Grövre däck på hybrid. Vad passar?

Jadå, ja har gjort likadant, man får vara lite försiktig och jobba hårdare på lättare stigar.
Min gaffel tålde inte det dock utan började glappa.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jadå, ja har gjort likadant, man får vara lite försiktig och jobba hårdare på lättare stigar.
Min gaffel tålde inte det dock utan började glappa.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

jo det kan jag tänka mig att hybrider är ömtåligare men jag testar lite iaf. kommer mest ta det lugnt och inte dra på så mycket. Kommer ha packning också så det blir mer touringcykling i bl. a. skog.

Gjort det tidigare med orginaldäcken som höll, men inte mycket mer kanske.

vad skiljer gafflarna åt då?
 
Gafflar verkar vara en hel vetenskap. Stor dämpväg borde spara både cyklist och cykeln från påfrestningar.

Jag har inte någon erfarenhet av sånt men vet att det är ett kärt diskussionsämne.

Thure
 

Jag tycker att det däcket ser lite väl grovmönstrat, men du vet väl bäst själv om du tycker att dina däck slirar för mycket. Så grova sidonabbar brukar krävas i lösa, blöta underlag och förhållandevis hög fart på slingriga stigar.

Grovmönstrat brukar inte vara speciellt trevligt på asfalt så frågan är vad du skall prioritera.
 
Man brukar tjäna på att beställa från Tyskland också om man beställer en uppsättning däck eller mer,om inte annat i utbud.

Happymtb är ett cykel- och mtb-forum med mycket matnyttigt och många dyra rekommendationer. Mtb för 35000:- på rea någon? :p
Dom har också köp och sälj samt en lista med butiker som är bra och billiga i tex Tyskland och England.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Det fick bli det här däcket. Schwalbe smart sam 42-622. Känns som att de är ganska tunna, så får väl se hur länge de håller, men kändes bra på testrundan igår kväll. Definitivt bättre grepp på de snö och isbelagda stigarna än de som satt på innan.
 

Bilagor

  • 20180207_145424_HDR[1].jpg
    20180207_145424_HDR[1].jpg
    29.8 KB · Visningar: 492
Senast ändrad:

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Ännu bättre med vinterdäck

Definitivt bättre grepp på de snö och isbelagda stigarna än de som satt på innan.
Vintercykling utan vinterdäck åtminstone fram är ett dåligt alternativ tycker jag. Bäst fäste blir det förstås med dubbdäck, men de är samtidigt riktigt tröga och trista att cykla med.
Jag har därför kompromissat och kör numera med dubbdäck fram och dubbfritt vinterdäck bak. Det fungerar riktigt bra, både map fäste och rull.

Dubbdäck: Schwalbe Marathon Winter
https://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-marathon-winter-spike-tyre/aid:707851

Dubbfritt vinterdäck: Continental Top Contact Winter II Premium Reflex
https://www.rosebikes.se/artikel/co...ter-ii-premium-reflex-folding-tyre/aid:643330

Även Michelin har ett dubbfritt vinterdäck, Michelin Stargrip https://bike.michelin.com/en/products/michelin-stargrip,
Det skall vara bra, dessutom mycket billigare jmf med Conti Winter, men det har jag ingen egen erfarenhet av.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips