Härda fötterna

Fotvård, dubbla sockar och lite lagom "gå-in" kängorna är den bekvämaste metoden. Speciellt då de flesta av dagens kängor är mycket bekväma att gå i och därför nsätan inte behöver gås in.

Härda dem genom att ge dem en omgång som de sent glömmer fungerar dock. Jag pratar inte kemikalier, utan om att gå dem trasiga i de kängor du tänker använda. Rejäla blåsor, gärna blodigt och att fortsätta gå tills nerverna slutar säga aj (pga att du ändå inte bryr dig). Du skall nätt och jämnt kunna gå dagen efter (gärna behöva hjälp av kryckor).

Men då detta sätt av förklarliga skäl är rätt plågsamt, så det skall till rejäla strapatser (under lång tid och tidspress) innan jag rekommenderar denna metod. Dessutom måste du ge fötterna ett par veckor att läka ihop också. Så handlar det inte om ett par månader av vandring, så kör den bekväma metoden.
 
Gå in...

För att citera mig själv:

"...Jag själv har kängor ur båda "domänen", och när jag började gå in mina Lundhags så fyllde jag dem vatten, tog superbilliga strumpor och gick så långt jag förmådde. Efter det gick jag typ två veckor med Meindl, för det var det ända mina fötter klarade av. Efter tre veckor gjorde jag om proceduren. "No Pain - No Gain"..."

Mer om att "gå in" eller köpa kängor utan "ingångsbehov" här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11888
 
Fram med fotfilen. Det är rätt metod. Fötterna ska vara mjuka och utan förhårdnader. Vet man att man ändå brukar få skavsår/blåsor under längre vardringar, så är det en god ide att tejpa fötterna i förebyggande syfte innan man ger sig iväg. Jag brukar använda Elastoplast (den 8 cm breda varianten) som finns att köpa på apoteket.

När man tejpar är det viktigt att inte få några onödiga veck på tejpen, om man får veck (ibland är det oundvikligt) så får man använda saxen för att snygga till. Se i möjligaste mån till att kanten av tejpen inte hamnar på trampytan av foten. Se till at inte tejpa in foten helt. Tejpa inte enligt den lilla bild på förpackningen för den visar hur man tejpar ett stödförband av något slag.
 
Kemikalietips

"Absolut Torr" som tillhandahålls på Apoteket innehåller aluminiumklorid som aktiv substans. Den beskrivs som helt ofarlig och blockerar i stort sett svettning. Svettning är till för att reglera kroppstemperaturen, vilket ändå inte fungerar inuti skorna, och genom att inte svettas om fötterna förbättras oddsen att fötterna ska förbli torra under hela vandringen. Om man lätt får torrsprickor är det naturligtvis viktigt att smörja in fötterna väl med någon lämplig fuktbevarande kräm. Ska man ut på en längre tur bör behandlingen upprepas under turen.

Torra fötter och strumpor minskar friktionen mellan lagren samt gör att huden håller bättre.

Applicerat på hela kroppen förlorar man dock förmågan att reglera temperaturen och kommer att dö...
 
Smörja in

Jag har nu läst större delen av inlägget. Många pratar om att smörja in fötterna på kvällen. Men med vad skall man smörja?

Novis i smörja och medel
Pelle
 
Helosansalva, matolja, smör, arme´ns läppsmörja, ja kort sagt, något fett man har med sig som man kan använda till det mesta.
 
Smörjmedel...

Är inte Helosan överreklamerat. De gånger jag testat har jag bara blivit lite mjukare/fetare vilket gjort mig besviken. Många jag träffat pratar sig varma för detta humbug-medel...
 
Bra salva!

Apoteket har vaselin med salicylsyra i olika procentsatser. Det är oslagbart, fick tipset av en receptarie på ett apotek. Hon berättade att salvan används bla. av de med psoriasis. Salvan tar bort förhårdnader och mjukar upp rejält! Jag använder 1% salva, min pojkvän som springer div. långlopp använder sig av den 5% salva. Ett annat tips är att använda talk, finns också billigt på apotek, till fötter, rumpor, ljumskar etc.
Ingela
 
Helosan

inkanstar; sa:
...Det är oslagbart, fick tipset av en receptarie på ett apotek. Hon berättade att salvan används bla. av de med psoriasis. Salvan tar bort förhårdnader och mjukar upp rejält!...
Precis som taget ur mina kompisars pratbubblor... Alla pratar om sjuksköterskors och hud-o-loger lovord. När jag hade blöta händer i blöta läderhandskar i mars så blev mina händer väldigt torra. Helosan hjälpte obetydligt. Besviken.
-Är det något allvarligt fel på mig ?!?
 
Fotsvettsoperation?

Kabonk; sa:
"Absolut Torr" som tillhandahålls på Apoteket innehåller aluminiumklorid som aktiv substans. Den beskrivs som helt ofarlig och blockerar i stort sett svettning.

Applicerat på hela kroppen förlorar man dock förmågan att reglera temperaturen och kommer att dö...

Har sett på TV om folk som (dock inte helt riskfritt) har opererat bort handsvett genom någonform av ganska avancerat ingrepp. Skulle man kunna tänka sig att göra samma sak på fötter? Har det gjorts? Skulle onekligen vara till stor nytta om man inte hade förmåga att svettas om fötterna...
 
Re: Fotsvettsoperation?

1145; sa:
Har sett på TV om folk som (dock inte helt riskfritt) har opererat bort handsvett genom någonform av ganska avancerat ingrepp. Skulle man kunna tänka sig att göra samma sak på fötter? Har det gjorts? Skulle onekligen vara till stor nytta om man inte hade förmåga att svettas om fötterna...
Så här i vårtider kan svettproblemen kvävas om man lackar fötterna ca 14 varv med Hempels båtlack. Har också hört om såna som testat med Roca-Gil, men de fick de allvarlig fotsvamp av...
 
Transtorakal sympatektomi kallas ingreppet för att "bota" handsvett och innebär att man bränner av vissa nervbanor som är involverade i svettreglering genom att via frisättning av acetylkolin stimulera ekkrina svettkörtlar. Av med nerven och ingen svettning. Ingreppet innebär dock relativt stora risker för allvarliga biverkningar.
Motsvarande för fötter har jag inte hört talas om och det föreligger väl egentligen inget stort behov för det heller.
Slutligen får jag lov att instämma i några av de föregående inläggen. Det bästa sättet att motverka fotproblem är att ha väl ingångna skor, att ha provat ut lämpliga sockkombinationer och fram för allt, sköta fötterna under vandring. Av med skorna varje rast, byt strumpor ofta och tejpa innan "köttiga" skavsår uppträder.

MVH
David
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.