Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs!

Hej!

Letar efter en hybridcykel för åretruntbruk (vill ha plats för vinterdäck på vintern) som jag ska kunna sätta en cykelkorg på (på pakethållaren).

Vill ha 28 tum och ska främst cykla från hemmet till stan (ca 4 km enkel) i princip varje dag. Bortsett från segdraget vägbygge med grus är det asfalt som gäller.

Har letat länge och blivit lite klokare med tiden. Där jag bor (Nyköping) har jag hittat tre alternativ som jag väljer mellan. Skulle helst köpa här i stan, om inte omvägen till Sthlm eller Östergötland skulle vara extremt värd det prismässigt.

Ingen av dessa har stötdämpare, men jag ska ju mest cykla i ”stan” så det kvittar lite.
Alla har höj- och sänkbara styren, vilket jag värdesätter.

Så. Vilken är bäst när det kommer till kvalitet? Spontana reaktioner? Den sista har jag tyvärr dålig info på. Är de alls något att ha?

Alla är dammodeller.

HJÄLP!


Nishiki 301 (har kedjeskydd och navgenerator!)
Pris:5500

Ram: Aluminium 6061-T6
Gaffel: Hi-Ten D-type
Hjul: Shimano kassettnav bak, Shimano navdynamo fram
Däck: Schwalbe City Plus 40x622 med reflexsida och punkteringsskydd
Bromsar: Shimano rullbroms fram & bak
Vevparti: Shimano M191
Växelreglage: Shimano ST-EF60
Bakväxel: Shimano Alivio
Framväxel: Shimano M191
Utväxling: 21 växlar, bak 11-28, fram 48/38/28


Trek T220 (tyvärr navdynamo, men skön!)
Pris: 5500

Ram: Alpha Silver Aluminium, formad
Gaffel: Härdade stålben, styrrör i CrMo-stål
Hjul: Shimano Dynamo-framnav, Shimano RM60-baknav, aluminiumfälgar
Däck: Bontrager H2, 622 x 37c
Växlar: Shimano EF60, 8-delad
Framväxel: Shimano M190
Bakväxel: Shimano Acera
Vevparti: Shimano M171, 48/38/28
Kassett: Shimano HG40 11-32, 8-delad
Styrlager: Halvintegrerade kassettlager, kapslade
Bromsar: Tektro V-bromsar med Shimano EF60-bromshandtag
Dynamo: Shimano Dynamo-nav


REACYKEL:
Cresent Sport (äldre modell, kanske är en Crescent Logic 318 från typ 2008?)
Pris: Ca 5000 med korg och allt

Lysen: Batteri
Broms: Mekanisk Skivbroms
Växlar: 8
 
Köp en så lätt cykel som möjligt och med lättrullande däck = inte någon gaffel som bara väger om du cyklar på gata. Om man har tillräckligt bred gaffel så kan man köpa nabbdäck eller dubbdäck till höst och vinter senare.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej JannaKristin!


Jag köpte i våras en Nishiki Hybrid 401 som jag nu cyklat 90 mil på.
Den är jag väldig nöjd med! :)

Den ser ut på detta viset extrautrustad med pakethållare, packbox & Brooks lädersadel:
 

Bilagor

  • 2012-05-06_14-34-16_764.jpg
    2012-05-06_14-34-16_764.jpg
    83.7 KB · Visningar: 6,708
1 Fjädring är för stan och terräng, att ha fjäderpaket på landsväg är bara vikt i värsta fall om du kan låsa gaffeln annars äter det energi.

2 båda har extrema växlar där bak fråga (men detta är vanligt för denna typa av cykel,tyvärr) om du kan få med 12-27 eller 12-25 istället, då får du lite tätare mellan växlarna.blir mer harmoniskt så.

Jag brukar säga att med en 12a där bak kan man cykla lika många km/h som du har tänder där fram och dina alternativ har 48 fram så du kan cykla 48 km/h och lite till om du vill och bekvämt 2/3 delar av detta.

Jag som egentligen bara cyklar cyklocross (med terrängdäck och bockstyre) och landsväg kan säga att redan 48 fram och 12 bak är en rätt hög växel men helt OK och 36 fram och 27 bak tar mig i princip SITTANDES upp för alla backar och detta i luxemburg!!! onödigt helt enkelt med 28 fram och i princip lika många kugg bak. Bor du dessutom i holland,danmark eller blekinge blir detta rent löjligt.

(enligt mig skulle denna typ av cykel ha en 48/34 fram och en 9 växlad 12-27 bak. enklare tycker jag med dubbel fram men detta är smaksak).
 
(enligt mig skulle denna typ av cykel ha en 48/34 fram och en 9 växlad 12-27 bak. enklare tycker jag med dubbel fram men detta är smaksak).

Personligen föredrar jag mindre skillnad mellan kuggantalen fram då det är irriterande att behöva justera ett par snäpp med bakbäxeln när man byter mellan framdreven.

Men mycket hänger på hur mycket backar och växlingar du har på din pendlingssträcka. Kanske rör du framväxeln sällan.

Thure
 
an detar jag det ej
Personligen föredrar jag mindre skillnad mellan kuggantalen fram då det är irriterande att behöva justera ett par snäpp med bakbäxeln när man byter mellan framdreven.

Men mycket hänger på hur mycket backar och växlingar du har på din pendlingssträcka. Kanske rör du framväxeln sällan.

Thure

Ja 48 fram ner till 23 eller 25 bak funkar också lite uppför dvs jag vill ha kontroll och inte mekla för mycket med framväxeln. bakväxlarna växlar jag hela tiden nästan intuitivt men där fram fixar jag det ej så utan det är vid det lutet, osv...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips