Hammock för nybörjare

Börjar med att be om ursäkt för om mina frågor redan besvarats i annan tråd, har sökt runt lite, men inte hittat de svaren jag är ute efter.

Är väldigt sällan ute i skogen och övernattar, på sin höjd en gång om året (festivaler räknas inte) och har alltid kört med samma tält jag använder på festivaler. Dvs ett förvånansvärt robust, men alldeles för stort för en person, och aaalldeles för tungt för att vandra med, tremannatält från typ Biltema. Är dock sugen på att satsa mer på en behagligare vandringsupplevelse och letar därför efter en enkel och lätt, och gärna ganska billig, lösning.
Är lite inne på en Hennessy Hammock, och undrar vad som behövs för att klara en sommarnatt där det är 10 grader, en del blåst, och eventuellt lite regn.
Räcker en expedition standardmodell med tarpen som följer med? Gissar på att man behöver någon form av isolering i en hängmatta, räcker det med Hennessy radiant double bubble pad, och lägger man då den rätt uppochner i Hängmattan och sedan lägger man sig i sovsäcken ovanpå?

Eller är det bättre att satsa på ett enmannatält?

Tack på förhand!
 
Om det är vanligt sommarväder så kör jag utan isolering. Annars använder jag en strandmadrass som underlägg. Har ingen erfarenhet av det där underlägget, men det är säkert ok.
 
Kul med en till blivande hängare! Jag sover i en Hennesy Explorer Ultralite Asym med dragkedja om jag minns beteckningen rätt. Sover bra i den men jag är ganska frusen av mig. Du behöver någon sorts isolering undertill, att sova helt utan skulle jag inte fixa eftersom ev vind kyler ryggen snabbt! Jag använder hennesy egna 4 season lösning där man hänger en duk under hängmattan, och sedan en petar in en isolerande matta mellan själva hängmattan och duken (gillar inte lösningen) . Bubble Pad har jag också men tycker den tar plats på väskan och inte gör sådan stor nytta.

Jag kikar nu på Snugpack eller Underquilt från UK Hammocks som i princip är en sovsäck man hänger under hängmattan..

Så, är du frusen som jag behövs något på utsidan undertill! Sommarvärme? Ja kanske går det utan men vinden kyler. Lycka till!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Om du köper en Hennessy Hammock med Radiant double bubble pad klarar du dig till +10. Jag är oerhört frusen och har klarat mig ner till +5 faktiskt. Men visst, det är ganska bra att helgardera sig. Är det på gränsen kanske det är bra att du använder ett vanligt cellplastunderlag, som komplement.

Radiant double bubble pad lägger du bara rätt i hängmattan och sedan kan du lägga dig gott. Det finns fästen i hängmattan, så den inte glider runt för mycket vilket är praktiskt. Jag har mycket goda erfarenheter av den och rekommenderar den varmt.

Vad det gäller Hennessys hammockar generellt bör du tänka på att de är ganska små i modellerna. Är du över 1.80 ska du definitivt köpa De Luxe-modell, och är du väldigt långt bör du köpa en Safari. Det finns två varianter, en med öppning underifrån, och en med dragkedja. Där går ju meningarna isär, men vill du använda den till att ligga/sitta i dagtid bör du köpa med dragkedja.
 
Vad det gäller Hennessys hammockar generellt bör du tänka på att de är ganska små i modellerna. Är du över 1.80 ska du definitivt köpa De Luxe-modell, och är du väldigt långt bör du köpa en Safari. Det finns två varianter, en med öppning underifrån, och en med dragkedja. Där går ju meningarna isär, men vill du använda den till att ligga/sitta i dagtid bör du köpa med dragkedja.

Hej

Det här var en spännande tråd då jag liksom trådskaparen har samma förutsättningar vad gäller övernattning i det fria och också väljer mellan tält och Hennesy hammock.

Det som fotografiskt skriver sammanfattar ganska bra varför just jag inte skaffat hammock. Dels känner jag mig osäker på vilken modell som passar bäst samt om man ska välja Zip eller Classic. Dessutom har jag för mig att en Safari kommer med större (och bättre?) tarp vilket också spär på beslutsångesten.

Är det någon som känner till återförsäljare, event el.dyl. där man kan få klämma och känna lite för att få sig en bättre uppfattning?
 
Hej!
Jag har en Expedition Asym Zip och är helnöjd.
Jag är 1,85 lång och väger stabila 113 kilo. Jag upplever inga problem vad gäller längden eller vikten.
Istället för att köpa Radiant double bubble pad från Hennessy kan du köpa sol och snö skydd på biltema och modda den lite grann så du kan fästa den i hammocken.
Jag kör med ett vanligt cellplast liggunderlag som är 70cm brett som jag klippt av så den är ca 120-130 cm lång, så den täcker rygg och bak. Är den längre blir det bara knöligt.

Häng skönt
 
Hej

Det här var en spännande tråd då jag liksom trådskaparen har samma förutsättningar vad gäller övernattning i det fria och också väljer mellan tält och Hennesy hammock.

Det som fotografiskt skriver sammanfattar ganska bra varför just jag inte skaffat hammock. Dels känner jag mig osäker på vilken modell som passar bäst samt om man ska välja Zip eller Classic. Dessutom har jag för mig att en Safari kommer med större (och bättre?) tarp vilket också spär på beslutsångesten.

Är det någon som känner till återförsäljare, event el.dyl. där man kan få klämma och känna lite för att få sig en bättre uppfattning?

Du kan välja hur/vad du vill ha till din hammock om du beställer från Hennessy.
 
Du kan välja hur/vad du vill ha till din hammock om du beställer från Hennessy.

Jo det har jag förstått men det innebär ju inte att jag vet vad som passar bäst. Det var därför jag undrade om det finns återförsäljare som har visningsexemplar så man kan testa på skillnaderna mellan modell och öppningstyp...
 
Tycker absolut att du ska köpa en Hennessy. Jag förespråkar zip modellen alla gånger före det här med att gå in underifrån som ser bara ser jobbigt ut. Speciellt om du har en underquilt samt att du ska hoppa in i sovsäcken.
Sen är det som sagt innan en riktig fördel om du vill använda den som stol osv vid t ex matlagning.

Jag har använt min HH explorer deluxe i tre år och jag är verkligen supernöjd!
Är 1.85 lång och väger 97 kg och det är gott om utrymme.

Satsa på en HH Explorer deluxe och en underquilt. Har en från snugpack som jag tycker är riktigt bra. Sovit många gånger i temperaturer när -10 C.

Vidare så tycker jag tarpen som medföljer är lite för liten så därför har jag köpt till en Hex rainfly som jag använder i stället. Vill du komma lite billigare undan kan du även köpa DD hammocks 3x3 m tarp som även den gör sitt jobb.
men köp inte deras hammockar. Har en kompis som hade en sådan och komforten var helt värdelös!

Välkommen upp i luften, hej då marken!
 
Det finns en hel del leverantörer av hammockar i Sverige, och det finns också en hel del europeiska, som säljer andra modeller som framförallt erbjuder lägre vikt, och enklare uppsättning. Men. Jag skulle definitivt rekommendera an Hennessy, och en HexTarp. Skulle du också köpa en Snugpak underquilt, har du en relativt billig hammock, med allt du kan tänka dig konfortmässigt. Tarpen klarar ordentliga regnskurar, och är mycket slitstark. För övrigt finns det en facebookgrupp som heter "Hammockers in europe", dit du kan vända dig till över 400 entusiastiser.
 
Fotografiskt har en poäng där med både vikten och upphängningen. Hennessy ligger i den lite tyngre viktklassen och det finns som sagt liknande som väger mindre. Men Hennessy är å andra sidan jävulst "rejäl" Sen är upphängningen som medföljer Hennessy ganska kass. Jag har moddat min och bytt ut till Webbing och ringar istället för rep. Men sånt där kommer med tiden :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.