Vad har ni på fötterna när ni vadar?

Satt och funderade om jag inte skulle kunna dra ner lite vikt på min fjällpackning genom att hitta ett på lättare "extra skor".

Just nu kör jag med ett par Teva-sandeler som vadar- och relaxpjuk. De väger dock 600 g och det känns som jag vill ner till 300 g

Vad använder ni?

Sockiplast kanske är det lättaste men ej så funktionellt ;o)
 
Jag vadar i mina vanliga kängor (Lundhags Professional) i kombination med ett par lätta (c:a 50g) "vadningsdamasker" som räcker strax ovanför knäna.

Man slipper bli nedkyld, och det tar bara någon minut att sätta på och ta av. Och dessutom mycket lättare än ett par sandaler.

Tyvärr ersätter de inte några relaxskor - de prioriterar jag bort på lättviktsvandringar.

Patrik
 
Håkan K; sa:
Nej, vikten motsvarar väl ungefär ett par Teva (min vana trogen, så skriver jag mest OT :)). Det är ingen viktbesparing, utan en komforthöjning! Torra, varma fötter och snabba förberedelser och "efterarbete vid vad.

/Håkan

Det du förlorar i vikt tjänar du väl in på att du rakar benen?
 
FJS90/91; sa:
Håkan K; sa:
Nej, vikten motsvarar väl ungefär ett par Teva (min vana trogen, så skriver jag mest OT :)). Det är ingen viktbesparing, utan en komforthöjning! Torra, varma fötter och snabba förberedelser och "efterarbete vid vad.

/Håkan

Det du förlorar i vikt tjänar du väl in på att du rakar benen?

Men då måste man ju ha hyveln med sig! Bättre en vaxning på skönhetssalongen, än 10 engångshyvlar på fjället, som ordspråket lyder.

/Håkan
 
Vanliga "Coverboots"

Jag kör med vanliga Coverboots (inte höga).
De går upp till strax under knät, och djupare vatten än så vadar jag inte över om jag inte måste.

De väger mindre än ett par Teva, håller fötterna torra, och är snabba att kitta.

Men om man litar på sina kängor kan man ju silvertejpa sina regnbrallor vid kängornas vrist. Det är nog det lättaste alternativet.
 
ruskja; sa:
1. Undviker vad...
2. Kängor, gortexbyxor alt damasker med remmar vid kängan.
3. Vid större vad så är det byxorna av, kängor om halsen och tevasandalerna på fötterna
Alt. 1 är bästa och går det inte så blir det alt. 2 vilket innebär att jag oftast springer över bäckar eller rör mig snabbt - använder två stavar. Om vattnet går knähögt eller om det är mycket brett så blir det alt.3.
Teva väger 604 gram och går att vandra i om det är fint väder och bra underlag. Som kuriosa kan nämnas att jag har Teva original - den första modellen som kom ut. // Roland
 
Aldrig sandaler...

Det känns som om att vada i sandaler ger en onödigt stor risk för skadade fötter och tår, en stenig fjällbäck med strömmande vatten kräver nåt bättre.

Jag har ett par höga Lundhags Pro så 30 cm klarar jag direkt, vid djupare vad blir det regnbyxor och eltejp eller kalsonger och ett par gamla tennisskor.
Håller för närvarande på att försöka sy ett par "Gore Tex" ben till mina Zip-Off byxor för att klara djupare vad utan att stanna och ändra klädsel.

/M
 
Numera använder jag ett par utmärkta badsandaler vid vadning, inköpta i Spanien för 25 kronor. De har faktiskt en riktigt bra spännanordning som säkert är kopierad från några märkessandaler. Men den största fördelen är att de väger betydligt mindre än ett par teva och de torkar mycket snabbt.

När vi är inne på ämnet vadarskor så undrar jag om det någon som hittat en Teva-sandal i Koupervagge i Sarek, lyckades med dödssynden att inte spänna fast sandalen ordentligt på ryggan efter ett vad. Inte så att jag vill ha tillbaks den, bara intressant att höra om nån sett den...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Fjällkjell Vilket företag har denna logotype? Utrustning allmänt 2
gundj Vad har hänt med Liquisole? Utrustning allmänt 8
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Glännman Har fastnat mellan två vandringstavar. BD vs Gipron Utrustning allmänt 5
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
Aleks_T Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu.. Utrustning allmänt 35
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29
Jockemeister För folk som har allt... Utrustning allmänt 6
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
KillerKaninen Moskosel har bytt namn Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
GustavOh Nu har EU gjort det igen Utrustning allmänt 20
acdcpeter MEC - vad har ni för erfarenheter? Utrustning allmänt 1
thureb Tyrolerhatt har jag Utrustning allmänt 3
thomas.gbg Prylviruset har slagit till! Utrustning allmänt 7
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
Avslmedl Vad har hänt med rödspriten? Utrustning allmänt 4
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
torpet Jag har missat nå't ! Utrustning allmänt 3
stoveman Vilket har bäst effetk Nova el MFS Utrustning allmänt 13
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
engstrom ALLA SOM HAR EN R310, LÄS !!! Utrustning allmänt 0
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 3
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.