Jag har två stycken HH, en med dragkedja och en med kardborre. Dragkedja är smidigast alla gånger. Bara en sådan sak som att koka morgonkaffet direkt från hammocken är en vinnare. Oavsett modell så är HH smidiga på så sett att man får ett färdigt kit och som funkar fint. Om man bara är ute några få sommarnätter dessutom så gör det nog varken från eller till om man köper från någon av de populära märkena. Jag skulle inte ge mig ut utan någon form av liggunderlag, cellplast eller uppblåsbart (HH Shelter har jag inte testat), och en varmare-än-du-skulle-haft-i-tält-sovsäck. Vinden kyler ner mycket.
Jag har haft en del missärnätter i mina hammockar och skulle inte vilja påstå att hammock varken är lättare, smidigare eller billigare. En HH Deluxe med under- och övertäcke från SnugPak tar upp väldigt mycket plats i ryggsäcken (även i kompressionspåse). Det krävs lite meckande och några försök för att få till det bra. För min del gick det rätt fort fram tills jag började modda med olika hängsystem, under- och övertäcke, separat större tarp osv. Men nu har jag ett system som fungerar året runt och är helnöjd. Riktigt gött sätt att sova på och mysfaktorn är hög!
Just nu sneglar jag på en Thunderbird från Dream Hammock.