Hammock för nybörjare

Typ ett sånt. Jag är inte så jätte frusen av mig. Har sovit i hammocken i temperaturer runt 6-7 som kallast (enligt smhi...). En skön T-shirt, långkallingar och en gosig fleecefilt i sovsäcken så har jag sovit som en kung. Det finns ju olika underquilts, men det förbli lågprio. Min hennessey öppnas underifrån och med kardborre. Första gångerna testade jag med ridgerest underlag och det gick inte alls. Med nuvarande setup har jag inga problem alls. Håller med om att tarpen är lite liten när det regnar, men det funkar.
 
Jo det har jag förstått men det innebär ju inte att jag vet vad som passar bäst. Det var därför jag undrade om det finns återförsäljare som har visningsexemplar så man kan testa på skillnaderna mellan modell och öppningstyp...

Det ända jag tycker är lite klent är tarpen, den skall jag byta ut mot en hex när jag har råd. Detta för att få mer plats under tarpen för att tex laga mat, byta kläder mm
Hammock med kardborre går att använda som fåtölj om du vill, du vänder bara hammocken upp och ner.
 
Jag lade ner hammockandet efter ett par nätter i ösregn. Hur stor presenning/tarp man än har så kan man inte regnskydda träden, och när det bokstavligen forsar vatten längs trädstammarna finns det ingen anordning (de där krokarna, diverse kedjor, krokar, brickor på linor osv m.m.) som kan stoppa att vatten även forsar och skvätter längs linor ner till hängmattan... Kmr jag vara säker på att det inte blir något regn eller bara lite dugg - då kanske hängmattan får följa med men inte annars.
 
Jag brukar knyta lite korta paracordsnuttar på linan och då brukar vattnet åka via dom istället för in i hammocken. Visa bilaga 20304

Ja, precis. Det fungerar vid lättare skurar. Men vid ordentligt regn så tar sig vattnet förbi såna där, hade nog 10 stycken på rad men det hjälpte föga.


(Jag hade en tarp på säkert 5 meters längd, så jag hade ca 1,5m på var sida om hängmattan att försöka sätta olika stopp på. provade alla tips i stora hängmatte-tråden, alla hjälpte litegranna med vid värsta åskskurarna fanns inget som stoppa vattnet helt. inte ens öppna metallringer, tänk som ett C där öppningen är neråt. När det rinner mkt vatten så skvätter det över och rinner vidare på andra sidan.)
 
Ok sånt massivt regnrusk har jag inte varit i med hammocken :)

Ja det var verkligen ett hårt test jag gjorde. Vanliga sommarskurar är nog inget problem med lite sådana avrinnings-grejer.

Kan säga också att det höll tätt i ett par timmars super-åsk-regn, men regnet höll i hela natten och på morgonen var allt blött och jag såg hur det rann och stänkte förbi alla "vatten-hinder".
Natten efter hade jag ennu fler vattenstopp men det var samma sak igen. Torrt några timmar men till sist letar sig vattnet fram.
 
Jag har två stycken HH, en med dragkedja och en med kardborre. Dragkedja är smidigast alla gånger. Bara en sådan sak som att koka morgonkaffet direkt från hammocken är en vinnare. Oavsett modell så är HH smidiga på så sett att man får ett färdigt kit och som funkar fint. Om man bara är ute några få sommarnätter dessutom så gör det nog varken från eller till om man köper från någon av de populära märkena. Jag skulle inte ge mig ut utan någon form av liggunderlag, cellplast eller uppblåsbart (HH Shelter har jag inte testat), och en varmare-än-du-skulle-haft-i-tält-sovsäck. Vinden kyler ner mycket.

Jag har haft en del missärnätter i mina hammockar och skulle inte vilja påstå att hammock varken är lättare, smidigare eller billigare. En HH Deluxe med under- och övertäcke från SnugPak tar upp väldigt mycket plats i ryggsäcken (även i kompressionspåse). Det krävs lite meckande och några försök för att få till det bra. För min del gick det rätt fort fram tills jag började modda med olika hängsystem, under- och övertäcke, separat större tarp osv. Men nu har jag ett system som fungerar året runt och är helnöjd. Riktigt gött sätt att sova på och mysfaktorn är hög!

Just nu sneglar jag på en Thunderbird från Dream Hammock.
 
Jag har två stycken HH, en med dragkedja och en med kardborre. Dragkedja är smidigast alla gånger. Bara en sådan sak som att koka morgonkaffet direkt från hammocken är en vinnare. Oavsett modell så är HH smidiga på så sett att man får ett färdigt kit och som funkar fint. Om man bara är ute några få sommarnätter dessutom så gör det nog varken från eller till om man köper från någon av de populära märkena. Jag skulle inte ge mig ut utan någon form av liggunderlag, cellplast eller uppblåsbart (HH Shelter har jag inte testat), och en varmare-än-du-skulle-haft-i-tält-sovsäck. Vinden kyler ner mycket.

Jag har haft en del missärnätter i mina hammockar och skulle inte vilja påstå att hammock varken är lättare, smidigare eller billigare. En HH Deluxe med under- och övertäcke från SnugPak tar upp väldigt mycket plats i ryggsäcken (även i kompressionspåse). Det krävs lite meckande och några försök för att få till det bra. För min del gick det rätt fort fram tills jag började modda med olika hängsystem, under- och övertäcke, separat större tarp osv. Men nu har jag ett system som fungerar året runt och är helnöjd. Riktigt gött sätt att sova på och mysfaktorn är hög!

Just nu sneglar jag på en Thunderbird från Dream Hammock.
Intressant tråd och kommentarer i helhet. Vilken lösning använder du idag? Måste ta nästa steg med min Hennesy för att bli helt nöjd. Lite tråkigt om axlar och kallt för ryggen just nu så lite trix och fix på min att göra lista!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Oj, man är iväg några dagar och då ramlar det in två sidor med svar! :D

Som det ser ut nu, så tror jag att jag satsar på en modell med dragkedja och lägger till en större tarp, och double bubble. Eventuellt så kan man ju komprimera en fleecefilt och ta med i packningen och ha mellan paden och hängmattan.
 
Gällande regnvatten som letar sig ned för upphängningen har jag aldrig haft problem med det.

Hade hela riggen uppe nu ett par dagar på Öland under alla dessa regn stormar som drabbat landet och ytan under tarpen var det torraste stället på hela tomten, hängmattan lika så.

Kan det bero på själva upphängningens material eller dyl?

Gällande packvolym så är det nog lika samma som om man sover i tält...

Min hammock, ej Hennesey, är likt en en 1l Nalgene flaska i volym och med myggnätet ytterligare 0.5l.

Tarpen ca 1,5l.
Sedan så kommer ju ett liggunderlag eller Underquilt.
Min UQ är av dun och komprimeras väl, och tar samma plats om inte mindre än mitt Thermarest Trail Pro jag använde tidigare.

Vad jag förstått, ingen egen erfarenhet dock, så är väl inte HH det mest kompakta och lättaste systemet?

Även OM jag genom att växla till att sova i Hängmatta hade fördubblat pack volymen hade det varit värt det för mig, skönare nattsömn är svårt att få till skogs för mig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Intressant tråd och kommentarer i helhet. Vilken lösning använder du idag? Måste ta nästa steg med min Hennesy för att bli helt nöjd. Lite tråkigt om axlar och kallt för ryggen just nu så lite trix och fix på min att göra lista!

Jag använder över- och undertäcke från HammockGear. Det är dunfyllning, packas ihop litet, och temp ligger på runt -7 (finns andra varitanter också). För att hänga upp min HH använder jag det som nämnts tidigare, ett par ringar, remmar och Dutch clips. En separat DD 3x3 tarp med "Continuous Ridgeline" från Dutch. Både tarpen och hängmattan packar jag ner i varsitt ormskinn och spänner fast utanpå ryggsäcken. Systemet är under stadig evolution men detta är smidigt och praktiskt för mig. Tarp och övertäcke hänger med på de flesta ikke-hängmatteäventyr också.

Det där med kallt om ryggen känner jag väl igen. I mitt fall så är det oftast för att undertäcket sitter för löst och det blir glapp mellan täcket och hängmattan. Kanske att det är fallet med ditt SS också och eventuellt kan du justera hängvinkeln på mattan för att få ett jämnare "häng" utan luftfickor - inget jag vet, men det hade jag provat iaf :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.