Hammock + tillbehör

Jag vet! Det finns en jättelik tråd med mer än 1300 inlägg och där finns kanske svaret på mina undringar...
Jag tänker skaffa mig en hammock med tillbehör som gör att jag klarar att sova utomhus först och främst 3 säsonger, men om jag trivs (vilket jag tror att jag kommer att göra) så kommer jag att komplettera med vintertillbehör.

Jag är ute efter LÄTT, bekväm och bra hammock, tarp och myggnät, säkra och tåliga upphängningsanordningar. Är också nyfiken på praktiska tillbehör som underlättar vistelsen. (175cm/82kg)
Priset är nästintill oviktigt. Jag vill ha kvalitet. Kommer att användas i Bergslagsskogarna.

Finns det några bra youtubeklipp med tips om uppsättning/användning så tar jag tacksamt emot tips.

HåkanF
 
När det gäller tillbehör så kan jag säga att "snakeskins" och en "gear hammock" är rätt bra grejer att ha.

Snakeskins gör att det är mycket enklare att sätta upp och ta ner grejerna.

Och eftersom det i princip inte går att ha saker ligga löst i hängmattan (allt åker ner till lägsta punkten, d.v.s. mitt under dig...) så vill man kanske slippa ha alla grejer på marken under hängmattan. (Med en ridgeline kan man hänga en del saker, jag har också satt en liten alu-karbin i fot-ända och huvud-ända där jag kan kroka fast varsin liten packpåse, men de räcker inte så långt.)
 
Till att börja med, information. Utube-serie som är både informativ och roande: https://www.youtube.com/playlist?list=PLB8752777861C2AA8 Shug har hundratals videor, men länken går till hans Hammocks for noobs-serie.
Facebook-grupp med högt i tak där du alltid får svar på dina frågor: https://www.facebook.com/groups/fotografiskt/?ref=bookmarks

I min erfarenhet så måste du balansera dina krav. Som med all utrustning så ställs oftast lätt mot hållbart och till viss del komfort.
Exempel på låg vikt: http://www.ddhammocks.com/product/dd_superlight_combo_deal?from_cat=20

Lista på utrustning du behöver:
Tarp
Hängmatta
Myggnät
Isolering

Tarp är inte så komplicerat. Finns dock en massa varianter om man grotta ner sig. :)
Jag skulle personligen rekommendera en hängmatta med inbyggt myggnät, helst gjort så att nätet kan tas loss eller packas åt sidan. Jag använder myggnätet året om, på vintern funkar det lite som en dålig windstopper.
Isolering, största "utmaningen". Du måste ha nån form av isolering mot värmeförlusten genom hängmattan om det inte är varmare än ca 20 grader. Enklast/billigast/minst komfortabelt är ett vanligt CCF-liggunderlag som du ligger på i mattan. Så fort nån kroppsdel hamnar utanför den kommer du känna hur den kyls ner efter ett tag. När jag låg med CCF så kapade jag det på mitten och vred ena halvan så de låg som ett T med tvärslån under min bål. Då minskade risken att armar/torso kom utanför isoleringen. Nästa steg, som jag rekommenderar, är att skaffa en så kallad underfilt (underquilt, UQ). Finns rätt billiga för ca 700 kr. Sen sticker priserna iväg om du vill ha en med dunfyllning för vinterbruk. Oslagbar komfort.
Isolering ovanpå. Enklast är att ta en sovsäck, dra igen dragkedjan några decimeter, lägg den på dig som ett täcke och stoppa in fötterna i "påsen" längst ner. Den del av sovsäcken du ligger på gör ingen nytta eftersom materialet komprimeras så behåll så mycket av sovsäcken ovanpå dig och låt UQ:n motsvarande sköta undersidan. Finns särskilda TopQuilts (TQ) som kanske är intressant framför allt om du jagar vikt.

Hängmattor är en förunderlig värld, kan vara hur enkelt eller hur komplicerat som helst, vilket gör det svårt att komma med ett enkelt svar på din fråga. Det roliga är att hängmattor blir mer och mer poppis så man kan numera hitta olika märken/modeller på diverse svenska fysiska och online-butiker.
 
Tack Tord för ett utförligt svar. Jag blir nyfiken på vad du själv har och varför du valt just det.

Jag undrar också om liggunderlag.
Är ett cellplastunderlag att föredra framför någon uppblåst variant?
Hur fungerar ett Z-rest (vikbart)?

HåkanF
 
Tack Tord för ett utförligt svar. Jag blir nyfiken på vad du själv har och varför du valt just det.

Jag undrar också om liggunderlag.
Är ett cellplastunderlag att föredra framför någon uppblåst variant?
Hur fungerar ett Z-rest (vikbart)?

HåkanF

Z-rest funkar mindre bra i hammock eftersom den böjs både i längd och sidledes. Har provat, men just det har varit sämst hittills. Funkar bättre med ett simpelt rullbart plus ett halvt på tvären som axlarna får isolering av. Två vindruteisoleringar för bilen funkar också rätt bra sommartid.
 
Z-rest funkar mindre bra i hammock eftersom den böjs både i längd och sidledes. Har provat, men just det har varit sämst hittills. Funkar bättre med ett simpelt rullbart plus ett halvt på tvären som axlarna får isolering av. Två vindruteisoleringar för bilen funkar också rätt bra sommartid.
Jag misstänkte att Z-rest inte höll måttet.
Finns det någon som helst vinst med att ha ett uppblåsbart liggunderlag bortsett från eventuell isolering?

HåkanF
 
Jag misstänkte att Z-rest inte höll måttet.
Finns det någon som helst vinst med att ha ett uppblåsbart liggunderlag bortsett från eventuell isolering?

HåkanF

om det är brett och tar mindre plats i packningen kanske? Har använt en exped synmat och det funkade men blir ju smalt. Bredden e viktigare i hammock än i tält tycker jag. Man får ju en viss stabilitet och styvhet med ett uppblåsbart men själva höjden/mjukheten har man väl ingen direkt nytta av.

har aldrig provat undertäcke men skulle helst ha det om det fanns nåt på max 500g och lite volym. Nåt i dun kanske.

edit.
Z-rest är inte sämst hittills som jag skrev, utan det var ett evazoteunderlag som bara skrynklade ihop sig under en.
 
Med risk för viss trådkapning ska jag ändå hålla mig till ämnet hammock.

Har en Exped Scout liggande. Hängmatta i all enkelhet som hittills bara suttit uppe hemma på tomten ett par gånger. Aldrig provat med liggunderlag i mattan. Sover dock annars väldigt gott på Synmat 9 LW och har haft tankar på att prova en natt med detta underlag i Scouten. Givetvis får tarpen hänga med ut också.

Någon som sovit ett natt eller flera i just Exped Scout? Den är ju bra mycket simplare i sitt utförande än många andra mattor. Den känns utan liggunderlag väldigt smal på så sätt att den drar ihop sig som ett korvskinn runt kroppen men det bör bli annorlunda med ett liggunderlag i botten.
 
Tack Tord för ett utförligt svar. Jag blir nyfiken på vad du själv har och varför du valt just det.

Jag undrar också om liggunderlag.
Är ett cellplastunderlag att föredra framför någon uppblåst variant?
Hur fungerar ett Z-rest (vikbart)?

HåkanF

Jag börjar med att svara på en annan av dina frågor, uppblåsbart liggunderlag. Ja, de funkar också. Att tänka på är att inte blåsa upp det stenhårt utan ha det lagom löst så det följer formen av din kropp, men inte för löst så det tappar för mycket av isolerande effekten.
För liggunderlags-älskare finns det nåt jag inte kommer ihåg namnet på. I princip är det ett fodral där du trär in liggunderlaget, på fodralet är det sytt två sidofickor där du stoppar i tillklippta liggunderlagsdelar. Dessa "breddar" liggytan och gör så du inte hamnar utanför isolering, samma princip som T-grejen jag nämnde fast snyggare lösning.

Mina val, oj oj. För mig och min familj har jag ett antal typer med sina för-, och nackdelar. Om jag gör det enkelt och ger dig min favorit så är det en Warbonnet XLC med Wookie UQ (speciellt framtagen för XLC:n). Det är en gathered end-matta som är en fot längre än "normen", 11 fot i stället för 10. Den extra längden gör mattan rymligare, lättare att ligga på sidan mm. Superenkel att fästa mot träd och justera in. Fick jag bara behålla en matta så blir det den.

Men, jag gillar också Warbonnet Ridge Runner, en bridge-modell som ger väldigt skön, flat liggkänsla. Kräver en större tarp pga konstruktionen med tvärslåar i huvud-, fotända på mattan. Amok Draumr har coola egenskaper, men väger lite mer.

Bästa tipset, som kanske är knepigt att få till, är att gå med i FB-gruppen Hammockers in Europe och se om det finns nån hammockian i din närhet som du kan träffa och få titta på olika modeller. Det går inte att ge dig nåt perfekt svar, hoppas jag/vi hjälper dig en bit på vägen. :)
 
Den är ju bra mycket simplare i sitt utförande än många andra mattor. Den känns utan liggunderlag väldigt smal på så sätt att den drar ihop sig som ett korvskinn runt kroppen men det bör bli annorlunda med ett liggunderlag i botten.

Jag har inte sovit i just den modellen, men det som direkt slår mig är att den verkar vara väldigt kort. Om det stämmer så får du precis den effekten du nämner, det går inte att ligga diagonalt och tyget sluter sig runt kroppen. Om du inte redan gjort det, testa att hänga mattan med 30 graders vinkel på linorna mot träden och se hur diagonalt du kan komma. Du vill inte ligga längs med mattans längdaxel i den konfigurationen pga bananeffekten. Alternativet är att spänna hårt som rackarn för att på det sättet få en flat liggyta, men då kommer du definitivt att ligga som i ett korvskinn. Beroende på upphängningsanordning så kan det vara svårt att lossa en tight spänd matta.
 
Med risk för viss trådkapning ska jag ändå hålla mig till ämnet hammock.

Har en Exped Scout liggande. Hängmatta i all enkelhet som hittills bara suttit uppe hemma på tomten ett par gånger. Aldrig provat med liggunderlag i mattan. Sover dock annars väldigt gott på Synmat 9 LW och har haft tankar på att prova en natt med detta underlag i Scouten. Givetvis får tarpen hänga med ut också.

Någon som sovit ett natt eller flera i just Exped Scout? Den är ju bra mycket simplare i sitt utförande än många andra mattor. Den känns utan liggunderlag väldigt smal på så sätt att den drar ihop sig som ett korvskinn runt kroppen men det bör bli annorlunda med ett liggunderlag i botten.

Jag har sovit i en Exped travel hammock som väl är nåt liknande kanske, men möjligen ännu mindre?. Jag är 1,80 cm, men det funkade även om man ligger väldigt ihoppressad, vilket inte är så skönt i längden. Skulle inte sova 1 vecka i sträck i den. Har ett löstagbart myggnät och tarp till den annars hade jag undvikit den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.