Har du räknat ut vad din tur kostar klimatet?

Är man intresserad av friluftsliv och vill minska sin klimatpåverkan, har man nog funderat lite på sina egna mönster också. På samma sätt som man försöker plocka upp sitt skräp och minimera störningen i naturen.

Jag hade under 10 år en golfkombi som jag i huvudsak använde till kajaktransport. Körde drygt 4000 mil vilket ger 4,5-5 ton co2. Mestadels ensam men ibland fler i bilen, vilket för min del gav max ca 0,5 ton per år. Kajak (hemmabyggd), tält, spritkök mm ger också utsläpp men grejerna har väldigt lång livslängd, så per år mkt lite. Eftersom jag inte flyger eller äter kött, samt köper rätt lite prylar, så kände jag att jag kunde stå för det.
Har fortsatt paddla, men numera utan egen bil så mer samåkning. Vilket känns ännu bättre.. :)

/ Ulf

Kan väl tycka att det går att ha flera tankar samtidigt. Jag är inte så intresserad över hur man pratar till sig själv för att godkänna ett visst beteende eller inte, det relevanta för mig är vad en tur kostade varken mer eller mindre. Finns många andra klimattrådar där man kan diskutera sidospår.

Svarade i fetstil på det som inte krävde några längre resonemang. För de flesta på Utsidan så bör prylarna följa med på flera resor, däremot är det många som besöker exempelvis Kebnekaise som köper allt nytt och dumpar mycket (Min erfarenhet, helt utan något underlag) Speciellt tält av sämre märken brukar dumpas i stora mängder varje år.
att folk dumpade tält udner pandemin såg vi i media (då många som vill inte kunde semestra utomlands och då valde fjällen) men stämmer detta verkligen fortfarande? Dumpas det verkligen billiga tält även i år?

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan väl tycka att det går att ha flera tankar samtidigt. Jag är inte så intresserad över hur man pratar till sig själv för att godkänna ett visst beteende eller inte, det relevanta för mig är vad en tur kostade varken mer eller mindre. Finns många andra klimattrådar där man kan diskutera sidospår.
Tips, att bara tycka det är relevant för vad en tur kostar, varken mer eller mindre, är inte direkt "att ha flera tankar samtidigt"..

/ Ulf

Mycket "gå likt katten kring het gröt" förklaringar i tråden men få rena siffror på vad senaste turen gav till klimatet i form av kilo CO2. :)

Jag misstänker och tror att att det kan vara så att även dom mest hugade klimathysterikerna helst vill sticka huvudet i sanden gällande denna fråga. ;)

Klimatförnekelse kan uppenbarligen ta sig olika uttyck. :unsure:

Senast ändrad:
att folk dumpade tält udner pandemin såg vi i media (då många som vill inte kunde semestra utomlands och då valde fjällen) men stämmer detta verkligen fortfarande? Dumpas det verkligen billiga tält även i år?

/Patrik

Ja många köper billiga "julatält" och dumpar. Det sker varje år. I år bör det bli extra mycket med tanke på det extremt kalla och "dåliga" vädret.

Mycket "gå likt katten kring het gröt" förklaringar i tråden men få rena siffror på vad senaste turen gav till klimatet i form av kilo CO2. :)

Jag misstänker och tror att att det kan vara så att även dom mest hugade klimathysterikerna helst vill sticka huvudet i sanden gällande denna fråga. ;)

Ja det finns onekligen ett intresse med tanke på alla som skriver i tråden. Men synd att ingen gjort en kalkyl kan jag tycka, hade varit spännande att se. Jag blir nyfiken på hur en fjälltur står sig mot exempelvis Thailand eller Cypern, det skulle jag tycka var intressant att se en jämförelse på.

Jag blir nyfiken på hur en fjälltur står sig mot exempelvis Thailand eller Cypern, det skulle jag tycka var intressant att se en jämförelse på.

Ja, eller till exempel hur en fjällresa bidrar till klimatförändringar i jämförelse med en tälttur i närområdet.

Jag ska ta och lägga upp reda siffror på min kommande fjällresa (en ren nöjesresa som rent krasst bidrar till att förvärra klimatförändringarna vare sig man vill erkänna det för sig själv och andra eller inte) när den är gjord.....ärlighet varar längst.

Senast ändrad:
För det första: tråden ligger under "Miljöpåverkan", och en fjälltur är något man väljer själv. Då är det naturligt att diskussionen kommer att kretsa kring betydelsen för miljön av detta val.

Vi är uppenbarligen flera i tråden som har räknat på just utsläpp i samband med (exempelvis) en fjälltur. Jag pekade på siffror som jag själv diskuterade 2019. Tåg: 0.005 kg CO2. Buss: högt räknat 20 kg. Lägg till gas ca 1.5 kg.

Vem är det som kretsar som katten kring vad, exakt?

Vem är det som kretsar som katten kring vad, exakt?

Drygt 40 svar i tråden utan en enda redovisad siffra till exempel på en konkret fråga:

"Jag blir nyfiken om någon här på forumet (Eller någon du vet om) Har räknat ut vad en tur kostade miljön?"

Undantaget möjligen en länkhänvisning som landar i år 2019.

Senast ändrad:
En liten reflektion i ämnet:

Även om man tycker att "en fjällresa släpper ju inte ut så mycket" så är det ganska många som tar sig till fjällen varje år, vissa gör det inte bara ibland utan under stora delar av sitt liv.

Lägger man där till att många har stugor i fjällen som dom regelbundet reser långväga till för att därifrån göra dagsutflykter i fjällmiljö från så kanske det är dags att även rannsaka vad vårta intressen för fjällmiljö totalt belastar klimatet med per år.

Som sagt...klimatförnekelse kan ta sig olika uttryck.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips