Exportera kartor till Vista

Har precis skaffat en Garmin etrex Vista men har inte köpt någon karta. I min enfald trodde jag att det skulle följa med programvara så att man kan börja "tillverka" egna kartor i datorn och exportera till Vistan. Icke sa Nicke. Är det meningen att man ska behöva köpa t.ex. Metroguide även om man inte är intresserad av den kartan, bara för att få tillgång till programvaran som behövs för att kunna överföra saker till vistan? Jag är främst intresserad över kartor över alperna, och där finns det ju ingen passande Garmin produkt. Jag har laddat ner kartor i form av .img filer och vill nu få över dem i vistan.

Har desperat sökt igenom gamla forum, men för en novis är det nästan hopplöst att hitta the basics eftersom alla trådar bygger vidare på tidigare förmedlad kunskap. Jag har laddat ned säkert tio olika gratisprogram som nämns i forumen, men alla dessa verkar enbart vara för editering av kartor och inte för att exportera till vistan. Program som nämnts är: MapEdit (del av Mapsource???), Fugawi, sendmap, oziexplorer etc. Kan någon reda ut begreppen? Vilka program behöver man och vilka gör vad? Har man någon användning för någonting som går att ladda ner från garmins hemsida om man inte köpt någon av deras produkter?

Finns det något gratis program i vilket jag kan ladda in kartor (img filer antar jag) och sedan föra över till vistan?

Hänvisa gärna till gamla trådar om ni vet någon.

Mer indiskret fråga som jag inte förväntar mig att någon kommer att svara på i forumet (men det kanske går att maila...):
Har någon lyckats installera piratversioner av Metroguide Europe eller andra Garmin kartor? Förbannad på dem nu när de försöker suga ur mer pengar för programvaran. Att betala för kartorna har jag egentligen ingenting emot, men själva basprogramvaran... Förbannade snåljåpar, kan gott ha't... Har hittat crack koder via p2p men inte lyckats få tag på själva programvaran.
 
Mer info i trådar...

Hittade lite fler trådar med info. Om jag fattat det hela rätt så finns det två sätt att få in kartor i vistan.

1. skaffa valfri mapsource produkt. Går sedan att använda mapsource programmet för att importera andra kartor att dumpa över till vistan.

2. skapa egna/ladda ner och importera - kartor i programmet "mapedit" som är gratis att ladda ner. Använd "annan" programvara för att dumpa över kartorna till vistan.

Frågor som kvartsår:
Alt 1. Går det att köpa/ladda ner/kopiear själva kärnan in mapsource, dvs. programvaran som komunicerar med vistan, utan att betala för medföljande kartor? Vad är utsikten att få tag på piratversioner?

Alt 2. Vad exakt avses med "annan" programvara? Verkar ju inte gå att dumpa över kartorna direkt från mapedit, eller?

För min del lutar det nog åt alt 2. Detta är väl det lite mer puliga alternativet, men om man är ute efter kartor som inte Garmin själva levererar (topografiska kartor över alperna och skandinavien) slipper man väl inte undan pulet även om man väljer alt. 1, eller?

Lutar nog åt att jag köper mapsource europe någon gång i framtiden för det verkar ju vara en bra produkt, men just nu vill jag bara få in mina alpkartor, GAAAH!!!
[Ändrat av blomma 2004-03-14 kl 17:18]
 
Riktigt trött på det här nu...

Har nu testat att föra över .img kartor med hjälp av programmet "sendmap" samt ett tillhörande windowsskal som heter "GPS Sendmap". Det senare är som sagt bara ett skal som ska göra det enklare att använda dos-applikationen sendmap (om jag fattat det rätt). Efter diverse strul fick jag igång programmet och den verkar kunna kommuniciera med vistan. Får följande meddelande när jag markerar en img fil och klickar på upload:

eTrex vista software version 3.10
Checking input files
Finished

Emellertid dyker ingenting up i själva gpsen. När jag går till området där den nya kartan ska finnas ser jag fortfarande bara grundkartan.

Vad gör jag för fel?
Var i vistan kan jag se vilka kartor jag har laddat in?
Hur tar jag bort kartor som jag laddat över med hjälp av program som sendmap?

Tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Riktigt irriterad på hur förbannat klossigt de har lyckats få till det här och på klåpar Garmin som inte skickar med någon mjukvara. Må de brinna i helvetet.
 
Trött tröttare tröttast

blomma; sa:
Riktigt irriterad på hur förbannat klossigt de har lyckats få till det här och på klåpar Garmin som inte skickar med någon mjukvara. Må de brinna i helvetet.

Det finns många klåpare här på vårt klot.
Undrar om det går att hitta till helvetet utan karta i sin GPS. Du kan väl berätta när du har provat.
 
Tja, lite upprörd där ett tag, dåligt temprament :)

Blir välan till att krypa till korset och köpa nån förbannad mapsource produkt, metroguide europe antar jag, trots att det egentligen är egna kartor jag är intresserad av att kunna föra över...
 
Re: Vilken hastighet?

Blekingepaddlare; sa:
Vilket protokoll använder vistan?

Är det samma sak som vilket "serial data format" som är inställt i vistan? Finns ju några att välja på, men jag har den på "Garmin" som är defaultinställningen.
 
Kontrollera först var dospromten (Kommandotolken i Win Xp)öppnar sig . Typ C:\\) Kontrollera vilka img filer du vill ladda in i Vistan.Det gör du med Mapedit . Kopiera dem till en tillsamans med Sendmap till den plats där promten öppnar sig. Skriv in sendmap com2 -s9600 00000011.img 00000012.img 00000023.img 00000024.img där *.*.img är dina filer i promten. tryck enter och img filerna skall laddas in i vistan om den är ansluten och serialporten är rätt. Annars ändra com.
 
Använde den här windows applikationen (gps sendmap, andra programmet uppifrån) som bygger på DOS sendmap programmet:

http://vip.hyperusa.com/~dougs/GPSSM/index.html

Jag inbillar mig att den gör samma sak som det du beskriver. Jag ska testa att göra på det andra sättet med. Går det att få upp sedan i Vistan vilka kartor man har laddat in? Hur raderar man kartorna i vistan om man vill frigöra minne?
 
Man kan se vilka kartor som är inladdade från menyn i kartbilden på Vistan. Välj Ställ in karta och sedan "i".

Radera kartor går inte. De inladdade raderas automatiskt när man laddar in nya. Man kan alltså aldrig komplettera med fler kartor, utan man laddar in allihop varje gång.

Du kan kanske hitta någon som har en gammal ointressant R&R karta, eller MG 4 eller nåt. Köper du den, som bör vara billig, med tanke på att den är historisk, har du ju helt lagligen en Mapsource. Uppdatera till senaste versionen är ju gratis.

Anders
 
Ok, tack för tipsen! När jag laddade över kartorna med hjälp av windowsprogrammet dök de aldrig upp under kartmenyn i Vistan. Något fel således. Återstår att testa direkt med DOS applikationen.

Ska skaffa mig en laglig mapsource produkt. Hur smidigt är det att importera egenhändigt gjorda kartor den vägen? Är det betydligt enklare än att använda sendmap?
 
City Select 5 uppgraderades gratis till City Select 6 och Garmin skickade CD's till alla som hade anmält sig. Plus att Garmins rep i Belgien tryckte CS6 i händerna på iQueägare som dök upp vid deras monter på bilsalongen i Bryssel i Januari. Jag har två ex av CS6, tackade nej till ett tredje.

Jag har fått mitt extraex, du får det av mig. Skicka mig din adress på mail.

Utbytet är att få ta del av vad som skrivs om installation av kartor:)

För att installera CS på en GPS behöver man den ursprungliga CS5 licensen. Men Mapsource funkar och kan uppgrderas till nuvarande v.6
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
erikgyllenstierna Exportera trackdata från OziExplorer 3.85 Navigering 8
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.