Härda fötterna

Läste i en engelsk guidebok vissa, engelsmän antar jag, härdar fötterna inför vandring genom att gnida in dem med lacknafta. I princip borde det fungera eftersom mineraloljeprodukter torkar ut huden men ändå...
Är det någon som vet om vad riskerna är för allergi, förgiftning, etc? finns det någon som har använt metoden?

arne
 
Det var en liknande tråd uppe på Yahoo-gruppen backpackinglight för nån månad sen.

Slutsatsen blev att det inte är nån bra metod. Den bygger på missförståndet att förhårdnader gör fötterna tåligare, men förhårdnader är tvärtom en risk. Det är förhårdnader som ger skavsår och det är spruckna förhårdnader som ger jobbiga sprickor med infektioner.

Valkar är ok, men dem får man inte genom att smörja in fötterna.

Förhårdnader ska alltså filas bort och fötterna skall vara mjuka och fina, då minskar man risken för skavsår och sprickor.
 
Var kommer alla dessa tokiga ideer ifrån?
Det är ju ganska befängt att hälla lacknafta på fötterna. skulle inte förvåna om dessa ideer är någon kvarleva från 1800 talet

/Stefan
 
Jag är övertygad om att det går att härda fötterna. Och med härda menar jag att minska risken för blåsor.

Dock inte genom att gnida in dem i kemikalier och passivt vänta på under, utan genom att använda dem.

Spela badminton barfota eller nåt liknande, dvs snabba start och stopp (barfota viktigt). Kör du på hårt kommer du säkert att få blåsor under fötterna, men ger du dig inte så kommer du efter några gånger märka att blåsorna uteblir.

Jämnför med en ovan som hugger in och skyfflar grus -> blåsor i händerna. Fortsätt nästa dag och nästa, och efter ett tag uteblir blåsorna. Visserligen beror en del på att tekniken förbättras, men det är långt ifrån enbart det.

Leif...
 
Härda

Prova att använda kängorna ofta, gärna till allt. Varför inte spela badminton i kängorna, ju vanare fötterna är vid kängorna desto bättre. Dessutom, vad är mer streetwise än ett par sköna kängor.........
 
Welcome in the club, Arne...

Fick en massa goda tips i en tidigare diskussion, nämligen http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6751. Ta en titt!

Har avstått från behandling med kemikalier, knappast hälsosamt. Alla de andra tipsen är mer eller mindre prövade. Att köra hårt trots skavsår under långre tider leder för mej till att de ytliga nerverna skadas. Tappar känseln lokalt i 3-6 månader... Men visst går det att vänja fötterna till en viss grad, och kängorna ska definitivt brytas in i god tid innan längre vandringar.
Lycka till!

MVH My

(Tänk vad Utsidan är trevlig då man borde deklarera sina skatter istället...)
 
Kemisk härdning var det dummaste jag hört (läst) på länge. Om det var vettigt och fungerade borde en tub liquisol vara det enklaste, limmat vulkat och klart på ett dygn. Däremot mekanisk härdning, barfotapromenader, pjäxdans och annat roligt, det fungerar.
 
Re: Härda

DARLE; sa:
Prova att använda kängorna ofta, gärna till allt. Varför inte spela badminton i kängorna, ju vanare fötterna är vid kängorna desto bättre. Dessutom, vad är mer streetwise än ett par sköna kängor.........

Spela badminton i vandrarkängor? På vilka banor är det tillåtet?
 
Re: Re: Härda

strand; sa:
DARLE; sa:
Prova att använda kängorna ofta, gärna till allt. Varför inte spela badminton i kängorna, ju vanare fötterna är vid kängorna desto bättre. Dessutom, vad är mer streetwise än ett par sköna kängor.........

Spela badminton i vandrarkängor? På vilka banor är det tillåtet?

Under stjärnklara och vindstilla sommarnätter är det en fröjd att spela badminton på daggvåt gräsplätt. Intygas!

Själv tror jag inte heller på att "härda" fötterna. Snarare att man bör ge dem EXTRA mycket vård och omsorg innan man ger sig av på långtur. Att byta till rena och torra sockor flera gånger om dagen och smörja in fossingarna innan man glider ner i sovsäcken håller ofta de flesta bekymmer på avstånd. BRA kängor är dock en fördel, med eller utan rack :)
 
Härda fötter.....

Tror inte alls på fotogen på kroppen överhuvudtaget, aromrika petrokemiska produkter är allmänt sett giftiga.
Håll fötterna mjuka, tvätta, fila, smörj Heliosankräm eller Vet Pattesalva som är mycket billigare, alltid minst dubbla strumpor, för att få friktionen mellan sockorna och inte mellan socka och skinn. vid ansträngning. Se till att sockkombinatione håller dina fötter torra, Bolas tentoes gör det garanterat.
Det finns dock individer som är så ömfotade att de alltid får bekymmer med fossingarna, jag har stött på ett mindre antal.
Men med rätt fotvård före, rätt strumpor och stockar samt rätt kängor (En tjej med 36or orkar inte böja samtliga kängsulor!) så går det fint om man bara tränar fötterna långsamt. Även att gå styft 3 mil, på en dag, med packning.
Råden om att gå på blåsorna passar måhända förslagsställarna men definitivt inte alla. Det gäller att inte få blåsor....lätt sagt men också förebyggbart.
Väl preparerade fötter, rätt sockor och mjukgjorda kängor med vatten och fett. Våga gå lagom långt, läs kort till att börja med. Men upprepa frekvent och förläng. När fötterna tål 3-5 km i kängorna är det dags att börja träna höfter och axlar med ryggsäck, till att börja med med bara fikapaket, regnplagg , sittlapp och vattenpåse med slang i. Drick ofta.
Töm byxfickorna ta bort ev knivar och verktyg, telefoner från livremmen till att börja med...
Det kan behövas ett kontorsrum (se Colin Fletcher, The Complete walker) på ryggsäcksremmen, eller en magväska.

Go tur

Johan K
 
näää

Jag tror inte heller på en massa kemikalier och härdning av fötterna. Alla mäniskor reagerar olika i situationer. Under min värnplikt så var fotvården av yttersta vikt då vi gick längre och med tyngre packning än vad man normalt gör civilt. Fotvård är en långsam process som börjar med val av korrekta kängor och strumpkombination enligt beskrivning i inlägget ovan, sedan skall naturligtvis kängan gås in under en längre period. Att gå in en känga påverkar dock inte tryckskador på fötterna vid tung belastning, detta har jag alltid motverkat med sorbotansula i mina kängor. Sedan gäller det att förbereda fötterna också detta enligt ovanstående inlägg med filning och smorning. I det mimiltära så skulle fotvården skötas kontinuerligt under hela vandringen vilket innebär att man alltid tar av sina kängor och kontrollerar sina fötter under marchrasterna, då gäller det att identifiera och åtgärda problem med en gång. Skulle man ha fått en blåsa så kan man med en spruta suga ut vätskan via frisk hud så att skälva blåsan inte penetreras, efter tömning så tejpar man på blåsan. Jag tar personligen alltid med mig min fotvårdspåse som innehåller skalpel, spruta med nålar, fil, kräm, skumplast och tejp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.