Gravid - hur göra med vattnet?

Tror hon bara var orolig för att bli sjuk.

Fjällvatten är ju rent så så det är bara att koka och köra genom kaffefilter för o slippa småinsekter och så.

Grumligare vatten med risk för oljekontaminering med mera tar ett kolfilter hand om.

Annars en sån där pump om man inte har koll , jag anser dock att dom mest är för
hotell kranvatten.Däremot om man är ute mycket i skogen , där går det att lösa med det jag föreslog.

Blev pissesjuk i England i höstas av kranvatten , skulle ut på en kafe runda på morgonen 08 och drack kranvatten innan - smack.

Det var gonatt - matförgifting ala brutale.

Fjällbäcksvatten är inga problem
 
Men troligtvis är barndödligheten (även ofödda) betydligt större i andra delar av världen. Så en sådan jämförelse är kanske inte den bästa.
/Jimmy

Det är iofs sant men barndödligheten blir väl inte mycket lägre än i norden så då borde man väl inte vistas utanför norden överhuvudaget om man är gravid eller har små barn.;)
 
Tackar för tips!

Jag måste dock tillägga att jag alrdig varit orolig för att dricka vattnet i svenska fjällen som ogravid, egen magsjuka el dyl kan ja ta, men aldrig fått. Inte heller orolig för födda barn..... Däremot är den lilla ofödda betydligt mer känslig för konstiga infektioner som kan leda till premanenta skador, vilket vore onödigt att riskera om det går att undvika.

Ska nog kika på ett sånt där filter, kan ju vara bra att ha ett för låglänta vandringar i framtiden. Annars blir det väl att koka.
 
Tackar för tips!

Jag måste dock tillägga att jag alrdig varit orolig för att dricka vattnet i svenska fjällen som ogravid, egen magsjuka el dyl kan ja ta, men aldrig fått. Inte heller orolig för födda barn..... Däremot är den lilla ofödda betydligt mer känslig för konstiga infektioner som kan leda till premanenta skador, vilket vore onödigt att riskera om det går att undvika.

Ska nog kika på ett sånt där filter, kan ju vara bra att ha ett för låglänta vandringar i framtiden. Annars blir det väl att koka.

Det är inte bara risken att fostret kan ta skada, du kan få missfall för att kroppen reagerar på ett vad den upp fattar som ett hot genom infektionen. Själv är jag kille så jag slipper den problematiken, men skulle jag vara tjej, skulle jag vara ganska försiktig med vad jag drack!
Annars önskar jag dig en god och trevlig tur!
 
På låglandsturer med långt mellan kallkällorna är vårt filter alltid med. Kan du fixa fall så kan du slippa pumpa med rätt riggad utrustning.
go tur
 
Hej,

Jag är själv gravid och min man och jag ska vandra i sarek om en vecka. Som vi för övrigt har gjort varje år. Jag har pratat med min BM och hon så att jag skulle göra precis som vanligt. Och det kommer jag göra! Jag tror det är bra för hälsan att vara ute i naturen och dricka färsk vatten, då spelar det nog ingen roll om man är gravid eller ej ;)
 
Min mamma fjällvandrade när hon var gravid med mig, i 3:e-4:e månaden skulle jag tro. Bar packning, sov obekvämt och drack vanligt fjällbäcksvatten. Både hon och jag mår bra! :)

Vattnet på fjället är vad jag vet bland det renaste man kan dricka, och godaste!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.