Grövre däck på hybrid. Vad passar?

Jadå, ja har gjort likadant, man får vara lite försiktig och jobba hårdare på lättare stigar.
Min gaffel tålde inte det dock utan började glappa.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jadå, ja har gjort likadant, man får vara lite försiktig och jobba hårdare på lättare stigar.
Min gaffel tålde inte det dock utan började glappa.

jo det kan jag tänka mig att hybrider är ömtåligare men jag testar lite iaf. kommer mest ta det lugnt och inte dra på så mycket. Kommer ha packning också så det blir mer touringcykling i bl. a. skog.

Gjort det tidigare med orginaldäcken som höll, men inte mycket mer kanske.

vad skiljer gafflarna åt då?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gafflar verkar vara en hel vetenskap. Stor dämpväg borde spara både cyklist och cykeln från påfrestningar.

Jag har inte någon erfarenhet av sånt men vet att det är ett kärt diskussionsämne.

Thure

Jag tycker att det däcket ser lite väl grovmönstrat, men du vet väl bäst själv om du tycker att dina däck slirar för mycket. Så grova sidonabbar brukar krävas i lösa, blöta underlag och förhållandevis hög fart på slingriga stigar.

Grovmönstrat brukar inte vara speciellt trevligt på asfalt så frågan är vad du skall prioritera.

Man brukar tjäna på att beställa från Tyskland också om man beställer en uppsättning däck eller mer,om inte annat i utbud.

Happymtb är ett cykel- och mtb-forum med mycket matnyttigt och många dyra rekommendationer. Mtb för 35000:- på rea någon? :p
Dom har också köp och sälj samt en lista med butiker som är bra och billiga i tex Tyskland och England.

Det fick bli det här däcket. Schwalbe smart sam 42-622. Känns som att de är ganska tunna, så får väl se hur länge de håller, men kändes bra på testrundan igår kväll. Definitivt bättre grepp på de snö och isbelagda stigarna än de som satt på innan.

Bilagor

• 20180207_145424_HDR[1].jpg
    20180207_145424_HDR[1].jpg
    29.8 KB · Visningar: 476
Senast ändrad:
Ännu bättre med vinterdäck

Definitivt bättre grepp på de snö och isbelagda stigarna än de som satt på innan.
Vintercykling utan vinterdäck åtminstone fram är ett dåligt alternativ tycker jag. Bäst fäste blir det förstås med dubbdäck, men de är samtidigt riktigt tröga och trista att cykla med.
Jag har därför kompromissat och kör numera med dubbdäck fram och dubbfritt vinterdäck bak. Det fungerar riktigt bra, både map fäste och rull.

Dubbdäck: Schwalbe Marathon Winter
https://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-marathon-winter-spike-tyre/aid:707851

Dubbfritt vinterdäck: Continental Top Contact Winter II Premium Reflex
https://www.rosebikes.se/artikel/co...ter-ii-premium-reflex-folding-tyre/aid:643330

Även Michelin har ett dubbfritt vinterdäck, Michelin Stargrip https://bike.michelin.com/en/products/michelin-stargrip,
Det skall vara bra, dessutom mycket billigare jmf med Conti Winter, men det har jag ingen egen erfarenhet av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips