Handskar på vandring

vindvantar och muddar

Under sommar och tidig höst använder jag muddar/torgvantar i ull. På dessa om det blir kallt förstärker jag med vindvantar alt. Vattentäta. När det är kallare och regnar på fjället hat jag enbart handskarna. Håller borta vinden och därigenom hålls händerna varma. Torkar tumvantar genom att vränga dom aviga. Lars moonsen beskriver detta i "vildmarksboken" och han har viss erfarenhet :)
 
Jag tycker att kombon fingervantar + vattentäta tumvantar är bäst. När det regnar eller snöar använder jag tumvantarna med eller utan fingervantarna. Den vattentäta modell jag har är i Paclite från Extremeties men de håller inte tätt om det regnar många timmar. Med ett tvådelat system går det dock att torka snabbt. Kanske är den andra typ som nämndes i ett tidigare svar bättre.

// Fredrik
 

avslutad210712

Gäst
Tegeras arbetshandskar av den tunnare modellen. Dock inte deras tunnaste montagehandskar. De senare var väldigt sköna att gå med stavar och även till mindre göromål eftersom de är så tunt skinn. Nackdelen är att de gick sönder rätt fort i sömmarna vid tummen och dessutom blev de blöta och förblev blöta när det började regna.

Så nu kör jag med deras handske som kostar drygt en hundring där tyget på ovansidan är "vattentätt" och sen smörjer jag skinnet med Hestras lädersmorning innan jag drar iväg.

Har nästan alltid med mig ett par riktigt tunna tumhandskar i mextex men de brukar jag aldrig få fram innan jag blött ner fingerhandskarna.
 
Även jag använder arbetshandskar från Tegera. Billiga (under 100 kr) och mycket hög kvalitet. Den modell jag har heter Tegera 294 och har vatten - och vindtätt tyg på ovansidan och vattenavstötande skinn i handen för slitstyrka och bra grepp. Ser heller inte ut som en traditionell arbetshandske utan som vilken sporthandske som helst.

Rekommenderas varmt!
 
Ni som rekommenderar olika typer av skidhandskar hur torkar ni dem. Tycker mina är svåra att få torra när det regnar flera dagar i sträck. Särskilt lillsport coach som har massor med stoppning.


/Botak
 
Ni som rekommenderar olika typer av skidhandskar hur torkar ni dem. Tycker mina är svåra att få torra när det regnar flera dagar i sträck. Särskilt lillsport coach som har massor med stoppning.


/Botak

Nu har jag aldrig torkat skidhandskar, men jag kan tänka mig att jag skulle göra som jag gör med annat: stoppa dom innanför tröjan.
I handskarnas fall skulle jag vränga dom först så klart.
Däremot vet jag inte om det är snabbast att torka innanför understället eller utanför (innanför förstärkningsplagget).
Plaskeblöta plagg som vridits ur (ej byxor eller förstärkningsplagg) torkar på ca 1 timme. Voilá!
 
Jag vill bara göra dig uppmärksam på vrängning. Kan vara väl så jobbigt att vränga blöta handskar i synnerhet med foder.
Har man otur så blir fodret sig aldrig likt igen. Beror naturligtvis på vilket foder man har.
Långsam torkning är det som gäller.
 
Tunna lätta i syntet blåser torr utanpå säcken (uppehåll så klart..) eller i sovsäcken (kanske inte så kul om dom är rejält blöta dock)
Det går bra under sommaren kanske men höst och vinter fungerar det inte lika bra ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 1
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.