Handikappanpassa vandringsleder i fjällen

Håller helt med @erephus! Är just nu i skärgården och här finns en massa sjömärken, gpser mm som gör att människor kan navigera utan sextant och sjökort, det är också en anpassning av naturen till de som kan mindre. Att lägga till dubbel spång och göra det mer lättframkomligt har de redan gjort på Nipfjället utan att för den skull förstöra naturupplevelsen om jag går åt andra hållet.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Håller helt med @erephus! Är just nu i skärgården och här finns en massa sjömärken, gpser mm som gör att människor kan navigera utan sextant och sjökort, det är också en anpassning av naturen till de som kan mindre. Att lägga till dubbel spång och göra det mer lättframkomligt har de redan gjort på Nipfjället utan att för den skull förstöra naturupplevelsen om jag går åt andra hållet.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Se mer om hur svårt det kan vara för rullstolsburna att ta sig ut i naturen här Operation Frihet: http://www.youtube.com/playlist?list=PLk3Tb7taP3u8y9tRjK2R0MMIqQURGk4VA

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är helt ok att andra utövar samma intresse som en själv.

Nu går det ju att åka med bil ända till Nikkaluokta om vägs ände hade varit vid Kiruna så hade ju naturupplevelsen varit 4 ggr större, eller för den delen varför inte Luleå? Givetvis så blir det en överdriven argumentation

Beroende på var eller hur man sätter gränsen på tillgänglighet så är det ju möjligt naturkänslan redan har halverats flera gånger om, beroende på vilket perspektiv man har så kanske det redan är helt meningslöst att bege sig ut i naturen.

Det som (eventuellt) skapas är en möjlighet för fler att besöka Kebnekaise området. Naturkänslan beror mer på hur man själv lägger upp turen eller vandringen inte om andra eventuellt kan besöka samma plats på ett lättare sätt.

Så på grund av att man byggt vägar norr om Dalälven kan vi lika gärna bygga bilväg i Rapadalen, tar ditt resonemang till en extrem, men det är där vi hamnar med detta sätt att resonera. Kallas "de små stegens tyranni", ett mycket effektivt sätt att nå ett ouppnåeligt mål i etapper.
 
Så på grund av att man byggt vägar norr om Dalälven kan vi lika gärna bygga bilväg i Rapadalen, tar ditt resonemang till en extrem, men det är där vi hamnar med detta sätt att resonera. Kallas "de små stegens tyranni", ett mycket effektivt sätt att nå ett ouppnåeligt mål i etapper.

Jag skrev att det var en överdriven argumentation. Naturkänslan måste redan ha försvunnit i mängder, vi kan ju redan till många andra fjäll ta bilen och ta en dagstur eller två dagars tur från bilparkering.

Men för den delen jag är helt övertygad om att det finns bilvägar i Norrland med just likvärdiga motiveringar till att det finns bilvägar i övriga Sverige. Jag tror faktiskt att man tänkte lite grann så, eftersom vägen är asfalterad till Mora så kan vi asfaltera den till Kiruna också.

På vilket sätt förstörs naturkänslan för att Kebnekaise göres ännu mer tillgänglig om leden handikappanpassas de sista stackars två milen från parkering i Nikkaluokta?

På vilket sätt kan ett arbete med att göra det lättare för andra jämföras med tyranni?

Finns det en rädsla för att det blir för lite prestige i att vandra till Kebnekaise?
 
Måttlighet är en dygd

Det blev många o lite upprörda inlägg.... Det handlar väl inte rimligen om att "asfaltera vildmarken" utan att göra några (tiotal?) km led tillgängliga för dom som inte kan röra sig helt obehindrat, rullstolsburna, äldre och andra med begränsad fysisk rörelseförmåga. Rimligen kommer det ändå att finnas gott om andra leder med vildmarkskänsla. Om man nu är ute efter vildmarkskänsla varför skall man då gå en upptrampad och utmärkt led....??
 
Se mer om hur svårt det kan vara för rullstolsburna att ta sig ut i naturen här Operation Frihet: http://www.youtube.com/playlist?list=PLk3Tb7taP3u8y9tRjK2R0MMIqQURGk4VA

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Ja, det är svårt, men det betyder ju inte att man ska anpassa leder för det. Det finns många sätt att komma ut i naturen med rullstol, paddling, segling, helikopter, rida, fyrhjuling, eller som ni gör. Mycket bra att ni utvecklar en mer terränggående rullstol (hemsidan var nere nu tyvärr, skulle gärna vilja veta mer). Sen har man frågan med underhåll och drift av ramper, spänger osv ofta i fattiga kommuner i norr.

Handlar det bara om att dubbla bredd på spänger där det redan finns, ser jag dock positivt på det hela.
 
Hejsan.
Att asfaltera ska ses som "asfaltera"dvs civilicera,....
Att "asfaltera"mellan nikka och keb är väl helt okej dvs att göra den sträckan civilicerad.. Typ Spänger och sånt..den sträckan är ju redan en motorväg...
MEN att generellt handikappanpassa kungsleden verkar korkat. varför inte nöja sig med att lägga spänger för att undvika kladdigt slitage..
Mvh
 
Om man nu (eventuellt) vill skapa en möjlighet för fler att besöka Kebnekaise området, personer som är förhindrade att promenera som vi i befolkningsmajoriteten - så är det väl bara att helt enkelt låta dom som har behovet (och licensen) att köra sin fyrhjuling upp till Keb från släpvagnsparkeringen i Nikka... Enkelt, och inga kostnader för vare sig jättebreda spänger (som på Nipfjället) eller asfalterade 'cykelvägar'. Eller? ;)
 
Vid Storulvån finns några hundra meter som är grusade och med breda spänger, tänk altandäck. Tycker inte alls det stör. Träffade några gamla damer med rullatorer sittades på en bänk med en fikakorg, njutandes av fjällen. En av dem hade vandrat i området på 40-talet "i byxor, kan du tänka!" och ville återuppliva gamla minnen. Ja, jag vet, det handlar där om några hundra meter och det är kilometrar mellan Nikka och Keb. Förr eller senare kommer vi alla här på Utsidan bli gamla och då tror jag man uppskattar all hjälp man kan få att kunna ta sig ut.

Många här på sidan skriver ju att "vildmarkskänslan är förstörd" kring Keb. Finns mångder om trådar avhandlandes det. En del tycker att det är bra att "alla med finaste märkeskläderna" samlas där så "stör" de inte på andra ställen. Skulle det vara så fel att låta just Keb bli stället som är lättare att ta sig till? Det är ju ett mycket vackert område som har mängder att erbjuda. Låt barnfamiljer, funktionshindrade och äldre också få komma ut! Fjällvärlden är tillräckligt stor för att vi ska kunna dela på den...
 
Karolina, jag har sett Storulvån, och har väl inga stora åsikter på det, och gör man liknande runt Kebnekajse station visst. Men man talar om 10 mil leder. Det blir lite mer det. Nu tror jag inte de har ekonomi för 10 mil trädäck som vid Storulvån. Men varför då kommunicera denna målsättning? Det känns inte genomtänkt tycker jag.
 
Jag tror att det ör ca 40 år sedan Expressen skrev och ville att man skulle "asfalten vägar genom Sarek så att alla kan uppleva orörd natur..."

Åsikter likt denna dyker upp då och då. Frågan tror jag kan betraktas som en omöjlig fråga som aldrig kommer att få en majoritet bakom sig.

Eftersom alla ör medvetna om detta blr vinkande fråga oss varför frågan väcks - inte att den vöcks.

Thomas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips