Handskar för fjällturen

Söker ett par bra handskar till fjällturerna. Jag har några krav:
Lätta
Ge skydd när man hanterar gasköket
Stänga ute myggen ifall man skulle tröttna på dom
Torka snabbt
Värma. Jag går på sommaren och mest troligt skulle jag klara mej utan handskar så dom kan vara riktigt tunna.
Några tips?

Problemen med tunna syntethandskar är att myggen och knotten biter igenom dem.
Vanliga fodrade tunna skinnhandskar torkar långsamt men skyddar mot köksvärmen och myggen.
Kronas tumhanskar kan dubbla som lägerskor.
Ditt val.
go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett par tunna löparhandskar. Skyddar kanske inte 100% mot mygg, men ganska bra om de inte är helt tajta.

Fast kanske inte så mycket värmeskydd om det var det du menade.

När det är kallt och regnigt och jag är trött i kroppen finner jag att det behövs rätt så tjocka handskar/vantar. Jag köpte ett par skidhandskar som reades ut i våras vilka jag kommer att ha stor nytta av under mina toppturer. Alternativt kan man köra med dubbla handskar (med det yttre paret vattentätt, det inre värmande).

Köpte för några år sedan en handske från Haglöfs i softshell och skinnförstärkning i handen. Grymt bra. Finns nog inte kvar men kanske går att hitta något liknande

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips