vanlig tortelini fungerar bra
hållbar mat
- Trådstartare papua
- Start datum
jag tycker alltid att det är lika svårt att hitta på hållbar mat om man ska vara ute länge utan kylmöjligheter. hur länge håller sig egentligen maten och är det någon som har några bra tips på recept? det tenderar att alltid bli samma gamla mat och jag är alldeles för lat för att håla på och torka och greja.
Själv har jag köpt en food saver, vakumförpackare. Lagar den mat jag tycker om, vakumförpackar den. Blir ett tunt packet som inte tar plats. Första jag provade var att vakumförpacka ett vanligt smörgåspålägg (skinka) efter två månader i kylen smakade den som en nyöppnad förpackning. Vanlig hemlagad mat håller hur bra som helst i två veckor.
Bumpar den här lite.
Om man tar bilen upp till fjällen och vandrar nån vecka, så är det ju rackarns trevligt att ha lite god mat i bilen som väntar när man kommer tillbaka, men är svårt att ha en kylväska som håller så länge utan att tömma bilbatteriet.
Funderar på om man skulle kunna förvara en vakuumförpackad köttbit i älven under en sten tillsammans med några öl. Men skulle köttet klara sig en vecka? Så brukar jag förvara mat och kyla ölen under kajakturen, men då blir det ju max en eller två dygn. I ett kylskåp tror jag det skulle klara sig, och det är väl inte så mycket varmare i älven kring Kvikkjokk på sommarn? Nån som gjort nåt sånt en längre tid?
(Inte säkert det blir just Kvikkjokk och där kanske finns restaurang.)