Garmin GIS med VGmap navigera och editera karta i fält

VGmap från http://www.imocoding.com är en kombinerad programvara för navigering på PPC (wm2003, WM5) samt editering av filer i img och mp (polish format).
Demon funkar ca tio minuter, sedan får man starta om och laddda in kartan på nytt. Licens kostar 20 USD om man inte kan visa att man publicerat fritt tillgänglig img karta på nätet, då är programmet gratis. Det bygger på den publicerade källkoden till GPSMapEdit och programförfattaren riktar ett tack till Konstantin Galitskij.

Dels kan jag alltså navigera t ex med en BT GPS inkopplad, lägga upp rutter och waypoints. Dels kan jag skapa och även editera befintliga punkter, linjer och polygoner. Prövade just lite bus i en (låst) fransk topokartsnutt som jag laddat in efter konvertering till mp i (obs senaste) versionen av GPSMapEdit. Ändrade en kraftledningsstolpe till ett postkontor och gjorde om en skogig nationalpark till glaciär. Man får upp hela den vanliga listan av objekt och kan välja vad man vill. Också lätt att ändra t ex en 0x6402 husblaffa till en liten symbolpunkt för minor settlement.

Jag kan ändra en label i fält och direkt göra om ett spår till en linje genom att pricka utmed den på kartan. Vilken typ av linje som syns bäst ser jag direkt på kartan, djupkontur, järnväg etc.

Grafiken är bättre än den i Garmin Que. Har inte provat att se programmet i VGA på min Loox men det bör fungera bra. Redan i grundformatet ser det dock bra ut.

Se här ett verktyg för att forma Friluftskartor till optimalt utseende! En redigerad karta kan sparas i mp för att exporteras till PC för konvertering via cgpsmapper till img format och fusion med andra kartfiler till en GMAPSUPP.fil för uppladdning till annan GPS.
 
tillägg: Liksom i GPSmapedit kan man förskjuta noder i redan upprättade linjer och polygoner.

Så har man utkastet till ett förenklat sjökort över Klmarsund vilket jag nu har (tack Rikard) så kan jag nu åka ut på sjön och redigera kortet direkt på plats med lilla båten ovanför stenarna och där sätta ut varningspunkterna i kortet. Keep-out-zoner kan också redigeras på plats.

En väg som ligger fel i en topokarta kan flyttas rätt medan man står på vägen. Nu är det terrängen som gäller, inte kartan...

Har dock inte fåt kläm på om man kan förskut punktformiga objekt. Manual saknas, man får pröva sig fram men känner man till GPSmapedit är det inget problem.
 
Den möjlighet som VGmap ger att editera enskilda kartfiler gör att man får tänka om angående ModifyMaps/Maptools också.

I sin nuvarande form använder ModifyMaps en flera år gammal version av cgpsmapper både för att konvertera till mp och sedan rekompilera till img före resp efter databashanteringen av den enskilda filen. Eftersom allt sker i batch kan man inte välja hur filen ska konverteras till mp (cgpsmapper, GPSMapEdit?)och inte heller kan man spara en editerad fil i mp för vidare behandling t ex i VGmap eller helt enkelt för att man kan komma att vilja köra den genom ModifyMaps igen med andra kriterier. (Jag har också nåtts av insikten att det inte är bra att hoppa mellan mp och img, man bör helst jobba med en ursprunglig mp fil).

I och med att man editerar Wysiwyg med VGmap så behöver man inte gå omvägen via Mapsource för att se på resultatet. Det är också önskvärt att avnändaren kan välja vilken version av cgpsmapper som ska användas - freeware eller standard. Ska se om Rich kan hjälpa till. Synpunkter välkomna.

Åter till VGmap: bland options står attached files och tydligen finns det möjlighet att lägga vid rasterfiler också. I vilket format, hur osv är obekant men det låter hopfullt som att man kan rita ovanpå raster.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.