Handikappanpassa vandringsleder i fjällen

Håller helt med @erephus! Är just nu i skärgården och här finns en massa sjömärken, gpser mm som gör att människor kan navigera utan sextant och sjökort, det är också en anpassning av naturen till de som kan mindre. Att lägga till dubbel spång och göra det mer lättframkomligt har de redan gjort på Nipfjället utan att för den skull förstöra naturupplevelsen om jag går åt andra hållet.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Håller helt med @erephus! Är just nu i skärgården och här finns en massa sjömärken, gpser mm som gör att människor kan navigera utan sextant och sjökort, det är också en anpassning av naturen till de som kan mindre. Att lägga till dubbel spång och göra det mer lättframkomligt har de redan gjort på Nipfjället utan att för den skull förstöra naturupplevelsen om jag går åt andra hållet.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Se mer om hur svårt det kan vara för rullstolsburna att ta sig ut i naturen här Operation Frihet: http://www.youtube.com/playlist?list=PLk3Tb7taP3u8y9tRjK2R0MMIqQURGk4VA

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Det är helt ok att andra utövar samma intresse som en själv.

Nu går det ju att åka med bil ända till Nikkaluokta om vägs ände hade varit vid Kiruna så hade ju naturupplevelsen varit 4 ggr större, eller för den delen varför inte Luleå? Givetvis så blir det en överdriven argumentation

Beroende på var eller hur man sätter gränsen på tillgänglighet så är det ju möjligt naturkänslan redan har halverats flera gånger om, beroende på vilket perspektiv man har så kanske det redan är helt meningslöst att bege sig ut i naturen.

Det som (eventuellt) skapas är en möjlighet för fler att besöka Kebnekaise området. Naturkänslan beror mer på hur man själv lägger upp turen eller vandringen inte om andra eventuellt kan besöka samma plats på ett lättare sätt.

Så på grund av att man byggt vägar norr om Dalälven kan vi lika gärna bygga bilväg i Rapadalen, tar ditt resonemang till en extrem, men det är där vi hamnar med detta sätt att resonera. Kallas "de små stegens tyranni", ett mycket effektivt sätt att nå ett ouppnåeligt mål i etapper.
 
Så på grund av att man byggt vägar norr om Dalälven kan vi lika gärna bygga bilväg i Rapadalen, tar ditt resonemang till en extrem, men det är där vi hamnar med detta sätt att resonera. Kallas "de små stegens tyranni", ett mycket effektivt sätt att nå ett ouppnåeligt mål i etapper.

Jag skrev att det var en överdriven argumentation. Naturkänslan måste redan ha försvunnit i mängder, vi kan ju redan till många andra fjäll ta bilen och ta en dagstur eller två dagars tur från bilparkering.

Men för den delen jag är helt övertygad om att det finns bilvägar i Norrland med just likvärdiga motiveringar till att det finns bilvägar i övriga Sverige. Jag tror faktiskt att man tänkte lite grann så, eftersom vägen är asfalterad till Mora så kan vi asfaltera den till Kiruna också.

På vilket sätt förstörs naturkänslan för att Kebnekaise göres ännu mer tillgänglig om leden handikappanpassas de sista stackars två milen från parkering i Nikkaluokta?

På vilket sätt kan ett arbete med att göra det lättare för andra jämföras med tyranni?

Finns det en rädsla för att det blir för lite prestige i att vandra till Kebnekaise?
 
Måttlighet är en dygd

Det blev många o lite upprörda inlägg.... Det handlar väl inte rimligen om att "asfaltera vildmarken" utan att göra några (tiotal?) km led tillgängliga för dom som inte kan röra sig helt obehindrat, rullstolsburna, äldre och andra med begränsad fysisk rörelseförmåga. Rimligen kommer det ändå att finnas gott om andra leder med vildmarkskänsla. Om man nu är ute efter vildmarkskänsla varför skall man då gå en upptrampad och utmärkt led....??
 
Se mer om hur svårt det kan vara för rullstolsburna att ta sig ut i naturen här Operation Frihet: http://www.youtube.com/playlist?list=PLk3Tb7taP3u8y9tRjK2R0MMIqQURGk4VA

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Ja, det är svårt, men det betyder ju inte att man ska anpassa leder för det. Det finns många sätt att komma ut i naturen med rullstol, paddling, segling, helikopter, rida, fyrhjuling, eller som ni gör. Mycket bra att ni utvecklar en mer terränggående rullstol (hemsidan var nere nu tyvärr, skulle gärna vilja veta mer). Sen har man frågan med underhåll och drift av ramper, spänger osv ofta i fattiga kommuner i norr.

Handlar det bara om att dubbla bredd på spänger där det redan finns, ser jag dock positivt på det hela.
 
Hejsan.
Att asfaltera ska ses som "asfaltera"dvs civilicera,....
Att "asfaltera"mellan nikka och keb är väl helt okej dvs att göra den sträckan civilicerad.. Typ Spänger och sånt..den sträckan är ju redan en motorväg...
MEN att generellt handikappanpassa kungsleden verkar korkat. varför inte nöja sig med att lägga spänger för att undvika kladdigt slitage..
Mvh
 
Om man nu (eventuellt) vill skapa en möjlighet för fler att besöka Kebnekaise området, personer som är förhindrade att promenera som vi i befolkningsmajoriteten - så är det väl bara att helt enkelt låta dom som har behovet (och licensen) att köra sin fyrhjuling upp till Keb från släpvagnsparkeringen i Nikka... Enkelt, och inga kostnader för vare sig jättebreda spänger (som på Nipfjället) eller asfalterade 'cykelvägar'. Eller? ;)
 
Vid Storulvån finns några hundra meter som är grusade och med breda spänger, tänk altandäck. Tycker inte alls det stör. Träffade några gamla damer med rullatorer sittades på en bänk med en fikakorg, njutandes av fjällen. En av dem hade vandrat i området på 40-talet "i byxor, kan du tänka!" och ville återuppliva gamla minnen. Ja, jag vet, det handlar där om några hundra meter och det är kilometrar mellan Nikka och Keb. Förr eller senare kommer vi alla här på Utsidan bli gamla och då tror jag man uppskattar all hjälp man kan få att kunna ta sig ut.

Många här på sidan skriver ju att "vildmarkskänslan är förstörd" kring Keb. Finns mångder om trådar avhandlandes det. En del tycker att det är bra att "alla med finaste märkeskläderna" samlas där så "stör" de inte på andra ställen. Skulle det vara så fel att låta just Keb bli stället som är lättare att ta sig till? Det är ju ett mycket vackert område som har mängder att erbjuda. Låt barnfamiljer, funktionshindrade och äldre också få komma ut! Fjällvärlden är tillräckligt stor för att vi ska kunna dela på den...
 
Karolina, jag har sett Storulvån, och har väl inga stora åsikter på det, och gör man liknande runt Kebnekajse station visst. Men man talar om 10 mil leder. Det blir lite mer det. Nu tror jag inte de har ekonomi för 10 mil trädäck som vid Storulvån. Men varför då kommunicera denna målsättning? Det känns inte genomtänkt tycker jag.
 
Jag tror att det ör ca 40 år sedan Expressen skrev och ville att man skulle "asfalten vägar genom Sarek så att alla kan uppleva orörd natur..."

Åsikter likt denna dyker upp då och då. Frågan tror jag kan betraktas som en omöjlig fråga som aldrig kommer att få en majoritet bakom sig.

Eftersom alla ör medvetna om detta blr vinkande fråga oss varför frågan väcks - inte att den vöcks.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
Kerlun Efterlysning vandringsleder i Norge, Hedmarksvidda och norrut Fjällvandring 0
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
Idapidaaa TIPS på vandringsleder?! Fjällvandring 10
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
stinafina vandringsleder? Fjällvandring 9
skutt BRA VANDRINGSLEDER I NORGE ? Fjällvandring 8
Tips om vandringsleder i Norge i sommar-00! Fjällvandring 5
Tiveden, vandringsleder? Fjällvandring 2
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Tips om vandringsleder omkring Bolzano. Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...