upphöra, det gäller ju att bruka det man har och trivs med.
Senast ändrad:
Frågeställningen lyder:
Hur många år kan Andersson respektive Pettersson fortsätta att åka till sina fjällstugor och ändå släppa ut mindre CO2 än Lundström gör på en enda thailandsresa?
Diskutera i smågrupper så ses vi efter kaffet!
Fel utgånsvinkel av arten:
"-Det lilla jag bidrar med spelar ändå väldigt liten roll i det stora hela"
Frågeställningen ur klimatets synvinkel är väl snarare hur många elbilar behöver Världen producera med allt det innebär för miljö och klimat och hur mycket utbyggnad av elkraft krävs för att folk till exempel ska kunna nöjespendla till fjällstugor under en större del av sitt liv exempelvis, inte att det inte påverkar för att det finns exempel man kan peka på som är värre.
Jag har lite svårt att följa vad du är ute efter?Fel utgånsvinkel av arten:
"-Det lilla jag bidrar med spelar ändå väldigt liten roll i det stora hela"
Frågeställningen ur klimatets synvinkel är väl snarare hur många elbilar behöver Världen producera med allt det innebär för miljö och klimat och hur mycket utbyggnad av elkraft krävs för att folk till exempel ska kunna nöjespendla till fjällstugor under en större del av sitt liv exempelvis, inte att det inte påverkar för att det finns exempel man kan peka på som är värre.
Precis som med cykelexemplet så ligger inte vinsten i vad som produceras utan i vad som, som en följd av detta, inte produceras.
Att producera en elbil är en stor påverkan på miljön. Det är onekligen sant. Att producera el också.
Men den som köper en ny elbil gör det rimligen istället för att köpa en ny fossilbil. Antalet personer i världen som spontanköper en ny bil till bara på skoj är rimligen så lågt att vi statistiskt kan bortse från dem.
Så varje nyregistrerad elbil mer motsvarar en nyregistrerad fossilbil mindre. Och även om det tar några mil innan elbilen betalat av sitt högre tillverkningsavtryck så slutar den kalkylen ändå på plus.
Samma sak med bränslet. Ja det är en belastning att bygga ut elnät och produktion. Men om det samtidigt innebär att man kan skala ned produktionen och importen av bensin, diesel och andra petroleumprodukter så är det ett ansenligt plus.
Ja, produktionen av el har en klimatbelastning. Men många "glömmer" att även fossila bränslen produceras och transporteras. Bensin och diesel pumpas inte färdigraffinerade ur marken vid macken direkt. De pumpas ur jorden (kräver energi), de transporteras till raffinaderier (kräver en hel del energi), de raffineras (kräver energi och en hel del råvaror, bland annat kobolt som elbilsmotståndare gärna pratar om när den används för batterier, men glömmer när den används i raffinaderier...) och de transporteras ut till bensinstationer.
På sista raden är varje såld elbil definitivt ett plus för klimat och andra miljöparametrar. Inte för att det är en perfekt lösning, långt därifrån, men för att de ändå är bättre än alternativet.
Det kanske inte räddar världen i sig, men det drar ändå i rätt riktning.
På samma sätt räddar jag inte världen genom att bete mig hyfsat mot människor i min omgivning, men jag försöker ändå göra det. (Ja jag felar ibland)
På samma sätt räddar jag inte världen med mina vandringssemestrar i svensk fjällvärld. Men jag bidrar en liten liten aning genom att inte spendera semestern på en plats som kräver en lång flygresa. Även där felar jag ibland. Jag är inget pelarhelgon, jag försöker bara hyfsat väl hålla mig på den goda sidan.
Liknande trådar
- Svar
- 203
- Visningar
- 21 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 794
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg