Hållbarhet på torkad köttfärs?

Hej!

Jag ska iväg en vecka till "vildmarken" i slutet av juli och tänkte torka köttfärs (eller annat kött om någon har bättre förslag). Dock måste jag torka köttet redan i början av juli då jag är på resande fot konstant i juli. Så mina frågor är:

- Måste det vara färskmalet kött? Funkar det med fryst eller någon dag gammal vakuumpackad?
- Hur förvarar man det torkade köttet bäst efter torkning tills jag ska iväg? Kyl eller frys?
- Vad är lämpligast av nöt- och fläskfärs? Blandfärs kanske?

Med vänlig hälsning

/M
 
hejsan
färsen bör vara så mager som möjligt(fett härsknar), hygienen är sedan mycket viktig...
jag maler själv för att kunna putsa bort det jag inte vill ha med...
häromdagen så käkade jag färs, lök, morot, paprika från förra säsongen som legat i plastpåsar i skafferiet.
men köp nötfärs -det duger gott och väl.
jag brukar fräsa på köttfärsen med lite sojaolja och buljong innan jag torkar den. den ska vara stenhård när den torkat klart..
kom ihåg att c-vitaminet inte klarar torkningen - c-brustablett funkar som måltidsdryck...;)
vänligen nils
 
skippa olja och buljong!

hejsan
färsen bör vara så mager som möjligt(fett härsknar), hygienen är sedan mycket viktig...
jag maler själv för att kunna putsa bort det jag inte vill ha med...
häromdagen så käkade jag färs, lök, morot, paprika från förra säsongen som legat i plastpåsar i skafferiet.
men köp nötfärs -det duger gott och väl.
jag brukar fräsa på köttfärsen med lite sojaolja och buljong innan jag torkar den. den ska vara stenhård när den torkat klart..
kom ihåg att c-vitaminet inte klarar torkningen - c-brustablett funkar som måltidsdryck...;)
vänligen nils

Jag håller med Hallonraden i allt utom att fräsa med olja och buljong! Fräs allt i en torr belagd panna för färg!!!
Lycka till!
Lars Östlin
 
Hej och tack för svaren!

Då är frågan bara om det måste vara nymalet? Eftersom man ändå kör det i stekpanna innan torkningen borde det ju funka med frusen färs som man tinar upp eller? Bakterier och annat borde ju dö i stekpannan...
 
Ingen som vet om det måste vara nymalen färs? Kan man använda fryst eller vaccumpackad?
 
Varför skulle det måsta vara nymalet? Jag har visserligen bara brytt mig om att torka köttfärs en gång, men då tog vi frusen har jag för mig, och det gick bra.

Enda skillnaden som jag kan se att du får mellan nymalen eller icke-nymalen är väl att bakterierna haft lite mer chans att skapa restprodukter i den icke-nymalna (och det är ju inte som att omalet kött är bakteriefritt heller...), men så länge den inte är dålig när du börjar torka den ser jag inte varför det skulle vara ett problem.
 
Jag ser egentligen inte heller problemet med fryst färs men läste någonstans att det är viktigt att det är nymalt annars är det stor risk för bakterier. De flesta bakterier lär väl ändå dö när man steker upp färsen...?
 
Hela grejen med torkningen är väl att man ger bakterierna en väldigt otrevlig miljö (inget vatten, bara torrt protein), vilket gör att bakteriernas processer går väldigt långsamt?

Isf så borde det inte göra så mycket. Det man blir sjuk av är väl restprodukter av bakteriernas nedbrytning (och i vissa fall bakterierna själva?). Torkningen minskar drastiskt ned nybildningen, men de restprodukter som finns, de finns, så sannolikt så ja, du kan säkert få aningen bättre hållbarhet med så färsk färs som möjligt, men sannolikt borde inte fryst/vacuumförpackad köttfärs vara så dålig att det blir ett problem inom intressant tid (om du inte köper den ompackade från ica that is ;D).

Observera dock att detta är resonemang utifrån en rätt begränsad erfarenhet av biologi och kött, så jag kan inte riktigt lova att det är sant. Råden följes på egen risk kort sagt :).
 
hejsan RGB
eftersom du skulle äta färsen inom några veckor så behöver du knappast oroa dej om den frysta färsen verkar ok...
däremot så är handhygienen noga - använd engångshandskar eller fryspåsar på händerna.

torrstek färsen med lite soja, torka sedan i tex ugnen på låg värme tills färsgrynen är stenhårda,

frys INTE in den torkade färsen - risk för iskristaller i påsen som sedan sabbar allt !

go tur ;)

vänligen nils
 
Kör på färs som malts i butiken med 1 dags bäst-före, inte sån som packats och ska hålla en vecka. Ju rödare färs desto mindre fett.

Antingen torkar du färsen någolunda naturell, dvs bara steker med peppar och salt, gärna i teflonpanna helt utan fett. Då kan du använda den till olika rätter, du sätter i buljongtärning vid tillagning om du ska göra en gryta.
Eller så gör du färdig köttfärssås med krossade tomater och allt som du låter reducera (koka bort vätska) och sedan torka. Den håller inte lika länge, men en månad skulle jag tro att inte är något problem.

Skrev ihop lite om att torka på min hemsida, http://ulf.ueh.se

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
Brune Hållbarhet på kebabkött Friluftsmat 9
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
TROY GARNER Angående hållbarhet smör i värme Friluftsmat 27
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.