Har du räknat ut vad din tur kostar klimatet?

Tror vi skriver förbi varandra.

Det är självklart av vikt att redovisa sin metod, men just hur man gör och vad man tar med är inte av vikt.
Självklart är det av vikt om man vill lära sig något av varandra i en sådan tråd. Man kanske rentav inser att vissa sätt att räkna är mer fruktbara än andra. Men jag tror att jag börjar upprepa mig...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mitt bidrag blir som följer:

Det känns lika meningslöst som att räkna ens kaloriförbrukning, eftersom man aldrig kommer kunna kontrollera om det stämmer exakt på decimalen.

Mitt bidrag blir som följer:

Det känns lika meningslöst som att räkna ens kaloriförbrukning, eftersom man aldrig kommer kunna kontrollera om det stämmer exakt på decimalen.
I beg to differ. Att räkna kan såklart vara mer och mindre ändamålsenligt beroende på syftet med räknandet, men olika syften kan kräva olika grad av precision och kvalitet på ingångsdata.

Packar jag mat för en vandring, räcker det med en grov överslagsberäkning av kaloriinnehållet. Vill jag bilda mig uppfattning om något lands klimatpolitik, går det hyfsat genom att jämföra mer långsiktiga trender hos kanske i sig rätt grova, men över tid standardiserade beräkningar. Men ska en för tidigt född bebis sondmatas, vill jag nog att de som blandar näringslösningen räknar med hyfsad precision.

En resa till fjällen, för exempelvis en fjällvandring, påverkar på olika sätt.

Kan en resa och vandring vara bra för klimatet?

Är det alltid dåligt för klimatet?

Allting man gör har en påverkan på någonting annat…

Jag har inte svar…men jag tror att det finns vissa saker som påverkar mer än andra.

Flyga? Åka tåg? Köra bil?

Prylar man har kanske man har ändå, och hållbarheten och livslängden på prylarna är ofta lång.

Intressant tråd.

En resa till fjällen, för exempelvis en fjällvandring, påverkar på olika sätt.

Kan en resa och vandring vara bra för klimatet? Det tror jag.

Är det alltid dåligt för klimatet? Det tror jag inte.

Allting man gör har en påverkan på någonting annat… Ja.

Jag har inte svar…men jag tror att det finns vissa saker som påverkar mer än andra. Låter rimligt.

Flyga? Åka tåg? Köra bil?

Prylar man har kanske man har ändå, och hållbarheten och livslängden på prylarna är ofta lång.

Intressant tråd.

Svarade i fetstil på det som inte krävde några längre resonemang. För de flesta på Utsidan så bör prylarna följa med på flera resor, däremot är det många som besöker exempelvis Kebnekaise som köper allt nytt och dumpar mycket (Min erfarenhet, helt utan något underlag) Speciellt tält av sämre märken brukar dumpas i stora mängder varje år.

Är man intresserad av friluftsliv och vill minska sin klimatpåverkan, har man nog funderat lite på sina egna mönster också. På samma sätt som man försöker plocka upp sitt skräp och minimera störningen i naturen.

Jag hade under 10 år en golfkombi som jag i huvudsak använde till kajaktransport. Körde drygt 4000 mil vilket ger 4,5-5 ton co2. Mestadels ensam men ibland fler i bilen, vilket för min del gav max ca 0,5 ton per år. Kajak (hemmabyggd), tält, spritkök mm ger också utsläpp men grejerna har väldigt lång livslängd, så per år mkt lite. Eftersom jag inte flyger eller äter kött, samt köper rätt lite prylar, så kände jag att jag kunde stå för det.
Har fortsatt paddla, men numera utan egen bil så mer samåkning. Vilket känns ännu bättre.. :)

/ Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips