hållbar mat

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Citat:
Skölj quinoa i hett vatten. Koka upp vatten, tillsätt quinoa och koka under lock på svag värme i 12 - 15 minuter.
Öööh, nej.

snabbquinoa kokas 5 min

jag tycker alltid att det är lika svårt att hitta på hållbar mat om man ska vara ute länge utan kylmöjligheter. hur länge håller sig egentligen maten och är det någon som har några bra tips på recept? det tenderar att alltid bli samma gamla mat och jag är alldeles för lat för att håla på och torka och greja.

Själv har jag köpt en food saver, vakumförpackare. Lagar den mat jag tycker om, vakumförpackar den. Blir ett tunt packet som inte tar plats. Första jag provade var att vakumförpacka ett vanligt smörgåspålägg (skinka) efter två månader i kylen smakade den som en nyöppnad förpackning. Vanlig hemlagad mat håller hur bra som helst i två veckor.

Torkade charkuterier

Torkade charkuterier funkar bra. Här några exempel:
  • Renkött
  • Oxfilé/fläskfilé
  • Salami
  • Diverse torrare korvar
  • Coppa
  • Parmaskinka

Sist hade jag med salami som jag blandade med nudlar och cous-cous. Det blev riktigt gott när salamin värmdes upp lite. Som smaksättning använde jag Varma koppen thai till couscousen och smakpaketet till nudlarna. Barilla Tortellini funkade också bra, men undvik sådana med alltör mycket ost i. Det blev ett helvete att diska.

En sak jag skulle vilja testa , men inte vågat ha med ännu är rökt kalkon som alternativ till kyckling. Är det någon som testat det? Det borde väl hålla i en vecka om det är vakuumförpackat?

Det stora problemet är att mycket av det som säljs som "torkat" idag inte är ordentligt torkat. Jag brukar akta mig för grejer som ligger i kyldisken eller är vakuumförpackade för de klarar sig antagligen inte särskilt bra utan kylan och den lufttäta förpackningen.

jag lagar vilken mat jag vill men med så lite grädde som möjligt, sen delar jag upp maten i portions storlek och vakuumpackar den, har det i kylen och under bilfärden så har jag maten i kylväska, maten håller jätte bra, under tiden på fjället så har jag maten i kallkälla eller i bäcken där det är lite svalare.

Själv har jag köpt en food saver, vakumförpackare. Lagar den mat jag tycker om, vakumförpackar den. Blir ett tunt packet som inte tar plats. Första jag provade var att vakumförpacka ett vanligt smörgåspålägg (skinka) efter två månader i kylen smakade den som en nyöppnad förpackning. Vanlig hemlagad mat håller hur bra som helst i två veckor.

Vilken vakuummaskin har du länsman?

Bumpar den här lite.

Om man tar bilen upp till fjällen och vandrar nån vecka, så är det ju rackarns trevligt att ha lite god mat i bilen som väntar när man kommer tillbaka, men är svårt att ha en kylväska som håller så länge utan att tömma bilbatteriet.

Funderar på om man skulle kunna förvara en vakuumförpackad köttbit i älven under en sten tillsammans med några öl. Men skulle köttet klara sig en vecka? Så brukar jag förvara mat och kyla ölen under kajakturen, men då blir det ju max en eller två dygn. I ett kylskåp tror jag det skulle klara sig, och det är väl inte så mycket varmare i älven kring Kvikkjokk på sommarn? Nån som gjort nåt sånt en längre tid?

(Inte säkert det blir just Kvikkjokk och där kanske finns restaurang.)

Bumpar den här lite.

Om man tar bilen upp till fjällen och vandrar nån vecka, så är det ju rackarns trevligt att ha lite god mat i bilen som väntar när man kommer tillbaka, men är svårt att ha en kylväska som håller så länge utan att tömma bilbatteriet.

Funderar på om man skulle kunna förvara en vakuumförpackad köttbit i älven under en sten tillsammans med några öl. Men skulle köttet klara sig en vecka? Så brukar jag förvara mat och kyla ölen under kajakturen, men då blir det ju max en eller två dygn. I ett kylskåp tror jag det skulle klara sig, och det är väl inte så mycket varmare i älven kring Kvikkjokk på sommarn? Nån som gjort nåt sånt en längre tid?

(Inte säkert det blir just Kvikkjokk och där kanske finns restaurang.)

Slutar du på ett sådant ställe kan du ju lägga din egna mat i gästkylen tills du kommer tillbaka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips