Handikappanpassa vandringsleder i fjällen

Som nu sträckan mellan Nikka och Fjällstation ser inte jag som fjällvandring. Hellre som bort kastad tid. Inte mig emot om man skulle kunna ta cykeln eller rullstolen och spara flera timmar/helikopter pengarna.
Om att handikapanpassa, så har väl samhället redan en viss standar för det, dvs att komma till myndigheter och affärer. Tror inte man med dagens standard klarar så enkelt till skattemyndiheten med sängen och en dropp stativ.

Nikkaluokta - Abisko är ju lika lite fjällvandring, och det är ju inte heller sträckan Fjällstationen till Kebnekaises topp, de är båda exempel på bortkastad tid att vandra motorväg, inte mig emot om man skulle kunna ta cykeln eller rullstolen.
 
Tänk lite...

För mindre än 50 år sedan var det ödemark från Porjus och norrut. Den som ville till Saltoluokta fick ta båt från Porjus.

Idag tar man vägen västerut och är i Salto på ett par timmar - och vägen går vidare till Sjöfallet, Souva, Vakkotavare, Ritsem, osv.

När byggdes även till Nikkaluokta? För inte så lönge sedan var Nikkaluokta en by dit man fick fotvandra till...

För 500 år sedan slutade Sverige i Jämtland...

En liten bit i taget äter upp enorma landområden över lite tid.

Visst kan man bygga vög till Kebne. Därefter blir Kebne ciilisation - och en väg upp till toppen möter inget motstånd, den blir närmast självklar.

Då blir det lätt att förlänga vägen en bit till...och en bit till...och en bit till... Det fungrar så - och snart är Kungsleden asfalterad...sedan Kanske Rapadalen... Om ett sekel eller så kanske finns Mc Donalds på Pielaslätten? Väg upp till Sarektjåkko? En bilfärja mellan Ritsem och Akkastugorna och en bilväg därifrån via Sarek till Kvikkjokk?

Jag ser inte detta som en utopi. Med tanke på vad som hänt i fjällen under de senaste - och vad jag personligen har sett hända under de senaste 50 åren - så är det absolut en möjlig utveckling.

Titta bara på Stora Sjöfallets Naionalpark - som idag inte ens finns kvar. Den var avsatt som Nationalpark för evinnerliga tider...

Se vattwnkraft, skogsbruk, vindkraftverk i fjällen, vägar dit, elledningar därifrån, klimatförändringar när vattenytorna blir större, förändrad fauna nör gränsen mellan vatten och land varierar kraftigt. Allt påverkar - och bit egter bit äts upp av vår civilisation.

Barnet åker alltså ut med badvattnet...

Thomas
 
Alla försök att bygga en väg till vildmarken kommer att misslyckas. Tyvärr kommer vildmarken längre och längre bort för varje väg som byggs till "redan civiliserade" platser.
Bättre att de som inte kan (verkligen inte kan) gå får åka helikopter.
 
Det är nog klokt att tänka lite i banorna de små stegens tyranni... Även Schwarzwald var en gång vildmark och när väl den första asfalten lagts, så gick det fort sen. Idag är det nog inte ovanligt att området ses som en park snarare än som vildmark...

Om det är asfalt det talas om så ligger det nog i farans riktning att, med eller utan tillstånd, fyrhjulingar, motorcyklar, mopeder, cyklar och släpkärror kommer att trängas med rullstolarna på lederna.
 
Är

När jag i början på 60 talet skulle till Vaisaluokta fick jag ta båt från Porjus/Luspebryggan. Båten tog mig till Jaurekaska där jag fick gå över en mårka till nästa båt som tog mig till Saltoluokta där jag fick övernatta. Nösta dag båt till Sjöfallsstugan, gå över mårkan till nästa sjö, båt längs sjön till Sourva. Ny båt därifrån upp till Ritsem och Vaisaloukta. Det var en skön resa som gick från myrar, via lågfjäll upp till högfjäll. Resan tog två dygn.

Idag tar det två timmar med bil via Vägen Våsterut. Få minns hur det en gång var - ochbdet ör bara 50 år sedan. Få vet var Luspebryggan fanns, knappt någon minns mårkan i Jaurekaska eller har gått över mårkan vid Sjöfallet. Idag reser man med posthuset och kanske sover och gruvar sig att gå "transportsträckor" för att komma till Sarek...

För 50 år sedan började alltså en fjällvandring i Sarek - i Porjus.

Det lite otroliga (för mig) är just att idag förstår man inte detta - om man inte var sär själv där för 50 år sedan.

Jag minns nör man byggde Vägen Västerut. Jag minns när vägen kom till Sjöfallet och till Sourva och senare till Ritsem, osv. Jag minns hur civilisationen kom - på gott och ont. Hur vissa jublade etersom det blev närmare till systemet, hur andra svor eftersom saker och ting stals eller skövlades... Jag lärde mig att ju enklare det ör att komma till en plats - ju sämre kvalité på människor tar sig dit..

Var är vi då om 50 år från idag? Går E45 upp längs vägen Västerut via Ritsem till Nordnorge och Nordkap? Går det väg till Kebnekaise fjällstation? Väg till toppen på Kebnekaise? Väg via Kungsleden via Abisko Nationalpark längs Kungsleden till Kebne? Väg från Ritsem till Kvikkjokk?

Sitter någon av er som läser detta och skriver om hur den för 50 år sedan var en vandringsled "när jag var ung" - med rilägget - lär vi oss ingenting från generation till generation?

Om 100 år går vägar i alla fjälldalar, lyxvillor ligger längs vägen och här bor Europas rika mönniskor för att få frisk luft och för att uppleve fjällen - och skrattar åt hur korkat folket var förr i tiden som fjällvandrade här. Pietsaure, Sitojaure, Rapadalen är då vattenmagasin eftersom Kärnkraftsverken lades ned. Vindkraftverk står på alla fjälltoppar, vägar leder dit - kraftledningar får därifrån. Europas rika ser dem inte eftersom de inte syns från deras lyxvillor, de har de sett till, de äger ju vindkraftverken - och de vill kunna njuta av orörd natur när de sitter på sina groggverandor...

För mig, med min erfarenhet, är det bara en fråga om tid. Tar det 100 år - eller 200 år? Det jag har upplevt personligen på 50 år förskräcker.

För 12000 år sedan, när den första människan vandrade in i nuvarande Sverge var hela Sverie en vildmark. Idag har vi några få kvadratmil kvar av den vildmarken.

Thomas
 
Det bästa låter trots allt om vi slutar besöka naturen, kanske framförallt slutar att fjällvandra. Det är ju det ökande intresset som lett till att det finns motivation att ge områdena ökad tillgänglighet oavsett om det byggs en rullstolsramp till Kebnekaise.

De små stegens tyranneri :/ Sluta skapa en marknad genom att betala flera tusen för en sketen jacka.
 
"De små stegens tyranni" i all ära, och visst flyttas gränsen för det acceptabla fram och tillbaka, men det är inte pga att delar av kungsleden eventuellt görs mer tillgänglig för de som behöver det som kommer att göra att "väg dras till varje dalgång", utan att det finns ekonomiska/moraliska drivkrafter för att göra detta.

Det finns strider som är värda att ta pga det man misstänker/fruktar att de ska leda vidare till. Motståndet mot Kallak/Gallok-gruvan består i hyfsad del i att man för att kunna transportera ut malmen därifrån kommer anlägga infrastruktur, vilken sedan kommer användas som argument för att få börja bryta i än mer avlägsna och känsliga delar av fjällvärlden (sen finns det naturligtvis en hel del problem med Kallaksgruvan i sig, samt med statens gruvpolitik).
Hur som, jag tvivlar starkt på att en partiell handikappanpassning av redan hårt nyttjade delar av fjällvärlden kommer att flytta gränsen för acceptabel exploatering av densamma särdeles långt, och jag tycker att initiativet i sig är lovvärt.
 
Det är tyvärr så att en väg som är byggd är svår att ta bort, för varje ny väg blir det färre och färre platser som är långt från väg. Jag tycker man ska ha väldigt bra skäl för att bryta väg i väglöst land. En gång var platser som nu har väg avlägsna och "vilda", nu när det finns väg till dem är de inte lika spännande att besöka. Det kommer alltså alltid att finnas argument för att underlätta för fler att komma till platser som idag är svårtillgängliga, men så fort de blivit lätttillgängliga flyttas gränsen till nya platser.
Jag fortsätter att hävda att helikopter är en bättre metod för att de som inte kan ta sig ut för egen maskin ska få besöka avlägsna platser. Det betyder naturligtvis inte att jag har något emot att man underhåller stigarna som slits hårt av fotturister och fyrhjulingar - de har verkligen förstört lederna på senare år - en lämpligt placerad spång kan spara många kvadratmeter myr...
 
Tyvärr så är ju handikappersättningen man som handikappad får inte riktigt i den storleksordningen att det kan finansiera en helikopter.

Sen handlar det ju nu inte om att bygga vägar, det handlar om att handikappanpassa vandringsleder. Det är INTE samma sak som att det ska breddas till 3 meter och asfalteras.

90 cm tror jag är riktvärdet för rullstolar, det torde fungera bra även för barnvagnar. Och sen handlar det kanske om att flytta på några större stenar, kanske fylla ut några gropar med grus etc. Kanske göra en "serpentinväg" uppför en brant istället för att ha en brant klättring.
 
Varför är detta ens en debatt när islandshästar är fullt kapabla att ta sig fram på de flesta ställen och därmed även kan bära funktionshindrade på ryggen? På så sätt kan även de njuta av naturen! Att hästar är fantastiska djur kanske de på utsidan har glömt bort? ;)
 
Varför är detta ens en debatt när islandshästar är fullt kapabla att ta sig fram på de flesta ställen och därmed även kan bära funktionshindrade på ryggen? På så sätt kan även de njuta av naturen! Att hästar är fantastiska djur kanske de på utsidan har glömt bort? ;)

Bra ide, men leden på bild verkar inte ens helt oframkommlig bara man ser till att ha en bra rullstol och lite djävlar anamma.

Frågan är kanske hur vi andra skulle uppfatta det ifall det kom en och annan på pony? Kanske lite ovan syn, men nog inte mer främande i miljön än en plattjord vandringsled.

Sen är det ju frågan hur hästen hanterar ställen där man har spång. På bilden verkar det bara vara lite sten som spången går över och det föreställer jag mig att en islandshäst klarar galant, en del vattendrag också. Vet inte hur de klarar sankmark och liknande dock...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
Kerlun Efterlysning vandringsleder i Norge, Hedmarksvidda och norrut Fjällvandring 0
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
Idapidaaa TIPS på vandringsleder?! Fjällvandring 10
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
stinafina vandringsleder? Fjällvandring 9
skutt BRA VANDRINGSLEDER I NORGE ? Fjällvandring 8
Tips om vandringsleder i Norge i sommar-00! Fjällvandring 5
Tiveden, vandringsleder? Fjällvandring 2
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Tips om vandringsleder omkring Bolzano. Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.