Hammock + tillbehör

hammock - bredare betydelse numera?

Är hammock på svenska numera ett vedertaget ord för hängmatta?

Hammock på engelska betyder ju hängmatta på svenska enligt tyda.se

I min värld är hammock en "hängande soffa" mest tänkt att sitta i, som t ex denna
https://outl1.se/hammock?gclid=CjwK...J6yaKy6d4WM4BnhZqW3g-izKPOFQZJCxoC840QAvD_BwE

medan en hängmatta primärt är tänkt att ligga i, som denna:
https://www.lesara.se/faergglad-hae...hkpLPijR8XItFR3TWcTeN31iuXYv-CuhoCPlQQAvD_BwE

Eller har svenska ordet hammock vidgat sin betydelse att omfatta även hängmattor?

Jag vill inte språkpolisa, utan snarare veta om min tolkning blivit gammaldax.

/Patrik, som gillade både sitta, ligga och gunga i föräldrarnas hammock som liten
 
Tyvärr blir det lätt så att när folk företrädesvis läser på engelska sidor så börjar de använda engelska namn.

Så din observation är rätt, trådarna om hammock på utsidan handlar egentligen om hängmattor. Jag brukar försöka att använda ordet hängmatta men det är möjligt att jag råkat slinta till med hammock nån enstaka gång. Men att få andra att använda rätt ord är döfött tyvärr.
 
Ja, ordet "hammock" är vedertaget även i Sverige eftersom det betyder nånting mer än "hängmatta" som mest förknippas med lata dagar i trädgården om somrarna. Hammock campar man i, oftast med myggnät och tarp.
 
Jag börjar med att svara på en annan av dina frågor, uppblåsbart liggunderlag. Ja, de funkar också. Att tänka på är att inte blåsa upp det stenhårt utan ha det lagom löst så det följer formen av din kropp, men inte för löst så det tappar för mycket av isolerande effekten.
För liggunderlags-älskare finns det nåt jag inte kommer ihåg namnet på. I princip är det ett fodral där du trär in liggunderlaget, på fodralet är det sytt två sidofickor där du stoppar i tillklippta liggunderlagsdelar. Dessa "breddar" liggytan och gör så du inte hamnar utanför isolering, samma princip som T-grejen jag nämnde fast snyggare lösning.

Mina val, oj oj. För mig och min familj har jag ett antal typer med sina för-, och nackdelar. Om jag gör det enkelt och ger dig min favorit så är det en Warbonnet XLC med Wookie UQ (speciellt framtagen för XLC:n). Det är en gathered end-matta som är en fot längre än "normen", 11 fot i stället för 10. Den extra längden gör mattan rymligare, lättare att ligga på sidan mm. Superenkel att fästa mot träd och justera in. Fick jag bara behålla en matta så blir det den.

Men, jag gillar också Warbonnet Ridge Runner, en bridge-modell som ger väldigt skön, flat liggkänsla. Kräver en större tarp pga konstruktionen med tvärslåar i huvud-, fotända på mattan. Amok Draumr har coola egenskaper, men väger lite mer.

Bästa tipset, som kanske är knepigt att få till, är att gå med i FB-gruppen Hammockers in Europe och se om det finns nån hammockian i din närhet som du kan träffa och få titta på olika modeller. Det går inte att ge dig nåt perfekt svar, hoppas jag/vi hjälper dig en bit på vägen. :)
Åh vad härligt! Nu ska jag grotta ner mig. Gick med i fb-gruppen igår. :)
Och kanske har jag hittat en person i min närhet som kan vägleda mig.

HåkanF
 
Tack! Detta var ett svar i min smak! Finns den möjligen att köpa i Sverige?
HåkanF

De lite "roligare" modellerna görs oftast i US av små "stug-företag" efter beställning och behöver därför köpas direkt därifrån (tag moms, tullavgift i beaktande).
De svenska återförsäljare jag känner till är (finns säkert fler):
Bushcraftstore.se: ett par Warbonnet-modeller
Momojord.se: Hennesy och DD.
Huskygard.se: DD och Snugpack.
Norska tillverkaren amokequipment.eu: kan beställas från deras hemsida, men även ett antal svenska återförsäljare. Sök på Amok Draumr.

Hos Naturkompaniet, Addnature, Outnorth m.fl. kan du också hitta hängmattor.

www.hammockforums.net är ett stort hängmatte-forum med tonvikt på amerikanska marknaden. Här hittar du bl.a. forum för de flesta större och mindre amerikanska tillverkarna utöver generella hängmatte-forum av olika slag.
 
Tack! Detta var ett svar i min smak! Finns den möjligen att köpa i Sverige?

HåkanF
Tror inte det, det är en liten fåmansfirma som jag fattat det.

https://www.ukhammocks.co.uk är en annan liten tillverkare lite närmare som gör bra grejer, men han verkar ha haft lite svajigt med leveranserna den senaste tiden vad jag läst. Har deras woodsman expedition hängmatta och top och underquilt. Produkterna rekommenderas.

Sen ska du ju förstås ha Smokehouse's Outfitter tarp I eller II till:) Youtuba det.
Enmansfirma i USA som syr ' hängmattetält', förberedd för kamin mm.
Dyrt, men bra. Beställde en I med myggnät i båda dörrarna, kunde speca den som jag ville.
 
Jag har två olika hammockar. Den första är Hennessy Explorer asym zip som jag är otroligt nöjd med, den använder jag under myggsäsongen.

Den andra är ticket to the moon dubbel, den använder jag utanför myggsäsongen. I den ligger jag helt plant.

Jag använder dels en ridgerest (den var slut) som jag delar på två, den längre delen går från nacken tiłl låren och den kortare har jag på tvären under rumpan.
Och så har jag en uq från Snugpak, valde den för måttens skull.

Vad gäller upphängning väljer jag att hålla det så simpelt det bara går. Har 4 ringar , två på var sida.

Använder inte liggunderlag och uq samtidigt.
 
Tack! Detta var ett svar i min smak! Finns den möjligen att köpa i Sverige?

HåkanF

Jag har två stycken hängandes på balkongen här. De tar ungefär en vecka att dyka upp. Tull+moms blev cirka 700.-. Och mattorna kostade 200$/styck med lite krimskrams. La till hyllorna han gör och myggnät. Finfina saker.
 
Prova att höra på fb-gruppen, där finns flera generösa personer som erbjudit sig att låna ut olika hängmattor för att få prova dem. För min del har jag ukhammock med underquilt från polska Cumulus, i Uppsala. Det kan gå för sig att prova/låna om du ofta är i närheten av Uppsala.
 
Prova att höra på fb-gruppen, där finns flera generösa personer som erbjudit sig att låna ut olika hängmattor för att få prova dem. För min del har jag ukhammock med underquilt från polska Cumulus, i Uppsala. Det kan gå för sig att prova/låna om du ofta är i närheten av Uppsala.
Det är visst nåt speciellt med hängare. :)
Jag tackar för erbjudandet men besöker sällan Uppland-
/HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.