Haglöfs backup - någon som har?

Jag behöver en ny ryggsäck för jobbet och har tittat på Haglöfs Backup i alla dess former och varianter (evo, ej evo, 12, 15, 17) Vad jag kan förstå har den två djupa fack, ett lite mindre i bak med "datorpåse" och ett större i fram. Har jag rätt? Hur stor är skillnaden i storlek mellan de olika väskorna, ja förutom att datorpåsen passar olika storlekar på datorer? Jag kommer inte att bära runt någon dator men behöver ett extrafack för mappar och kollegieblock.

Finns alternativ

Jag har sedan en Haglöfs Backup sedan tre år. Bra och kraftig ryggsäck med bekväma funktioner. Men. Dyr och rymmer inte så mycket som jag trodde. I det bakre facket finns en komplett vaddera datorkasse med handtag och allt. Förvisso bra om man hanterar datorn separat, men varför göra det? I allt annat blir det precis dubbelt så mycket stoppning som behövs mot ryggsidan, datorskyddet är lika kraftigt där trots att ryggplattan är kraftigt vadderad. Overkill helt enkelt. Dessutom är säcken med dator i svår att nå saker i botten, den fungerar liksom toppmatat. Organiserfickan är bra, problemet är att om man laddar fickorna blir det än svårare att nå ner i säcken.
Ett trevligt alternativ till en fjärdedel av kostnaden och halva vikten är Everest 25 l Travel som säljs på Stadium. Skall du inte ha dator men papper och mappar räcker den, på tre sidor, tunnare vadderingen för dator länge. Everestsäcken har dessutom småprylarna i ett yttre fack, och tre nätfickor för vattenflaska och dyngvåta vantar. Jag har en märklig känsla av att Everesten är större invändigt än utvändigt, ett par joggingskor med tillhörande småkläder går märkligt nog ner till sammans med datorn. Haglöfens gummisnöre för jacka/hjälm på utsidan är det enda jag saknar. Det får bli en runda med nål och tråd.
Mvh Bo

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har back-upen...
Bakre facket passar bra till dator/mappar och om du vill bära datorn själv tycker jag väskan funkar utmärkt (dock totalt onödig och skrymmande om du inte har dator i den).

Fick min via jobbet men ska jag vara ärlig så tycker jag den funkar bättre som "day pack" för friluftsaktiviteter än som "kontorsväska"(camelback passar t.ex. i "dator facket")...

Den rymmer inte så mycket som man tror när man har dator/mapp i bakre facket och när den är välfylld så är det svårt att nyttja alla de smarta facken/fickorna som finns i den "stora" fickan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips