Gratis kartor till Android?

Orux

Senaste Oruxmaps fungerar inte med Eniros kartor och sjökort. Anledningen tycks vara precis vad man kunde tro. Behåll tidigare version!
 
Nu finns det en app för kartor som heter SeSverige och som fungerar i iPhone och Android. Man köper en karta från Metrias hemsida och laddar ner den till sin telefon. Kartexempel är Fastighetskartan, Fjällkartan, Sjökort m m. När man laddat ner kartorna finns dom tillgängliga offline.

Det var på tiden. Ser dock att terrängkartan kostar 2,50kr per km2, dvs för Uppsala län (8 200 km2) så får man hosta upp 20 000 kr... lite mastigt...
 
Galet prissystem

Att markera ett område över Sarek och lägga i kundvagnen för att få kartan till mobilen kostar 3000 kr för 4x6 mil!! Dessutom är det inte så enkelt att använda verktyget för att markera och söka runt. Tycker Viewrangers kartprogram, Map Chooser, är lättare att använda.

Det är ett galet prissystem - 3000 kr för ett Sarek-område??! Nej, det blir fortsatt papperskarta i ett tag till... Tycker också bättre om Viewranger.
 
Ja, märklig prissättning från Metria. Så har det ju varit under hela 2000-talet vilket medfört att en stor andel av kartorna som används i fält laddats ner från Pirate Bay - terrängkartor i RIK-format för hela Sverige ett par klick bort.
Kartor som tagits fram med skattebetalarnas pengar kan man tycka borde ha ett rimligare pris och sannolikt skulle intäkterna öka om priserna justerades ned.

Edit: trådnamnet är ju "gratis kartor", men jag tycker det är rimligt att betala en god slant för bra kartor i mobilen, men nuvarande nivå känns orimlig.
 
Senast ändrad:
Hej igen!

"trådnamnet är ju "gratis kartor", men jag tycker det är rimligt att betala en god slant för bra kartor i mobilen",

Kruxet är det att jag far jorden runt. Många ställen kommer jag aldrig tillbaka till så jag tycker det är onödigt att slänga ut tusenlappar för varje land när man bara är intresserad av staden man skall till.
Jag är inte så intresserad av röstnavigering, det räcker med att man med en prick eller pil ser på kartan var man är och åt vilket håll man rör sig. Det skall givetvis vara möjligt att lägga in waypoints.
Med min bärplockar-GPS får jag bara fågelvägen till den waypoint jag lagt in men det kan komma träsk, floder eller motorvägar i vägen. Att man sedan via datorn kan lägga ut en rutt är ju ett plus bara man sedan offline ser var man är. A-GPS lär nog inte bli så billig i Panama eller Kina.

Ha en god jul !
 
För min del skulle jag gärna betala någon eller några hundralappar för en bra kart-app med nedladdningsbara kartor som täcker skärgården, fjällen, skogarna . Typ motsvarande Friluftskartan. Vad rekommenderas då för Android?

När det gäller sjökort Locus och ladda ned sjökorten från Eniro läs hur du gör på min site
När det gäller fjällen och skogarna finns flera köpealternativ angivna jag föredra då köpta digitala köpta kartor från lantmäteriet som jag i Fugawi " översätter" till Pathawayappen som jag använder i androidapparater,
 
Nokia med ovi maps är ett gratis alternativ.
Ladda ner kartor gratis från Nokia, 72 länder.
Gps finns i mobilen.
Är du utomlands så stänger du av datatrafiken.
 
Någon som vet om det är något nytt på gång vad gäller kartor i mobilen. Alltså terrängkartor som har överkomligt pris?
 
Google maps offline cache

Det senaste jag upptäckte i somras, att google maps går att cacha offline på surfplattan jag har, och förmodligen på android telefoner överlag. blir som nokia maps ungefär, inte jättebra men kanske duger. viewranger känns plottrigt så jag har stått över hittills, för bökig inköpsprocess för att jag ska bry mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
sirka gratis nedladdning av kartor i östeuropa Navigering 4
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
scew Gratis kartor? Navigering 5
Store Gratis kartor över New Zeeland Navigering 2
a_elias Gratis kartor. Navigering 4
Anders.Appelqvist Gratis webkarta med verktyg för bäring?? Navigering 7
Brus-Nilsson b-bark, gratis terrängkarta i Iphone m.fl Navigering 9
kanotisten Gratis GPS Navigering 4
Staffan Andersson Gratis från Metria Navigering 1
Kalle E Gratis karta och waypoints till garmin Navigering 2
soltek Gratis nedladdning av gästhamnar och naturhamnar Navigering 0
olsson826 Gratis Bilnavigering till laptop Navigering 12
lars.g Gratis SeaClear2 bäst. Navigering 1
lesko Gratis GPS-program Navigering 0
j1 Gratis transformationsprogram lat/long <> x/y finnes Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...