Hanwag kängor trånga?

Hejsan,

Jag inkasserade häromdagen ett par Hanwag Banks GTX som mitt första par riktiga kängor men funderar på det här med passformen. Testade dom i butiken med en rätt tunn strumpa och där i all stress ibland massor av shoppare så passade dom fint tyckte jag då.

Nu är jag hemma och tänkte prova dom en vecka inomhus för att se om dom passar och känner nu att dom är väldigt trånga med ett par lite normalare tjockare strumpor.

Hur trånga skall dom vara egentligen? Jag fick upp en halv storlek mot vad jag normalt hade för att hitta en som passade men nu känns dom bara obekväma med andra stumpor. Lilltån pressas inåt och skon kramar tight åt även om jag faktiskt kan röra fötterna i om jag försöker.

Tror jag har rätt normala fötter.

Frågan är om jag skall bära dom i veckan och se om dom töjer sig (?) eller om jag kanske skall gå tillbaka till butiken och leta upp ett par andra som passar. Är ju öppet köp.

Såg nu när jag googlade att Hanwag tydligen är trånga i fronten men det kanske töjer ut sig?

Inte lätt att hitta nåt som passar så jag ber om lite expert hjälp här :).

Gillar designen på Hanwags skor så det vore skam om det inte gick.

Tackar så mycket alla

edit: blev bra obekväma efter ett tag faktiskt, kanske man får gå upp en hel storlek till. Vill dock inte ha glappande häl.
 
Senast ändrad:
Menar inte de är trånga

hejsan
mina, som är Hanwag Alaska GTX, är absolut inte trånga. Jag gillar breda skor, kängor och stövlar och i de båda senare med plats till två stycken strympor/sockar. Men akta för att inte pröva kängor på morgonen när dina fötter är som minst.
Jag prövade med rätta 2-strympsystem i butiken, sen inomhus hemma någon tid och förr fjällturen i olikt danskt terräng med olika strympsystem och olik tid inom en månad.
Mer här:
http://www.utsidan.se/cldoc/en-dhanscars-titt-i-sareks-nationalpark-4.htm
 
Efter jobbet har fötterna fått någorlunda storlek. Rätt strump och sulkombination bör man pröva med.
Känns de trånga hemma, blir de för små att gå nerför med. De allra flesta har nog ett till 1,5 nummer större kängor än skor. Olika tjocka sockar på fm resp em funkar fint.
 
Efter jobbet har fötterna fått någorlunda storlek. Rätt strump och sulkombination bör man pröva med.
Känns de trånga hemma, blir de för små att gå nerför med. De allra flesta har nog ett till 1,5 nummer större kängor än skor. Olika tjocka sockar på fm resp em funkar fint.

Tackar för infon (och föregående postare också).

Underligt att dom rekommenderade enbart en halv storlek upp då. Jag får helt enkelt åka tillbaks och testa större storlek eller kanske en annan känga.

Blir svårt att testa efter jobbet så jag får väl dra på ett extra par tunna strumpor som kompensation.
 

avslutad210712

Gäst
Har ett par Hanwag Tatra och jag upplever dem som smalare än mina Lundhags men det stör inte mig utan jag gillar den smalare passformen och kör med två tunna strumpor istället för en lite tjockare ytterstrumpa som jag har i Lundhagarna. Har samma storlek på både Lundhagarna och Hanwag som jag normalt har på skor dvs jag har inte behövet gå upp.
 
Testade Hanwag och dom var alldeles för smala för mig, men Meindl Island är också för smala för mig. Jag gillar breda kängor, t.ex. Meindl Dovre, men dom är lite väl höga för allt utom fjällbruk.
 
Det blev Meindl Perfekt. Hittade dom på en rea, så priset blev avgörande, hade kanske inte varit förstahandsvalet annars. Dom är ganska tunga och stela och tar tid att gå in, en breda och välsittande. Vet att Haglöfs kängor är ganska breda, det var dom och Meindl Dovre som satt bäst på min breda fot.
 
Nu var det bytt, självklart gick man ur butiken med något som var dyrare i vanlig ordning :).

Provade något nummer större på Banks'en men det hjälpte inte, för smala i fronten. Provade Meindl men dom var för smala. Blev ett par Hanwag Alaska GTX istället. Provade med extra strumpor för att simulera tjockare fot. Nu sitter jag hemma med ett par tunna sockar och ett par tjocka rackarns skidstrumpor och känner hur dom känns. Än så länge fint. Inget trångt över tårna, lite glapp i hälen kanske men det är mest för att jag inte fått till snörtekniken. Kramar en del runt foten men det känns mest när jag sitter ned. När jag går runt så känns dom väldigt sköna.

Jag får prova ett tag innan jag smörjer in dom och beseglar dess öde så att säga.

Frågan är vad jag skall smörja med, fick ingen instruktion med mer än att "wax" är bra.

Antar att jag får fixa hem lite vax då?
 
Nu var det bytt, självklart gick man ur butiken med något som var dyrare i vanlig ordning :).

...

Jag får prova ett tag innan jag smörjer in dom och beseglar dess öde så att säga.

Frågan är vad jag skall smörja med, fick ingen instruktion med mer än att "wax" är bra.

Antar att jag får fixa hem lite vax då?

Det finns diskussioner ang vaxning av kängor och mitt tips är helt enkelt att låta bli.
Det finns ingen anledning att smörja in ett par nya kängor på samma sätt som man vallar ett par nya skidor, lädret är behandalt från fabrik och att smörja in dom igen är kanske inte kontraproduktivt men däremot både onödigt och kängorna kommer ju INTE se nya ut längre..

Smörj in dom när dom börjar se slitna ut, efter nått år eller ett antal turer..
 
Nikon

Hej Nikon

Jag känner mig böjd att säga emot föregående skribent
Jag har jobbat ganska många år inom friluftsbranschen och har enligt mig själv samlat på mig ganska mycket kunskap om material och hur de bör vårdas

Läder är ett "levande" material och bör kontinuerligt vaxas in
Det stämmer att kängor vaxas in från fabrik, men den vaxningen är oftast att betrakta som en sorts leveransvaxning så att kängorna håller sig fräscha och snygga tills de når slutkund. Det finns inget negativt eller onödigt i att vaxa in kängorna innan man börjar använda dem, tvärtom

Väntar man med att vaxa dem tills de börjar se slitna ut har lädret oftast börjat torka och blir därmed sprödare, hårdare och känsligare och kängan tappar i livslängd

Det du bör välja är, som butiken sa till dig, ett vax. Det finns många olika varumärken på skovax och välsorterade friluftsbutiker har bra vax i sitt sortiment. Det du bör undvika är tex fett, minkolja mm då dessa produkter mjukgör lädret så mycket att skorna tappar i stadga och du mister en hel del av den fina stabiliteten i skorna

Lite då och då bör du oxå tvätta/rengöra skorna även invändigt. Det görs tex med ljummet vatten och en mild tvål. Även utsidan är viktig att hålla ren och fräsch. Jag har märkt att det finns en uppfattning om att smuts (grus. lera mm) är bra att "vaxa in" i lädret då detta skulle hjälpa till att göra lädret mer tätt och detta är helt fel. Smuts sliter på lädret och det finns inget positivt alls med en smutsig sko

Du bör även se till att torka skorna i rumstemperatur om de blivit blöta. Att ställa dem bredvid ett element, en brasa eller att ställa in dem i ett torkskåp försämrar oxå livslängden på skon

Hoppas detta har gett dig lite hjälp på vägen

mvh Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
30-06 Hanwag kvalitetsproblem? Kläder 6
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
Miss Parker Hanwag Alta bunion Lady - någon som provat? Kläder 2
moa_k40 Nya hanwag läderkängor till tvåveckorsvandring om 1 vecka? Kläder 8
nicko_ Hur sköta Hanwag Tatra Wide Kläder 0
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
arniklasses Beställa Hanwag från Tyskland Kläder 8
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
bovver Hanwag Alaska släpper in vatten Kläder 7
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
plp Hjälp med kängval Rockport xcs eller Hanwag Yukon? Kläder 5
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...