Handskar för fjällturen

Söker ett par bra handskar till fjällturerna. Jag har några krav:
Lätta
Ge skydd när man hanterar gasköket
Stänga ute myggen ifall man skulle tröttna på dom
Torka snabbt
Värma. Jag går på sommaren och mest troligt skulle jag klara mej utan handskar så dom kan vara riktigt tunna.
Några tips?

Problemen med tunna syntethandskar är att myggen och knotten biter igenom dem.
Vanliga fodrade tunna skinnhandskar torkar långsamt men skyddar mot köksvärmen och myggen.
Kronas tumhanskar kan dubbla som lägerskor.
Ditt val.
go tur

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ett par tunna löparhandskar. Skyddar kanske inte 100% mot mygg, men ganska bra om de inte är helt tajta.

Fast kanske inte så mycket värmeskydd om det var det du menade.

När det är kallt och regnigt och jag är trött i kroppen finner jag att det behövs rätt så tjocka handskar/vantar. Jag köpte ett par skidhandskar som reades ut i våras vilka jag kommer att ha stor nytta av under mina toppturer. Alternativt kan man köra med dubbla handskar (med det yttre paret vattentätt, det inre värmande).

Köpte för några år sedan en handske från Haglöfs i softshell och skinnförstärkning i handen. Grymt bra. Finns nog inte kvar men kanske går att hitta något liknande

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips