Är man intresserad av friluftsliv och vill minska sin klimatpåverkan, har man nog funderat lite på sina egna mönster också. På samma sätt som man försöker plocka upp sitt skräp och minimera störningen i naturen.
Jag hade under 10 år en golfkombi som jag i huvudsak använde till kajaktransport. Körde drygt 4000 mil vilket ger 4,5-5 ton co2. Mestadels ensam men ibland fler i bilen, vilket för min del gav max ca 0,5 ton per år. Kajak (hemmabyggd), tält, spritkök mm ger också utsläpp men grejerna har väldigt lång livslängd, så per år mkt lite. Eftersom jag inte flyger eller äter kött, samt köper rätt lite prylar, så kände jag att jag kunde stå för det.
Har fortsatt paddla, men numera utan egen bil så mer samåkning. Vilket känns ännu bättre..
/ Ulf
Kan väl tycka att det går att ha flera tankar samtidigt. Jag är inte så intresserad över hur man pratar till sig själv för att godkänna ett visst beteende eller inte, det relevanta för mig är vad en tur kostade varken mer eller mindre. Finns många andra klimattrådar där man kan diskutera sidospår.