Gravid - hur göra med vattnet?

Jag, maken och 6-årig dotter tänkte fjällvandra, barnanpassat, i Marsfjäll i sommar. Jag är dock gravid igen, men tidigt, kommer att vara ungefär i vecka 10 när vi tänkt åka, så vikte, bära osv blir (nog) inget problem. Det jag fundrerar lite kring är vattnet. Vi räknar med att vara ute i ca 5 dagar, och även om vi inte går så längt varje dag vill vi ju knappast bära vatten åt mig. Hur har ni andra gravid gjort på fjället - jag tänker då på ev "smuts" som kan finnas i vattnet, bakterier, paratsiter och sådant otrevligt? "struntat" i detta och druckit som vanligt? Koka? Vatten-renings-tabletter (funkar de??)?
 
Kokningen lär ju ta kål på alla parasiter och bakterier. Vad skulle C-filtret göra för nytta? Rensa undan mineraler från t.ex. glaciärjokkar är förvisso en sak...
 
Kokningen dödar ju , grov,finfiltret partiklar och kolet tar ju bort andra ämnen.

Om är vattnet rent så sett så för klart vatten räcker och köra genom kaffefilter efter kokningen.

Kolfiltertet kan man spara till man skall ha vatten hur hjulspår från skogsmaskiner,bruna sörjiga diken eller mycket näringsrika sjöar.
 
Jag, maken och 6-årig dotter tänkte fjällvandra, barnanpassat, i Marsfjäll i sommar. Jag är dock gravid igen, men tidigt, kommer att vara ungefär i vecka 10 när vi tänkt åka, så vikte, bära osv blir (nog) inget problem. Det jag fundrerar lite kring är vattnet. Vi räknar med att vara ute i ca 5 dagar, och även om vi inte går så längt varje dag vill vi ju knappast bära vatten åt mig. Hur har ni andra gravid gjort på fjället - jag tänker då på ev "smuts" som kan finnas i vattnet, bakterier, paratsiter och sådant otrevligt? "struntat" i detta och druckit som vanligt? Koka? Vatten-renings-tabletter (funkar de??)?

Jag kanske sticker ur hakan, men skulle tro att det vatten du dricker ur en bäck i fjällen är renare än det mesta du får ut ur kranen här hemma. Jag har aldrig blivit dålig av vatten på typ 35 års fjällvandring och de enda utbrotten av parsiter i vatten som jag har hört talas om har varit i bebyggda områden.

Se till att du tar vatten ur riktiga bäckar och undvik svämvatten som rinner på markytan. Källvatten hittar du tämligen ofta, kolla efter bäckar som till synes rinner fram ur sluttningen eller ur en myr. Undvik stillastående eller missfärgat vatten, naturligtvis tar du inte vatten ur bäcken 100 m från fjällstugans utedass eller nedanför renarna som står en bit upp i bäcken. Common sense.

...om du inte litar på vattnet, skaffa ett riktigt filter. Gravitationsfilter är smidigast, ni fixar dricksvatten till alla på några minuter.

//J
 
Hur gick det med tråden om vatten kontra lämmelår?

Normalt dricker jag vatten ute, om man inte ser några varningstecken som bl a nämnts.
Använder nu ett sådant filter http://www.getout.se/sv/artiklar/katadyn-mini-filter.html , Jag bor i mälardalen och är oftast ute där och använder det flitigt. Skulle även ta med mig det till Jämtland i år.

Hur det gick med tråden vet jag inte, Men lämlarna verkar ha kapitulerat...såg en och annan på min vandring vid hemavan, men inte några mängder.

...har varit med om flera lämmelår i fjällen men håller man bara lite koll på var man tar vatten så klarar man sig fint. Filter använder jag bara i bebodda trakter...

//J
 
Jag kanske sticker ur hakan, men skulle tro att det vatten du dricker ur en bäck i fjällen är renare än det mesta du får ut ur kranen här hemma. //J

Exakt! Folk är gravida överallt i världen där de inte har "vår standard". Fjällbäckarna i norden är dessutom med de renaste i världen. Jag skulle inte tveka en sekund att använda det som det är. Givetvis bör man använda normalt förnuft och både se och lukta på vattnet, undvika stillastående vatten mm.
 
Exakt! Folk är gravida överallt i världen där de inte har "vår standard". Fjällbäckarna i norden är dessutom med de renaste i världen. Jag skulle inte tveka en sekund att använda det som det är. Givetvis bör man använda normalt förnuft och både se och lukta på vattnet, undvika stillastående vatten mm.

Men troligtvis är barndödligheten (även ofödda) betydligt större i andra delar av världen. Så en sådan jämförelse är kanske inte den bästa. Dock säger jag i och med det inget som att man inte ska dricka vattnet i fjällen. Jag har själv alltid druckit det utan ens fundera.

Däremot vet jag många som renar vattnet i tex Kanada. Borde det inte kunna jämföras med Sverige. Eller är de bara onödigt försiktiga? Jag tror att det var mest parasiter de var rädda för.

/Jimmy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.