Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program?

Jag har upptäckt några trevliga och ambitiösa hemmagjorda kartor på nätet. Men vilket program använder man för att överföra kartor till GPS som Garmin i det här fallet? Jag har sett några som är IMG- eller bin-filer men de kan alltså inte öppnas i Mapsourse utan kräver annat program. Tips och vilka/et?

Jonas

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
imgfiler kan du föra över med Sendmap20 (google) sedan finns program för att lägga in kartorna i Mapsouce också, flera stycken.Är de väl i mapsource kan du föra över dem till GPSen.

bin-filer till garmin känner jag inte till.

Det finns ett par besläktade format, bland annat ett ryskt som ska vara bättre komprimerat.

Sedan kan man stänga in sig på sin kammare ett år och lära sig färgkoda olika delar av kartorna med typ-filer.

Jag vill tydliggöra att jag är inte intresserad av att snickra egna kartor. Utan bara ladda hem kartor från nätet som folk har gjort och sedan överföra till GPS. Min tanke är att det skulle vara bra komplement på resor. Därför undrar jag vilka program jag kan använda för att överföra kartor till Garmin-GPS. Så jag söker bra program. Jag vill också kunna överföra både original Garmin-kartor och övriga hemmagjorda kartor samtidigt.

Tack! Har laddat hem IMG2GPS-programmet. Verkar lite enklare att använda. Jag är fascinerad över folks intressen och ambitioner att skapa hemmagjorda kartor eller på något sätt skapa kartor till GPS. Det hade varit ännu bättre om det varit en variant av open source-kartor eller GPS.

Nu ska jag bara våga att överföra kartor till min Vista Cx.

macpac; sa:
Jag har upptäckt några trevliga och ambitiösa hemmagjorda kartor på nätet. Men vilket program använder man för att överföra kartor till GPS som Garmin i det här fallet? Jag har sett några som är IMG- eller bin-filer men de kan alltså inte öppnas i Mapsourse utan kräver annat program. Tips och vilka/et?

Jonas

OZIexplorer är bra och enkelt! Går snabbbt att plotta rutter och tracklogs. Rekommenderas!

Vad som är än mer fascinerade är att det finns dom som lagt ner tid och tankemöda på att klura ut hur Garmin-formatet är konstruerat. Det finns idealister här och där, även om några av dom insett att det går att tjäna åtminstone lite pengar på sina kunskaper.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips